چالش های معاونت فرهنگی شهرداری کرج از زوایه نگاه یک فرهنگی

مدیر شهیدستان کرج ‌آورده است: يکی از رسالت های تشکيل حوزه معاونت (سازمان) اجتماعي و فرهنگی، تغيير_نگرش مديريت شهری نسبت به شهر و شهروند است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز،« رضا قاسم پور» در یادداشتی آورده است: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ اولین بار با مهندس برجی در جلسه "شورای احیای هویت استان البرز" در شهیدستان کرج در قامت مشاور شهردار کرج آشنا شدم.

در مراودات بعدی برجی را فردی مطلع، دغدغه مند و دلسوز در حوزه های فرهنگی اجتماعی دیدم. امروز از خبر انتصاب ایشان در معاونت شهردار و رئیس سازمان فرهنگی،ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج خوشحال شدم. ضمن خداقوت به دکتر کاظمینی معاون سابق فرهنگی؛ مطالبی را در این حوزه به اشتراک می گذارم.

امروزه برنامه ریزی فرهنگی و سرمایه گذاری در بخش اجتماعی و فرهنگی در جامعه نقش بسیار مهم تری در مقایسه با سرمایه گذاری عمرانی و اجرایی در شهرها ایفا می کند و ثابت شده است که در نظام مدیریت شهری، هر چه سرمایه فرهنگی و اجتماعی افزایش یابد، موجب تقلیل هزینه های اجرایی و عمرانی نیز می شود. 
در همین راستا بر اساس ماده 55 قانون شهرداری ها، برنامه ریزی و سرمایه گذاری در حوزه مسایل اجتماعی، فرهنگی،ورزشی، و هنری از جمله وظایف ذاتی شهرداری ها شمرده شده است و بنابراین، معاونت (سازمان) اجتماعی، فرهنگی و هنری شهرداریها با تصویب شورا و حکم شهردار موضوعیت پیدا میکند.
از جمله از اهداف این معاونت ، تقویت ابعاد فرهنگی فعالیتهای جاری شهرداری، تلاش در تغییر نگرش سنتی در اداره امور شهری وهمکاری و تعامل با دیگر مسئولین اجتماعی، فرهنگی و هنری شهر برای رسیدن به اهداف فرهنگی و اجتماعی است.

 يکی از رسالتهای تشکيل حوزه معاونت (سازمان) اجتماعي و فرهنگی، تغيير_نگرش مديريت شهری نسبت به شهر و شهروند است. در اين نگرش شهر تنها يک کالبد فيزيکی شامل خيابان، ساختمان، پارک، پل و غيره نيست، بلکه شهر يک موجود زنده و پوياست که فرهنگ، روح آن به شمار می آيد.
از سوی ديگر پيچيده شدن مناسبات شهر و شهروندان، ضرورت ارتقاء فرهنگ شهرنشينی را بيش از پيش آشکار می نمايد. لذا حضور شهرداری ها در عرصه هاي اجتماعی و فرهنگی جزء لاينفک وظایف آنها تلقی می شود.

🔷اهم وظایف معاونت فرهنگی شهرداری

سیاست گذاری ،بررسی و تعیین خط مشی برنامه های کوتاه مدت، میان مدن و بلند مدت به منظور تهیه طرح ها و اجرای برنامه های فرهنگی،اجتماعی، هنری، گردشگری و ورزشی با توجه به احتیاجات فعلی و آتی شهر علی الخصوص طرح چشم انداز توسعه شهر

برنامه ریزی و نظارت بر برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم،اعیاد،جشنواره ه،سوگواری ها، عزاداری های مذهبی و ملی،مهمانی ها،همایش های اجتماعی،فرهنگی و گردشگری،مراسم نکوداشت و بزرگداشت مشاهیر و مفاخر و نظارت بر حسن اجرای آن

سیاست گذاری، تدوین و نظارت بر امور چاپ انتشاراتی و امور تیلیغاتی ،تولید فیلم و کلیه ارتباطات رسانه ای در جهت گسترش امور اجتماعی، فرهنگی،هنری،علمی و گردشگری ، ورزشی،ورزش های همگانی و آموزش های فرهنگ و حقوق شهروندی با بهره گیری از روش ها و ابزار نوین و مناسب

اتخاذ تدابیر لازم و ساماندهی در راستای نامگذاری معابر، اماکن  شوارع،میادین،پارک ها، تلاش برای کاستن از آسیب های روزافزون اجتماعی و همچنین مساعدت و همکاری با آموزش و پرورش در زیبا سازی مدارس و.... 

🔹 چالش های معاونت فرهنگی شهرداری

چالش های حوزه فرهنگی معطوف به فرصت ها و تهدیدات این حوزه می باشد.
ذیلا به برخی از این چالش‌ها می پردازیم.

 تقلیل و تنزل معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری از معاونت به سازمان با توجه به نوع مواجهه با این چالش خود هم فرصت ساز است هم‌ فرصت سوز؛
امیدواریم هوشمندی و اشراف مهندس برجی به ساختار شهرداری و چیدمان شورا باعث خلق فرصت های جدید در احیای حوزه های فرهنگی_هنری و تولید ایده های نو در خدمت به ملک و ملت موثر افتد.

از دیگر چالش های جدی حوزه فرهنگی _اجتماعی شهرداری فقدان ثبات لازم در مدیریت این حوزه می باشد.بدیهی است که حتی یک مدیر خلاق و ششدانگ هم برای استقرار ایده های مدیریتی و جاری کردن خلاقیت های خود نیازمند ثبات مدیریتی و یک برش زمانی معقول سه چهار ساله می باشد.
امیدواریم مهندس برجی چنین فرصتی برای پیاده کرده منظومه برنامه های خود را داشته باشد. 

وجود متولیان متکثر و متعدد فرهنگی و به تبع آن موازیکاری نیز از دیگر چالشهای این حوزه می باشد. به طوریکه بیش از بیست نهاد،سازمان و... در حوزه های فرهنگی هنری مدعی بوده و ظاهرن در چارت سازمانی خود ماموریت های تعریف شده ای دارند ولی در حوزه عمل موازی کاری و بر باد دادن بودجه بیداد می کند.

تهدید واپسین این حوزه در چشم بودن این پست و قابل سنجش کمی نبودن فعالیت های متنوع حوزه فرهنگی_اجتماعی می باشد. معاونت فرهنگی طالبین پرتعداد و مدعیان جورواجوری داشته و دارد، فلذا ناظرین سمج این حوزه عملاً کار را بر مدیر سخت و جانفرسا و به نوعی آکواریمی کرده است.

کد خبر 1173653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha