قرارگاه اصلاح ساختار اقتصادی مقابله با گران فروشی در گیلان تشکیل شد

عباسی از تشکیل قرارگاه استانی اصلاح ساختار اقتصادی مقابله با گران فروشی در گیلان خبر داد و گفت: کالاهای اساسی نظیر روغن و آرد به اندازه کافی در انبارهای استان گیلان وجود دارد و مردم نباید نگران باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «اسدالله عباسی» شامگاه (سه ‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت) در برنامه کارنامه شبکه باران به برنامه دولت برای مردمی کردن یارانه ها اشاره کرد و اظهار داشت: دولت در ابتدای تحویل جایگاه شرایط نامساعدی را شاهد و شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شده بود هرچند شرایط ابتلا به کرونا هم اینک در گیلان به صفر رسیده که البته با مشارکت همه مردم اتفاق افتاد.

 

استاندار گیلان عنوان کرد: تا قبل از فعالیت دولت سیزدهم حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومان اسناد مناقصه و اوراق مشارکت به پیمانکاران داده شده بود که دولت توانست علاوه بر بحث نقدینگی‌ها این مبالغ و سایر بدهکاریها را مدیریت کند.

 

عباسی افزایش درآمدهای نفتی و وصول درآمدهای مالیاتی و گشایش ارتباط بین کشورهای دنیا و پیمان شانگهای را از جمله مواردی که به دولت در بخش اقتصاد کمک کرد دانست و افزود: تورم کنونی کشور حدود ۳۶ درصد است بنابراین دولت درصدد بود طرحهایی را اجرا کند تا جلوی تورم و فقر گرفته شود که این امر نیاز به یک جراحی اقتصادی و عادلانه سازی یارانه‌ها داشت.

 

وی با بیان اینکه دولت شجاعانه در مسیر عادلانه کردن یارانه‌ها گام نهاده است این اقدام را طبق قانون لازم الاجرا دانست و ابراز داشت: رشد اقتصادی که دولت برای خود پیش بینی کرده حدود هشت درصد است که این امر نیاز به ریشه کنی فساد و اصلاح ساختارها به ویژه در حوزه سیستم‌های اقتصادی دارد.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان به بازدیدی که امروز همراه با گشت‌های نظارتی از سطح شهر رشت و بازار داشت اشاره کرد و افزود: کالاهای اساسی نظیر روغن و آرد به اندازه کافی در انبارهای استان گیلان وجود دارد و مردم نباید نگران باشند.

 

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه سال گذشته هشت میلیارد دلار یارانه در نظر گرفته شده بود که به سرعت تمام شد تصریح کرد: ما برای جلوگیری از قاچاق کالا تصمیم گرفتیم نسبت به مردمی ساختن اعطای یارانه ها اقدام کنیم تا یارانه به جای خارج از مرزها به سمت جیب مردم کشورمان هدایت شود.   

 

عباسی با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌شود یادآور شد: تصمیم بر این است که قبل از اینکه کالایی گران شود تفاوت قیمت آن در اختیار مردم قرار گیرد بنابراین به حساب دهک های اول تا چهارم ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک دیگر ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد.

 

وی انحراف شدید در زمان پرداخت یارانه و ارز دولتی به کالاهای اساسی در چند سال اخیر را از دلایل مهم دولت در نحوه تخصیص ارز یارانه‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: یارانه های معیشتی در دو ماه فعلی به شکل نقدی پرداخت خواهد شد و پس از آن کالابرگ های الکترونیکی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان جلوگیری از قاچاق، دور ریز و حیف و میل نان و آرد یارانه ای را از دیگر اهداف دولت دانست و تصریح کرد: در سیستم جدیدی که قرار است پیاده شود مردم به راحتی می‌توانند نان با کیفیت را از نانوایی ها خریداری کنند که طرح پایلوت آن هم اینک در زنجان در حال اجراست.

 

استاندار گیلان عنوان کرد: مردم نباید نگران افزایش قیمت نان و یا مواردی از این دست باشند زیرا دولت درصدد است به نحوی از توزیع خارج از شبکه آرد یارانه‌ای جلوگیری به عمل آورد از طرفی این اقدام باعث افزایش کیفیت نان و بهتر شدن عملکرد نانوایی‌ها خواهد شد.

 

عباسی برنامه استانداری گیلان برای جلوگیری از افزایش قیمت ها و مقابله با سو استفاده کنندگان در چرخه توزیع را برشمرد و ادامه داد: نان، دارو و سوخت جزو سه موردی هستند که یارانه آنها به نحوی همچنان ادامه خواهد داشت و قیمت آنها تغییری پیدا نخواهد کرد از سویی این موضوع جزو مواردی است که رئیس جمهور هم اخیرا بر آن تاکید کردند.

 

وی کمک و همراهی مردم را در کنار دستگاههای نظارتی برای موفقیت در اجرای طرح مردمی کردن یارانه‌ها تعیین کننده خواند و افزود: کسانی که از نحوه توزیع، قیمت کالاها و یا از میزان دریافت یارانه‌های معیشتی خود اعتراض دارند می‌توانند به سامانه ۱۲۴ سازمان صمت، ۱۳۵ تعزیرات و سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده و حق خود را بگیرند. 

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان از تشکیل قرارگاه استانی اصلاح ساختار اقتصادی مقابله با گران فروشی در گیلان خبر داد و عنوان کرد: وظیفه ما توجه به معیشت و اقتصاد مردم است بنابراین در اینجا با دلالان و کسانی که دست به سفره مردم می‌برند و باعث کمبود و گرانی می‌شوند برخورد می‌کنیم.

 

استاندار گیلان با بیان اینکه تولید زنجیره ارزش ایجاد کرده و‌ فقر را کاهش میدهد تصریح کرد: سوال این است که چرا باید یک چهارم از مردم استان گیلان زیر خط فقط باشند در حالیکه گیلان ظرفیتهای بسیار زیادی داشته و دارد.

 

عباسی با تاکید بر اینکه برای تامین آب زراعی مورد نیاز شالیکاران در استان گیلان نیز قرارگاهی تشکیل شده است گفت: در بخش سراوان هم تمام تلاشمان این است که به هر نحوی که شده مشکلات موجود در سراوان را حل و فصل نماییم. 

 

وی از در نظر گرفتن ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای پشتیبانی از بخش تولید کنندگان خبر داد و اضافه کرد: از محل سفر رییس جمهور به استان گیلان هم هفت هزار میلیارد در اختیار استانداری قرار داده شده تا با استفاده از آن از تولیدکنندگان حمایت به عمل آید.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان اذعان کرد: با توجه به ابزارهای مدرنی که امروزه در اختیار قرار داده شده می‌توانیم برای نظارت در روند توزیع کالاهای اساسی و دارو در کنار روش‌های سنتی از ابزارهای هوشمند استفاده کنیم.

 

استاندار گیلان با بیان اینکه عملکرد مدیران استان کاملا زیر ذره بین قرار دارد و روزانه رصد می‌شود اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین معضلات استان گیلان مسأله پسماند محسوب می‌شود و این موضوع به دغدغه دولت و مردم تبدیل شده است.

 

عباسی اضافه کرد: روزانه بیش از هزار تن زباله در سراوان دپو شده و این امر نارضایتی مردم منطقه را برانگیخته بود بنابراین وزارت کشور اعلام کرد باید هر چه سریعتر نسبت به بسته شدن دفنگاه اقدام کنیم. 

 

وی با اشاره به اینکه تولید زباله در کشور و گیلان دو برابر میانگین جهانی است، نبود ثبات مدیریتی در شهرداری و دو بار استیضاخ شهردار فعلی رشت را از جمله مواردی که روند حل معضل سراوان را طولانی کرده است خواند و عنوان کرد: طبق قراردادی که منعقد کردیم قرار شد ظرفیت پردازش کارخانه کود آلی با اضافه شدن دو خط جدید به زودی به هزار تن برسد.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان از تخصیص اعتبار برای ساماندهی فاضلاب بیمارستان‌ها، تصفیه خانه زندان لاکان و ۶۸۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه شهر رشت سخن گفت و افزود: با اقداماتی که انجام شد قرار است تصفیه خانه شیرابه سراوان با ظرفیت تصفیه شش لیتر بر ثانیه شیرابه تا چند وقت دیگر به چرخه وارد شود. 

 

استاندار گیلان ضمن استقبال از نظر و دیدگاه همه نخبگان و صاحبنظران در حوزه مدیریت زباله و پسماند اذعان کرد: در همینجا از مردم استان گیلان سپاسگزارم و ما به عنوان خدمتگذار مردم تلاش داریم با برنامه حرکت کنیم تا شاهد رونق اقتصادی در استان گیلان باشیم.

 

عباسی با بیان اینکه هجوم ملخ ها در لوشان و رودبار مهار شده است تصریح کرد: همه اینها نتیجه همراهی مردم و عملکرد جهادی مدیران است و انتظار دارم این رویه مثبت همچنان در استان گیلان ادامه و استمرار پیدا کند‌.

کد خبر 1174119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha