اشعاری کودکانه با نگاه فلسفی/ ضرورت نگاه عمیق به پدیده ها

مریم زرنشان با طرح سئوال در اشعار «پشت دریاها کجاست» به نوعی به کودکان یاد می دهد که به جای نگاه گذرا و سطحی به پدیده ها ، نگاهی درست و عمیق داشته باشند.

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی- مریم داوری: کتاب «پشت دریاها کجاست» اثر مریم زرنشان در قالب شعر برای گروه سنی 9 سال به بالا نوشته و از سوی انتشارات کانو پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این کتاب که دربردارنده 12 شعر است با تصویرگری گلریز گرگانی و نظارت کمال طباطبایی در 32 صفحه تمام رنگی به چاپ رسیده است.

 

طبیعت، بازی ها، محیط زیست و دنیای پیرامون کودک از جمله موضوعات اشعار کتاب «پشت دریاها کجاست» است . نیایش و دوستی با حیوانات محور اکثر شعرهای این کتاب است. چند شعر این کتاب نیز با نگاه فلسفی سروده شده است از جمله اینکه چرا رنگ برگ ها در پاییز تغییر می کند و چرا رنگ برگ ها در پاییز با آمدن باران شسته نمی شود.

 

کارِخدا، نقّاش نقشه، سوال، تصویر، زبانِ جوجه‌ای، نقّاش، جادّه‌ی نخ، بندباز، درختِ با اراده، دخترِ مهتاب، سیبِ شیرین و حرفِ دریا عناوین اشعار کتاب «پشت دریاها کجاست» است.

 

 «مریم زرنشان» از نویسندگان و شاعرانی است که ابتدا برای گروه سنی بزرگسال کار می کرد اما با به دنیا آمدن دخترش پا به دنیای کودکی گذاشت و اکنون برای سه گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان اثر تولید می کند. وی که از نوجوانی شعر می سروده و عضو انجمن بابا طاهر بوده است، اذعان دارد که ورود به شعر کودک برایش تولدی دوباره بوده است. زرنشان تاکنون 35 عنوان کتاب شعر و داستان در حوزه خردسال، کودک و نوجوان چاپ کرده و مدرس نوشتن خلاق است. فنچ‌های بی خیال، قلپ قلپ یواش یواش، رنگ نمک رنگ شکر، کبوتر می شوم، هیولای مهربان، شهر اطلسی ها، دسته گل های قشنگ، سرسره مخملی، چقدر تو مهربونی و من بلدم بگم نه از جمله کتابهای این نویسنده و شاعر است.

 

مریم زرنشان با بیان اینکه سعی کردم با کتاب «پشت دریاها کجاست» دقت بچه ها را در توجه به پدیده ها افزایش دهم به خبرنگار فرهنگی شبستان، گفت: تلاش کردم که مخاطب با خواندن این کتاب برایش علامت سوال پیش بیاید به گونه ای که بعد از مطالعه کتاب به هر پدیده ای که نگاه می کند دنبال چرایی باشد و برای هر معلول به دنبال علت باشد.

 

این نویسنده و شاعر تصریح کرد: سعی کردم با این اشعار حس کنجکاوی بچه ها را بیشتر تحریک کنم. ما از سنین پایین و کودکی می توانیم آموزش دهیم که افراد سطحی نگاه نکنند. در قالب شعر و داستان و هنر می توانیم به حس کنجکاوی کودکان دامن بزنیم و به بچه ها تلنگری بزنیم که نگاه گذرا نداشته باشند بلکه به پدیده ها درست و عمیق نگاه کنند.

 

وی با بیان اینکه شاعر باید از دریچه نگاه کودک شعر بگوید تا کودک با شعر ارتباط برقرار کند، اظهار داشت: کلماتی که در شعر استفاده می شود باید برای کودک قابل درک باشد. شاعران حوزه کودک که از دید بزرگسال، شعر می گویند نمی توانند در جذب مخاطب موفق باشند زیرا اشعار آنها صرفا آموزشی است. سوژه و پردازش آن نیز باید مورد توجه شاعران قرار گیرد. وقتی  شاعر با نگاهی تازه به مسایل بپردازد، کودکان مشتاق می شوند اما کلیشه ها و تکرار کودکان را خسته می کند. شعر کودک باید به گونه ای باشد که کودک با خواندن آن به کشف جدیدی برسد.

 

در شعری با عنوان «نقاش» در کتاب «پشت دریاها کجاست» می خوانیم:

برگ ها خیلی عجیبند

برگ ها خیلی قشنگند

فصل گرما سبزِ سبزند

فصل سرما چند رنگند!

رنگ نقاشی من زود

شسته شد با آب الان

پس چه طوری رنگ هر برگ

هست ثابت زیر باران؟

 

در شعر دیگری با عنوان « کار خدا» آمده است:

کی ماسه پاشیده

بر دامن ساحل؟

داده به ماهی ها

پیراهنی خوشگل؟

 

کی رنگ پاشیده

بر صورت دریا؟

با موج لبخندش

پر کرده دنیا را؟

 

فهمیدم این را زود

کار خدا جان است

هر آن چه در دریا

پیدا و پنهان است!

 

در شعری با عنوان « سئوال» در این کتاب می خوانیم:

فکر کردم با خودم

پشت دریاها کجاست؟

شاید آن جا پشت آب

سرزمین غول هاست!

 

یا که خورشید قشنگ

خانه دارد پشت آب

یا که باغ پر گلی ست

توی شهر آفتاب؟

 

توی فکرم می روم

پشت دریاهای دور

ناگهان گم می شوم

نوی موج آب شور

 

گفتنی است، «پشت دریاها کجاست» در ۳۲ صفحه تمام‌رنگی با شمارگان 2500 نسخه و به قیمت ۱۵هزار تومان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

 

 

 

کد خبر 1173807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha