احتکار و قاچاق کالا نوعی درندگی است/ قحطی نیامده و نخواهد آمد/ ذخیره بیش از نیاز خانگی بحران اقتصادی را تشدید می کند

حجت الاسلام توکلی به اشاره به مسائل اقتصادی کشور نکاتی را متذکر شد و ضمن تاکید بر پاسخگویی مسئولین؛ احتکار و قاچاق کالا در این شرایط را درندگی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام علی توکلی در خطبه های نمازجمعه(۲۳ اردیبهشت) با بیان اینکه همه واجبات حداقل و حداکثری دارد اما چند چیز است که هر چه بیشتر باشد بهتر است؛ گفت: از جمله آنها تقوا و ذکر الهی و صلوات بر محمد و آل محمد است و اگر در زندگی بتوانیم اوج تقوای الهی را به دست بیاوریم برنده نهایی خواهیم بود.

 

 

 

خطیب موقت جمعه کرمان به یکی از سفارش های لقمان به فرزندش اشاره کرد که در بردارنده آثار اجتماعی و تربیتی است و آن خدا و معاد است و اظهار کرد : اگر خداوند را ناظر و رازق و خالق خود دانستیم، مراقبت از خویش خواهیم کرد.

 

 

 

وی ادامه داد: اگر باور کنیم قیامتی هست که از ما حساب می کشند، زندگی و جامعه به شکل دیگری و آسیب ها و تنش ها و دعواها کمتر بود زیرا به هر میزان که خدا و معاد را فراموش کنیم به همان اندازه گره های زندگی و آسیب های اجتماعی افزایش پیدا می کند.

 

 

 

حجت الاسلام توکلی با تاکید بر اینکه باید باور کرد " فمن یعمل مثقال ذره..." هست؛ تصریح کرد: لقمان به پسرش فرمود دو چیز را در زندگی فراموش کن؛ یکی خوبی هایی که به دیگران کردی زیرا اگر مرتب در ذهن خطور کند انسان متوقع می شود و کارهای خیر جنبه منت گذاری به خود می گیرد و بی اجر می شود.

 

 

 

وی ادامه داد: دوم فرمود بدی هایی که دیگران در حق تو کردند را هم فراموش کن؛ امروز بعضی بعد از ۳۰ سال زندگی مشترک دعوا که می کنند به روزهای اول زندگی برمی گردند و گلایه ها مطرح می کنند؛ امروز گلایه ها یا ناشی از متوقع بودن در برابر خوبی به دیگران و یا رنجیده خاطر بودن از بدی های دیگران است‌.

 

 

 

حجت الاسلام توکلی با تاکید بر اجرایی کردن این توصیه ها در زندگی برای رسیدن به آرامش؛ افزود: یکی از آثار نماز جمعه باید این باشد آنچه گفته می شود در زندگی اجرا کرد.

 

 

وی در خطبه دوم نمازجمعه با اشاره به مسائل اقتصادی اظهار کرد: جهان دچار یک بحران غذایی شده به طوری که یکی از مسئولان آلمان گفت باید در کشورمان اعلام قحطی کنیم لذا کشورهای اروپایی هم مبتلا شدند و این یک اصل است.

 

 

خطیب موقت جمعه کرمان افزود: اصل دوم جنگ روسیه و اوکراین است که این دو کشور 25 درصد از گندم جهان را تامین می کردند اما اوکراین که معروف به سبد نان جهان بود امروز در این کشور نان جیره بندی شده است و ترکش این بحران به کشور ما هم رسیده و مطلب سوم که باید بپذیریم این است که نسبت به بحث اقتصاد مقاومتی که شاه بیت ادبیات اقتصادی و امنیتی رهبری معظم انقلاب بود در این چند سال بی توجهی است.

 

 


 

وی خاطرنشان کرد: اگر واقعاً به اقتصاد مقامتی مد نظر ایشان عنایت می شد و برنامه‌ریزی ها و سرمایه گذاری ها در این مسیر قرار می گرفت کشور ما مثل امروز اینقدر آسیب پذر نبود؛ مسئولان به درایت و دوراندیشی ولی فقیه بی اعتنایی کردند و آن راه را نرفتند بلکه به سمت و سویی رفتند که آسیب پذیری ما بیشتر شد و بالاتر رفت.

 

 

 

حجت الاسلام توکلی تصریح کرد: از طرفی دیگر اجرای اصل 44 قانون اساسی و بخش خصوصی واگذاری ها در سال های اخیر به گونه ای صورت گرفته که بر خلاف اقتصاد مقاومتی بود و هیچ چیز از این واگذاری ها دست مردم را نگرفت بلکه فاصله طبقاتی بیشتر شد و افزایش فقیر و افزایش غنی ملموس بود.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی یارانه ۴۵ هزار تومانی را کسی کسر شان می دانست و دیگری آن را باعث باز شدن گرهی از زندگی، حاکی از یک نوع فاصله طبقاتی ناشی از عمل نکردن به اقتصاد مقاومتی و سیاست‌هایی بود که در گذشته ها اعمال می شد بنابراین قضاوت مردم بر اساس عملکرد و گفتار مسئولان باشد.

 

 


 

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در کشور هست و هیچ کس هم منکر نیست زیرا خیلی ها در اداره زندگی خود ماندند و دچار مشکل هستند؛ تأکید کرد: اما اقتصاد کشور نیاز به یک جراحی بزرگ داشت و دولت های گذشته معمولاً در چهار سال اول کاری که نارضایتی در مردم ایجاد می کرد نمی کردند چون برای دور دوم رای می خواستند؛ اگر کاری را هم انجام دادند در دوره دوم ریاست جمهوری بود اما در دولت فعلی از ابتدای کار بنا را بر جراحی گذاشتند آن هم جراحی سخت و بزرگی که با اعصاب مردم هم بازی می کند و این جراحی درد و عفونت دارد و طرفدار می خواهد.

 

 

 

خطیب موقت جمعه کرمان با اشاره به مناعت طبع مردم کشورمان گفت: کشورهای مدعی تمدن می ریزند در مغازه ها و فروشگاه ها همه چیز را غارت می کنند در حالیکه در کشور ما با این که اعتراض و انتقاد دارند اما این عمل خلاف انضباط اجتماعی صورت نگرفته و قابل تقدیر است اما باید به نحوی این مشکلات مردم حل شود.

 

 

 

وی ادامه داد: مسئولان کارهایی اجرایی را انجام می‌دهند و ان شاءالله زود یا دیر نتیجه می‌گیرند؛ ابتدای کار به نظر ایرادات و اشکالاتی دارد اما یکی از پرستاران این درمان مردم هستند؛ قبول کنیم که در درمان باید نقش داشته باشیم و کسی که حرص می‌زند و کالاها را به اندازه چند ما ذخیره می کند نمی خواهد به اقتصاد کشور کمک کند این حق دیگران را ضایع می‌کند زیرا همه چیز در کشور هست؛ نه قحطی آمده و نه خواهد آمد.

 

 

 

حجت الاسلام توکلی با اشاره به اینکه نظام توزیع(کالا) مشکل دارد؛ تأکید کرد: مدیران باید با غیرت و دلسوز باشند و شب و روز نشناسند و نیازهای مردم را تامین کند اما وقتی مردم بیش از نیاز ذخیره می‌ کنند طبیعی است بحران پیش می آید لذا  باید صرفه‌جویی و میانه‌روی در زندگی را هم اعمال کرد ولو اندک؛ مشکلات خیلی داریم ولی باید خودمان مدیریت کنیم.

 

 


 

وی ادامه داد: در کنار این موضوع کسانی دست به احتکار و قاچاق می‌زنند و تعبیر من از اینها یک نوع درندگی است زیرا مردم در یک بطری یک لیتری روغن ماندند اما قاچاقچی به مردم رحم نمی‌کند و به کشورهای دیگر قاچاق می‌کند؛ هیچ گرگی گوشگ گرگ دیگر را نمی خورد اما بعضی ها علنی گوشت همدیگر را می خورند و به همدیگر ظلم می کنند.

 

 

 

خطیب موقت جمعه کرمان اینکه تعزیرات و صمت باید به وظیفه قانونی خود عمل کند زیرا دوربین برداشتن و فیلم تهیه کردن هنر و پیشگیری نیست؛ افزود: در کنار این فضای مجازی هم هست که هیزم زیر آتش می گذارند و دشمنان اذهان مردم را تخریب و تشویش می کنند.

 

 

 

وی با اشاره به آیه سوره حجرات تاکید کرد: آیه قرآن را باور کنیم که فرمود مردم اگر فاسدی برای شما خبری آورد زود قبول نکنید بروید بررسی کنید و بعد قبول کنید که نکند با توجه نکردن کاری را بکنید که بعد پشیمان بشوید لذا باید مراقب باشیم فریب فضای مجازی را نخوریم و مسئولان باید برای مردم شرایط و وضعیت کشور را و کارهایی که کردند را توضیح بدهند تا امیدها ضعیف نشود.

 

 

 

 

حجت الاسلام توکلی با اشاره به اظهارنظرهای غیر تخصصی و بازی کردن در زمین دشمن؛ تصریح کرد: باید مطالبه گری و سوال از مسئولان بکنیم؛ یک ملت زمانی زنده و پابرجا است و قوام دارد که مطالبه‌گر باشد؛ شماره تلفن مسئولان ادارات باید در اختیار مردم باشد و مردم هم محترمانه و همراه با ادب و دوری از توهین و اهانت مطالبات خود را بپرسند زیرا حق آنان هست که به سوالاتشان جواب داده شود و باید به لطف خداوند این گردنه بزرگ را پشت سر بگذاریم که شاهد توسعه و پیشرفت باشیم.

 

 

 

وی در پایان با اشاره به تعیین تکلیف مدیریت اجرایی استان؛ ضمن تبریک به استاندار جدید گفت: انتظار داریم هر چه زودتر وضعیت مدیریت استان در سطوح مختلف تعیین تکلیف شود تا خسارت چندماه تاخیر در تعیین مدیریت استان هر چه زودتر جبران شود و مدیران انقلابی، مردمی، متدین و کم توقع و جهادی که دلشان برای مردم بسوزد انتخاب شوند و مشکلات مردم را به خصوص در بخش صنعت و کشاورزی حل کنند.

 

 

کد خبر 1174823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha