نشست کتاب «تاریخ اسلام» برگزار شد

جلسه نقد و بررسی کتاب «تاریخ اسلام» که به همت اساتید و محققان «گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» تدوین شده است با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پس از تدوین کتاب سه جلدی «تاریخ اسلام» توسط اساتید و محققان «گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» و استقبال کم نظیر از این اثر در حوزه های علمیه و برخی دانشگاهها و هم‌چنین اثرگذاری کتاب بر فضای علمی تاریخ شناسی به ویژه نزد متخصصان تاریخ و سیره معصومان(ع)، دفتر تدوین متون درسی حوزه علمیه با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه به برگزاری جلسه نقد و بررسی این اثر اقدام نمود.

 

در این نشست که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار گردید، از بین مؤلفان این اثر، از حجج‌اسلام والمسلمین رمضان محمدی، حسین حسینیان مقدم و منصور داداش‌نژاد به نمایندگی از مؤلفان و به عنوان ارائه دهنده؛ از حجج‌اسلام والمسلمین حسینی قزوینی و غلامحسن محرمی به عنوان ناقدین اثر و از حجج‌اسلام والمسلمین حسین عبدالمحمدی و حامد منتظری مقدم به عنوان داوران این کرسی علمی دعوت به عمل آمد، درادامه از زحمات مؤلفان این اثر تقدیر شد و سپس ناقدان به طرح ملاحظات خویش پرداختند. 

 

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان محمدی مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ضمن تأکید بر روحیه و منش علمی و انقلابی مدیریت محترم حوزه‌های علمیه، از حمایت های ایشان از اثر تشکر نمود و کتاب مورد نظر را نتیجه پشتوانه علمی و پژوهشی سی ساله فرهیختگان حوزه خواند. 

 

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، جامعیت و روشمندی، توجه به نیازمندی‌های علمی، تبلیغی و پژوهشی طلاب، پاسخگویی به شبهات معاندین درباره سیره اهل بیت(ع)، اهتمام به بهره گیری از اسناد و منابع کهن و استخراج و تبیین اصول رفتاری اهل بیت(ع) را از ویژگی‌های قابل توجه اثر خواند و بر استقبال از نظرات متخصصان و ناقدان تأکید نمود.

 

در ادامه این نشست، استاد حوزه حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در ابتدا با طرح اشکال مربوط به عبارتی در چاپ پیشین اثر، از اصلاح آن در چاپ جدید خبر داد و سپس در خصوص دو خبر طرح شده در جلد نخست، نکاتی را درباره منابع و نوع ارجاع دهی به آن بیان نمود.

 

وی سپس از نقل خبرِ نزول آیه تبلیغ در روز عرفه که در جلد دوم آمده، خطا دانست که در ادامه مؤلفان، آن را غلط سهوی دانسته و با ارجاع به جلد اول اثر و بحث تفصیلی که درباره آیه تبلیغ صورت گرفته، از توجه مؤلفان به این موضوع خبر داد.

 

هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین محرمی وجود برخی از اشکالات شکلی مربوط به شماره مطالب در فهرست و هم‌چنین ارتباط تیترهای اصلی و فرعی را مطرح نمود.
در ادامه دکتر منصور داداش‌نژاد در پاسخ به تأملات حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی، توضیحاتی را در مورد روش ارجاع علمی در دو عبارت مد نظر ناقدان، ارائه داد و با استناد به متن کتاب و گزاره‌های موجود در منابع، اشکال طرح شده را، ناشی از برداشت ناقدان و نه آنچه در متن آمده است، دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان مقدم نیز با تأکید بر آمادگی گروه تاریخ برای بررسی و اعمال نظرات ناقدان، بر اهتمام و دغدغه مؤلفان نسبت به مبانی کلامی شیعه تأکید کرده و درخواست نمود تا تأملات ناقدان به دور از هرگونه بزرگ¬نمایی و در فضای علمی مورد طرح و بررسی قرار گیرد.

 

در نهایت داور نخست کرسی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالمحمدی با تأکید بر طرح نظرات خویش مبتنی بر نقدهای مطرح شده در این جلسه، کتاب مورد نظر را در جای خود بی‌بدیل و مایه افتخار حوزه علمیه خواند و با اشاره به اشکالات محتوایی و شکلی، این موارد را در حدی که چهره فاخر اثر را مخدوش نماید، ندانست. وی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درخواست نمود تا با عنایت به نقد و نظرات، امکان بهره‌مندی طلاب و دانشجویان از این اثر را بیش از پیش فراهم آورند. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأملات یکی از ناقدان درباره ذکر برخی مطالبی که در اثر وجود دارد و می‌تواند برای طلاب القای شبهه نماید، تأکید نمود که امروزه با طرح گسترده شبهات در فضای مجازی و با وجود آثار متعدد مستشرقان و دست به دست شدن آن‌ها در مجامع علمی و غیرعلمی، پرداختن کتاب به مباحثی چون همسران ائمه(ع) و یا اشاره به مجعول بودن برخی اخبار درباره ائمه(ع) را از امتیازات کتاب خواند و این امر را برای آماده نمودن طلاب حوزه علمیه قم در پاسخ به شبهات معاندین، ضروری خواند.

 

مدیر گروه تاریخ اهل‌ بیت(ع) مجتمع جامع امام خمینی(ره)، در پایان از دفتر تدوین متون حوزه علمیه خواست تا این اثر به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار گیرد. 
داور دیگر این کرسی، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم بود که ضمن اشاره به حواشی موجود درباره این اثر و ضرورت نادیده انگاشتن آن‌ها و توجه جدی به مباحث علمی و نظری، کتاب مورد نظر را به طور کلی روشمند خواند و در عین حال با تأکید بر حساسیت‌های موجود در متن درسی طلاب سطح دو، اصلاح اشکالات و انتقاداتی که در این جلسه یا پس از آن در اختیار مولفان قرار می‌گیرد را لازم دانست.

 

در پایان نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان محمدی با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان، ناقدان و داوران جلسه، دریافت و اعمال نظرات موجود را در پاسخ به استقبال جامعه علمی از این کتاب، از برنامه‌های گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دانست.

کد خبر 1174947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha