پایداری تجارب کانون های مساجد در رویداد تجربه نگاری

تجربه نگاری فرهنگی مساجد فرصت سازی برای آینده و پایداری تجارب مدیران مسئول و تیم های اجرایی کانون های فرهنگی و هنری است که در این رویداد به سرانجام می رسد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: بالغ بر 26 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد کشور که دوران فعالیت بخش زیادی از آن ها به بیش از دو دهه می رسد دامنه ای از تجارب و اندیشه های بلندی را در خود نهفته که برای آیندگان و ادامه مسیر لازم بوده و کارگشا است.

تجربه مدیران مسئول و تیم های اجرایی که هر کدام موفقیت هایی را ایجاد کرده و گاها هم منفی بوده اما مایه عبرت و اندیشه برای پیشگیری از خطا و آزمون خطا مجدد خواهد بود.

 

موضوعی که در نهادهای مدنی کمتر مورد توجه قرار گرفته همین موضوع تجربه نگاری و ثبت اندیشه و اقدامات موثر این بخش از مجموعه فرهنگی کشور برای دیگر حوزه ها و ستاد فهما است.

ثبت تجارب و تبادل آن برای بسیاری از کانون های فرهنگی و هنری موثر بوده و مسیر حرکت این جریان فرهنگی را هموار می سازد تا بتوانند آنچه دیگران تجربه کرده اند را در کار خود بکار گیرند.

 

مسئله مهمی که امروز در استان اصفهان مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و در نشست 18 اسفندماه از کانون های ممتاز فهما خواسته شده تا بیان کنند و دیگران نیز از آن بهره ببرند و در کلام مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران بر ثبت آن و تعریف یک رویداد مورد تاکید قرار گرفت.

تیم کارشناسان ستاد هماهنگی فهما استان اصفهان با تعریف پروژه تجربه نگاری با اولویت بخشی به کانون های فرهنگی و هنری برتر در سلسله نشست هایی برگزار خواهد شد.

*اهمیت تجربه نگاری در بیان کارشناسان و مسئولان

 

تجربه نگاری را به لحاظ اهمیت و جذب و اثر گذاری می توان در حوزه جهاد تبیین می توان جای داد تا از آن برای پیشرفت کار استفاده کرد  امیدواری را در بین مردم به وجود آورد.

تجربه های شیرین و ارزشمندی که تاثیرات مادی و معنوی را نیز به همراه داشته و مجاهدین فرهنگ و هنر مساجد از آن بسیار یاد کرده و از آن برای پیشرفت کار می توانیم بهره ببریم.

 

«منصور شیشه فروش« مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به شرایط کرونایی حاکم در کشور و اقداماتی که در طی دو سال گذشته صورت گرفته، گفت: ثبت این تجارب و فرصت هایی که ایجاد شده را برای دیگر مواقع بحرانی و آینده کشور ضروری است که این موضوع در حوزه های مختلف تکرار می شود.

 

مشاور عالی رئیس فهما هم در خصوص این مقوله در حوزه فرهنگی گفت: بهره گیری از تجارب کانون های مساجد در آینده برای بسیاری راهگشا بوده و امکان بهره برداری از آن برای دیگر عرصه های فرهنگی و هنری موثر است.

«جلال ریزانه« با اشاره به اینکه تجارب دفاع مقدس بیان می شود، یادآورشد: بیان اقدامات مجاهدت ها و تلاش های افسران جنگ نرم نیز می تواند برای آینده لازم و دستاوردهای زیادی داشته باشد.

جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) نیز خاطره گویی بچه های بسیج و پایگاه های مقاومت در جذب و انتقال به نسل های آینده مهم خواند.

 

*چالش ها و فرصت های تجربه انگاری

 

در این مسیر مهم که پایه گذاری آن در استان اصفهان بوده موانع و البته فرصت هایی را دارد که باید به آن پرداخته و توسط کارشناسان امر هدایت و راهبردی شود.

تفاوت اقلیم و شرایط کانون ها در سراسر استان اصفهان و کل کشور نیازمند دسته بندی و منطقه بندی است تا اینکه فصل های مشترک تجربه ای مثل درآمد زایی و اقتصاد فرهنگ و هنر به اشتراک عمومی گذاشته شود اما مدیریت کانون در بخش عشایری، شهری و روستایی به

صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

گاهی بسیاری از چالش ها همچنان در حوزه مدیریت کانون های مساجد مثل نابسمانی و عدم همکاری بین متولیان مسجد و تیم جوان کانون های مساجد در برخی از مناطق حل نشده و به همین خاطر با موضوع محوری و چالش محوری و استفاده از تجارب موثر برای آن راهکار ایجاد کرد.

چالش محوری یکی از محورهای مهم برای استفاده کاربردی در رفع نیازها بوده که با ایجاد فراخوان و جذب نظرات می توان به آن پرداخت و به صورت دستورالعمل ابلاغ کرد.

جریان تجربه نگاری فرهنگی از نگاه های مختلف سودمند و برای آینده لازم است تا در قالب کتاب و اطلس های فرهنگی در فضای مجازی و حقیقی در قالب انتشار کتاب نشر پیدا کند.

 

*آزمون و خطا معضلی در عرصه های مختلف

 

آزمون و خطاهای پیاپی در عرصه های مختلف بسیاری از فرصت ها را از بین برده و حتی نتایج منفی در برخی از عرصه ها موجب کاهش اعتماد عمومی شده و بر دیگر عرصه ها هم اثر گذاشته است.

کاهش آزنون و خطا با تجربه انگاری و مشورت موثر خواهد بود اما باید شرط کارشناسی و نگاه جامعه به تجارب قبلی و چالش های احتمالی آینده را مد نظر داشت.

کد خبر 1174762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha