تنها افزایش قیمت قیمت ۴ کالا پس از اصلاح یارانه ها/برگزاری پنجمین جشنواره سلمان فارسی

۳۰ خرداد؛ برگزاری پنجمین جشنواره سلمان فارسی، تنها افزایش قیمت قیمت ۴ کالا پس از اصلاح یارانه ها، بابت نان به وارد کننده یارانه ریالی می دهیم، حضور سفیر جدید ایران در عراق، هتل شهر تخلیه شد برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ۳۰ خرداد؛ برگزاری پنجمین جشنواره سلمان فارسی، تنها افزایش قیمت قیمت ۴ کالا پس از اصلاح یارانه ها، بابت نان به وارد کننده یارانه ریالی می دهیم، حضور سفیر جدید ایران در عراق،  هتل شهر تخلیه شد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت است.

۳۰ خرداد؛ برگزاری پنجمین جشنواره سلمان فارسی

پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی با موضوع ویژه «رصد و پایش تهدیدات فناوری پایه» از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) در سازمان پدافند غیر عامل کشور ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

شناسایی، ارزیابی دستاورد‌های حوزه علم و فناوری پدافند غیرعامل و کشف و هدایت استعداد‌ها و خلاقیت‌ها در جهت رفع نیاز‌های پدافند غیرعامل کشور از جمله اهداف برگزاری این جشنواره علمی است.

از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره علمی می‌توان به ایجاد بستر مناسب در راستای دستیابی به مدیریت دانش پدافند غیرعامل و زمینه سازی جهت بهره برداری از توان و ظرفیت علمی کشور در راستای مصون سازی زیرساخت‌ها اشاره کرد.

پدافند سایبری، پدافند کالبدی (فنی مهندسی)، پدافند اقتصادی، پدافند شیمیایی، پدافند پرتوی، پدافند زیستی، پدافند الکترونیک، انرژی و حوزه‌های آن، صنعت ملی و دفاعی، زیربنایی، صیانت از مردم (مردم محور)، مصون سازی راهبردی، زنان، خانواده و جمعیت، اقلیم و جو، پدافند شهری، پدافند فرهنگی از جمله حوزه‌های این جشنواره علمی است.

تالیف کتاب، ترجمه و گرداوری، مقاله، پایان نامه، پروژه‌های کسر و جایگزین خدمت، مهارت، فناوری، ایده، ابتکار، طرح‌های محصول محور و کاربردی، اختراع و نوآوری از جمله آثاری است که در این جشنواره مورد داوری قرار می‌گیرد.

 

قیمت ۴ کالا پس از اصلاح یارانه ها افزایش می یابد/ هیچ کالای دیگری حق افزایش قیمت ندارد

احمد وحیدی، وزیر کشور شب گذشته (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت) در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه در طرح اصلاح یارانه، قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن می‌تواند تغییر پیدا کند و هیچ کالای دیگری حق افزایش قیمت ندارد، گفت: هیچ فردی اجازه ندارد با توجیه اینکه این ۴ قلم کالا گران شد، قیمت حمل‌ونقل و سایر کالا‌ها را بالا ببرد، چون جبران هزینه در این طرح دیده شد. همچنین به مصرف‌کنندگان این چهار قلم کالا بدلیل گران شدن آن‌ها یارانه پرداخت خواهد شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه مردمی کردن یارانه‌ها و عادلانه کردن آن گام مهمی است ادامه داد: گام بزرگی در اقتصاد شروع شد که به شکوفایی کشور می‌انجامد و اهداف مهمی را دنبال می‌کند و یکی از مهمترین اهداف طرح بزرگ اقتصادی این است که یارانه‌های دولت به دست مردم برسد.

 

وحیدی با بیان اینکه بر اساس برآورد‌ها ۳۰ درصد یارانه‌ها به دست مردم می‌رسد افزود: این گام بزرگ ما را به سمت عادلانه کردن یارانه‌ها جلو می‌برد و مردم در سطح استان ها، شهر‌ها و روستا‌ها از نعمات این اصلاح یارانه‌ای برخوردار خواهند شد بنابراین لازم است این کار به شکل بسیار قوی در همه سطوح، مدیریت شود.

 

 

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از وظایف استانداران این است که کاملاً این موضوع را دنبال کنند، ادامه داد: تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولید کننده می‌تواند ایفای نقش مهمی داشته باشد، چون غیر از شرکت‌های بزرگ وارد کننده واحدها، دامداری‌ها و مرغداری‌های کوچک در سطح استان‌ها داریم که باید تأمین منابع شوند و بتوانند منابع خود را به خوبی و به سرعت برای تأمین نهاده‌ها دریافت کنند و این کار توسط استانداری‌ها با کمک صندوق‌های کشاورزی و سرمایه گذاری در استان‌ها می‌تواند به خوبی صورت بگیرد.

 

بابت نان به وارد کننده یارانه ریالی می دهیم

احمد دنیامالی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد بحث حذف یارانه نان گفت: یکی از نگرانی هایی که در مورد معیشت مردم داریم بر روی کالاهای اساسی نظیر نان است که برای مردم استراتژیک است، ما بایستی در این حوزه تلاش خودمان را انجام دهیم که هم گرانی نشود و هم کیفیت و مطلوبیت آن حفظ شود.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امیدواریم کارهایی که در وزارت جهاد کشاورزی و دولت انجام می شود در راستای تعادل بخشی باشد که هم از قاچاق آرد جلوگیری شود و هم مردم نگرانی بابت گرانی نان نداشته باشند.

 

وی ادامه داد: دولت الان یک کار شبیه سازی در زنجان می دهد. بحث ما این است که به صورت متوازن نان در اختیار خانواده ها بدون نگرانی قرار گیرد و با توجه به اینکه گندم در دنیا جزء کالاهای استراتژیک است و به دلیل خشکسالی و جنگ اوکراین و روسیه با افزایش قیمت روبرو شده است ما باید از موضوع قاچاق آرد جلوگیری کنیم.

 

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی گفت: درست است یارانه ارزی ما قطع شده است ولی مردم بدانند که ما بابت نان به واردکننده یارانه ریالی می دهیم یعنی آن چیزی که می خریم با آن چیزی که عرضه می کنیم، تفاوت قیمت دارد و باید جلوگیری کنیم که آردی که وارد می شود از کشور خارج نشود.

 

حضور سفیر جدید ایران در عراق

محمدکاظم آل‌صادق در بدو ورود به عراق در مسیر فرودگاه بین‌المللی بغداد به سمت سفارت، در محل یادمان فرماندهان شهید حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، توقف و با خواندن فاتحه و اهدای دسته گل به روح بلند این دو شهید ادای احترام کرد.

سفیر جدید  ایران در عراق  قرار است در روزهای آینده استوارنامه خود را تقدیم مقام‌های عراقی کند.

او جانشین «ایرج مسجدی » سفیر پیشین ایران در عراق شده است.

سفیر جدید ایران در عراق در روز شنبه(۱۷ اردیبهشت) و پیش‌ از سفر به عراق، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار و رایزنی کرد.

محمدکاظم آل‌صادق که مسلط به زبان عربی به لهجه عراقی است، از دیپلمات‌های باسابقه وزارت امور خارجه در حوزه عراق است و دارای سابقه فعالیت در سفارتخانه ایران در این کشور عربی است.

 

دولت دغدغه‌های مردم را به رسمیت می‌شناسد / همه دلسوزان کشور به دولت کمک کنند

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، استمرار نوع فعلی تخصیص ارز ترجیحی را نوعی نقض‌غرض عنوان کرد که سود آن بیشتر نصیب سوداگران می‌شود اما دودش به چشم مردم محروم و مستضعف می‌رود و تاکید کرد که دولت چاره‌ای جز اصلاح این روند ندارد. در یادداشت خیاطیان آمده است: مقابله با اتلاف منابع کشور در قالب یارانه‌هایی که بخش عمده آن عملا به دهک‌های هدفِ حمایت نمی‌رسد، نه صرفا الزامی مرتبط با قانون بودجه سالیانه، که یک تکلیف ملی و شرعی است. البته نگرانی‌ها در این زمینه قابل درک و حائز اهمیت است، اما راه رفع نگرانی‌ها طبعا از ادامه مسیر خسارت‌بار و فسادآفرین فعلی نمی‌گذرد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است: رونق اقتصاد ملی، افزایش بهره‌وری و مهم‌تر از همه حمایت اثربخش از اقشار آسیب‌پذیر ایجاب می‌کند که تدبیری عالمانه برای اصلاح تخصیص ارز ترجیحی اتخاذ شود. استمرار نوع فعلی تخصیص این ارز، عملاً نوعی نقض غرض است؛ سود آن بیشتر نصیب سوداگران می‌شود اما دودش به چشم مردم محروم و مستضعف می‌رود. دولت چاره‌ای جز اصلاح این روند ندارد.

 

خیاطیان در ادامه یادداشت خود می‌افزاید: هر اصلاح مهم اقتصادی به‌طور طبیعی، نیازمند اجماع همه ارکان حکمرانی و فراتر از آن، همراهی و مشارکت مردم است. اجماع قوای سه‌گانه و سایر ارکان حاکمیت در جلسات کارشناسی و مشورتی متعدد ماه‌های گذشته حاصل شده است. امروز اصلاح نحوه تخصیص یارانه به کالاهای اساسی، نه صرفا تصمیم دولت، که الزام قانونی مصوب مجلس در قانون بودجه و مورد وفاق قوه قضائیه است. هر کسی دلسوز کشور و انقلاب است، قاعدتا باید دولت را در اجرای این تصمیم مهم یاری کند. این البته به معنای انسداد مسیر نقد و نظر نیست، دولت مثل همیشه گوش شنوایی برای انتقادات و نظرات مردم و نخبگان دارد.

 

هتل شهر تخلیه شد

علی صالحی بیان کرد: در خصوص مجموعه هتل شهر، درخواستی از سوی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران مبنی بر اخذ دستور تخلیه ملک موسوم به مجموعه هتل شهر تهران (شرق) واقع در سه راه تهرانپارس – روبروی پایانه مسافربری شرق تهران به دادسرای تهران ارائه شده است.

وی افزود: سازمان مزبور مجددا در تاریخ ۰۵/ ۱۰/ ۱۴۰۰ طی درخواستی نسبت به اخذ دستور تخلیه اقدام کرده است.

دادستان تهران تصریح کرد: پس از بررسی مدارک لازم و رویت احکام دادگاه حقوقی، طبق دادنامه تاریخ ۲۳/ ۰۹/ ۱۴۰۰ صادره از شعبه ۲۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران مبنی بر تایید فسخ اجاره و با رعایت تشریفات قانونی دادستانی تهران در مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ اقدام به صدور اخطاریه کرد تا موضوع تخلیه ملک بدوا از طریق کلانتری مربوطه به بهره بردار ابلاغ شود.

وی افزود: پس از صدور اخطاریه، بهره بردار به دادسرا مراجعه و طی لایحه‌ای اعلام کرد که درصدد تمدید قرارداد و توافق با مالک است و تقاضای مهلت مناسبی کرد که در نهایت پس از بررسی‌های لازم با درخواست وی موافقت شد.

صالحی اظهار کرد: سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ درخواست دیگری ارائه کرد و با توجه به عدم حصول توافق و تمدید قرارداد، همچنان خواستار اخذ دستور دادسرا بوده که نهایتاً با توجه به مقررات قانونی و به استناد لایحه قانونی مستثنی شدن شهرداری تهران در مورد واگذاری قسمتی از پارک‌ها و میادین و اموال عمومی اعم از عرصه و اعیان از شمول قانون مالک و مستاجر و همچنین به استناد گزارش کلانتری ۱۴۷ گلبرگ دستور تخلیه ملک موصوف با مساحت حدود ۸ هزار متر مربع و ۱۰۷ اتاق و تالار پذیرایی صادر و محل تخلیه شد.

 

 

 

 

کد خبر 1174164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha