فرش بافی ظرفیت مغفول مانده/ حمایت از فرش بافان ضروری است

فرش بافی ظرفیتی خوب برای رونق مشاغل خانگی است که رونق این حرفه می تواند نقش مهمی در تقویت تولید و اشتغال داشته باشد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ فرش بافی یکی از هنر های بومی مردم لرستان است، هنری اصیل و بی‌بدیل که با تار و پود ایرانیان عجین شده است و قدمت آن به بیش از سه هزار سال می رسد.

 

در استان لرستان از دیر باز زنان سینه به سینه هنر فرشبافی را به فرزندان خود منتقل کرده اند و اما در عصر جدید این هنرارزشمند تنها توسط هنرمندان علاقمند به این حرفه حفظ می شود.

 

این هنر ارزشمند با اینکه خواهان زیادی در  دنیا دارد، برای علاقمندان خود دنیایی پر از زحمت و مشقت به همراه دارد.

 

این روزها درسایه تورم، فرشبافان برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند و در استان لرستان فرشبافان مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج از استان تامین می کنند و به این دلیل هزینه های تولید در استان بالا می رود.

 

حمایت از فرش بافان چه در حوزه تامین مواد اولیه و چه در حوزه بیمه موجب افزایش انگیزه فرشبافان می شود.

 

«سیده مریم نظری» مدیر عامل ، موسس و مدیر و مربی آموزشگاه گل ابریشم وشرکت دلتا و رئیس اتحادیه فرش شهرستان کوهدشت  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: در این آموزشگاه در زمینه تولید فرش ، گلیم، تابلو فرش ، گبه فعالیت می شود.

 

وی با اشاره به اهمیت توسعه آموزش در ترویج فرهنگ فرش بافی، افزود: در آموزشگاه گل ابریشم با همکاری به اداره فنی و حرفه ای به مخاطبان و علاقمندان آموزش های لازم ارائه می شود.

 

نظری که خود مربی فنی و حرفه ای است و مدرک مربیگری دارد، بیان کرد: در این آموزشگاه علاوه بر علاقمندان آزاد، مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان بی سرپرست و بد سرپرست ،آموزش های لازم را فرا می گیرند.

 

وی با بیان اینکه فعالیت خود را در زمینه فرش بافی از سال 1385 شروع کردم، بیان کرد: در ابتدای فعالیت چه از لحاظ تجهیز کارگاه و چه از لحاظ بافندگی خانگی از حمایت های بسیج سازندگی بهره مند شدم.

 

نظری ادامه داد:  در طی این سال های بالغ بر 700 نفر در آموزشگاه گل ابریشم آموزش دیده اند و با حمایت بسیج و دریافت تسهیلات  در زمینه فرش بافی فعالیت می کنند.

 

وی ادامه داد: به طور مستقیم 8 نفر بیمه شده کارگاه داریم و 180نفر به صورت خانگی بیمه تامین اجتماعی هستند.

 

نظری با بیان اینکه در حال حاضر حدود 27 نفر درآموزشگاه در حال آموزش هستند، بیان کرد:  طول دوره آموزش 4 ماه است و 450 ساعت و کلاس بهتر بافی 4 روز است چون یادآوری است و برای ارتقاع مهارت می باشد.

 

این کارآفرین لرستانی با اشاره به ادامه حمایت از هنرجویان فرش بافی، افزود:  برای حمایت از فرش بافان، مواد اولیه تامین و در اختیار آنها قرار می گیرد و فرش ها بافته شده با حمایت آموزشگاه روانه بازار می شود.

 

وی با اشاره به در آمد زایی این کار، افزود: سالانه بالغ بر 100 میلیون در آمده داشته ایم و هر بافنده به صورت متری سالانه 10 میلیون درآمد داشته است.

 

نظری با اشاره به اینکه طی 6 ماه یک تابلو فرش یک متری زمان می برد تا بافته شود، خاطرنشان کرد: طرحی از شرکت گرفته شود تضمینی به همان شرکت فروخته می شود.

 

وی همچنین با بیان اینکه 50 نفر از طریق فنی حرفه ای بد سرپرست و بی سرپرست آموزش داده ایم، ادامه داد: برای کمیته امداد با توجه به قرار داد سالانه 30-20 نفر آموزش می بینند.

این کارآفرین لرستانی، افزود:  در صورت حمایت از این حرفه ، فرش بافی ظرفیتی خوب برای رونق مشاغل خانگی است و می تواند در حوزه تولید نیز نقش مهمی داشته باشد.

 

متأسفانه به رغم اینکه هنر ارزشمند فرش بافی می تواند نقش مهمی در اشتغالزایی، توانمند سازی محرومان و بهبود شرایط اقتصادی مردم داشته باشد، در استان لرستان مغفول مانده است.

 

فرش به عنوان اثر هنری ارزشمند علاوه بر ایجاد اشتغالزایی در زمینه ارز آوری و تحول در اقتصاد استان هم می تواند نقش بسزایی داشته باشد اما به رغم سخنان هرساله برخی مسئولان مورد غفلت قرار گرفته و سال هاست در فراز و نشیب به سر می‌برد.

 

قالی‌های دستباف لری نه‌تنها در مرکز استان لرستان بلکه در بازار‌های مناطق همجوار همچون همدان، اراک، اصفهان و کرمانشاه نیز عرضه می‌شود.

 

به نظر می رسد مدیریت دقیقی در این حوزه وجود نداشته و از طرفی حمایت نشدن بافندگان  موجب شده است این هنر به درستی به نسل جوان انتقال نیافته و کمتر بافنده ای تمایل به بافت فرش دستبافت دارد.

 

طبق آمار موجود بیش از ۲۰ هزار نفر عضو اتحادیه فرش استان هستند، که از این تعداد حدود ۲ هزار نفربه صورت مستمر و دائمی فعالیت می‌کنند.

 

میانگین تولید سالانه فرش در لرستان ۱۳ هزار مترمربع است، که طبق اطلاعات موجود  در راستای برند سازی تولید فرش در استان پنج نقشه فرش لری بروز رسانی شده و در اختیار ذینفعان قرار گرفته است.

کد خبر 1173899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha