۲ قرارگاه پشتیبانی و عملیاتی هلال احمر در مرزهای شلمچه و چذابه راه‌اندازی می‌شود/ لزوم احداث ۲۰ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در خوزستان

شعبانی از احداث و تجهیز ۲ قرارگاه پشتیبانی و عملیاتی هلال احمر در مرزهای شلمچه و چذابه خبر داد و گفت: در ایام اربعین علاوه بر ارائه خدمات در خارج از مرزها، ۱۹ پایگاه امدادی نیز در داخل مرز در مسیر تردد زائران راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «وحید شعبانی» امروز (سه‌شنبه 20 اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تبریک هفته جهانی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر (از 18 تا 24 اردیبهشت) اظهار کرد: شعار این هفته که یکصدمین سالگرد تاسیس سازمان صلیب سرخ است «یک قرن خدمت بی‌منت» نامگذاری شده و برنامه‌های خوبی در این خصوص تدارک دیده شده است.

 

سرپرست جمعیت هلال احمر خوزستان اضافه کرد: هلال احمردر میان دستگاه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند جزء سرآمدترین دستگاه‌ها است که بر پایه اعضای داوطلب‌محور کار می‌کند که در ماموریت‌های مختلف بدون چشم‌داشت یاری‌گر ما هستند.

 

وی با بیان اینکه هفته هلال احمر فرصت خوبی برای آشنایی عموم مردم با اهداف، ماموریت‌ها و انعکاس فعالیت‌های این جمعیت است افزود: هلال احمر در حوزه‌های امداد و نجات، بهداشت، درمان و توانبخشی، آموزش و پژوهش، جوانان و داوطلبان مشغول به فعالیت است.

 

شعبانی رسالت اول هلال احمر را در حوزه امداد و نجات و پاسخگویی به حوادث و مخاطراتی دانست که در این حوزه وجود دارد و تصریح کرد: خوشبختانه معاونت امداد و نجات ما چه به لحاظ لجستیکی و چه نیروهای متخصص در سطح خوبی قرار دارد اما قطعا با نقطه مطلوب فاصله داریم که در این زمینه اقداماتی جهت به‌روزرسانی و نوسازی ناوگان و لجستیک در حال انجام است.

 

وی ابراز کرد: در بخش آموزش در دو بخش آموزش همگانی و تخصصی کار می‌کنیم و اعتقاد داریم که عموم مردم باید با آموزش‌های کمک‌های اولیه آشنایی داشته باشند؛ همچنین در بخش تخصصی نیز نیروهای ما همواره در حال گذراندن دوره‌های تخصصی هستند و روزبه‌روز به توان علمی و عملیاتی آنها افزوده می‌شود.

 

سرپرست جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به فعالیت این جمعیت در حوزه معاونت امور جوانان عنوان کرد: در این زمینه از سنین کودکستان تا بزرگسالی در مقاطع مختلف کانون‌هایی جهت ارائه آموزش‌های امدادی فعالیت می‌کنند که شامل 300 کانون غنچه‌های هلال ویژه کودکان سنین 5 تا 7 سال در مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی، 400 کانون‌ دانش‌آموزی در مدارس تحت عنوان طرح دادرس، 76 کانون دانشجویی در دانشگاه‌ها، 30 کانون طلاب در حوزه‌های علمیه، 64 کانون روستایی و همچنین کانون‌های آزاد و جوانان است.

 

وی در خصوص تهیه برخی داروهای بیماران خاص و فعالیت داروخانه‌های هلال احمر اذعان کرد: حاکمیت وظیفه تامین برخی داروهای خاص را بر عهده هلال احمر گذاشته که در این راستا سال گذشته 6 میلیارد و 460 میلیون تومان کمک هزینه تامین دارو و کمک بلاعوض طی 10 مرحله به بیماران صعب‌العلاج تعلق گرفت.

 

شعبانی با بیان اینکه همچنین هماهنگی‌هایی با سه بانک عامل مسکن، ملی و صادرات جهت اعطای تسهیلات به بیماران نیازمند صورت گرفت که در این زمینه سال گذشته یک میلیارد 410 میلیون تومان تسهیلات اعطا شد ادامه داد: از دیگر اقدامات هلال احمر راه‌اندازی بانک امانت تجهیزات پزشکی جهت امانت به بیماران نیازمند بود که منابع آن توسط خیرین و داوطلبان تامین شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت پایگاه‌های بین شهری و جاده‌ای هلال احمر استان تاکید کرد: در حال حاضر 24 پایگاه جاده‌ای و بین‌شهری در استان فعال است که نیازمند حدود 20 پایگاه دیگر هستیم؛ متوسط زمان رسیدن امدادگران بر سر حادثه ۱۲ دقیقه است که با افزایش این پایگاه‌ها می توان این مدت زمان را نیز کاهش داد.

 

سرپرست جمعیت هلال احمر خوزستان در خصوص فعالیت هلال احمر در مرزهای شلمچه و چذابه خاطر نشان کرد: ما در مرزها دو اقدام را انجام می‌دهیم که یکی بحث کروناست و علی‌رغم اینکه مساله کرونا جزء وظایف ذاتی و اولیه هلال احمر نبوده ولی در این حوزه خوب ورود کردیم و انجام تست پی.سی.آر در مبادی ورودی این دو مرز که محل عبور و مرور مسافران است، برعهده هلال احمر گذاشته شده که این اقدام همچنان در حال انجام است.

 

وی با اشاره به اقدامات هلال احمر در اربعین حسینی گفت: در این راستا هلال احمر دو رسالت را بر عهده دارد، یکی انجام خدمات درمانی در خارج از مرزها در مسیر نجف تا کربلا و شهرهای کربلا و نجف و دوم ارائه خدمات در مرزهای داخلی در مسیر تردد زائران از 5 صفر تا سه روز بعد از مراسم اربعین با راه‌اندازی 19 پایگاه در دو مرز شلمچه و چذابه و اختصاص 2 فروند بالگرد است.

 

شعبانی با بیان اینکه علاوه بر این پایگاه‌ها در حال احداث و تجهیز 2 قرارگاه پشتیبانی و عملیاتی هلال احمر در شلمچه و چذابه هستیم که اقدامات اولیه برای راه‌اندازی این قرارگاه‌ها و تامین زمین آن در حال انجام است تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها اربعین امسال به صورت گسترده‌تر همراه خواهد بود که تلاش می‌کنیم بتوانیم خدمات شایسته‌ای به زائران ارائه دهیم.

 

وی همچنین به برنامه‌های هفته هلال احمر در خوزستان اشاره کرد و یاد آور شد: دیدار با نماینده ولی فقیه، غبارروبی مزار شهدا، برگزاری مانور زلزله برای آمادگی عوامل امدادی در سطح استان، افتتاح طرح نیکوکاری با رویگƛکرد اجتماع‌محور در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی و کاشت 100 اصله نهال به صورت نمادین در هفتکل ، برگزاری مانور درمان اضطراری با حضور تیم‌های درمان اضطراری در رامهرمز، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان، تجلیل از اعضای برتر جمعیت هلال احمر استان و ... از جمله این برنامه‌ها است.

 

کد خبر 1174106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha