افزایش چشمگیر تامین ارز در سال جاری با اصلاح یارانه‌ها/ ارز ترجیحی از عوامل اصلی قاچاق معکوس در کشور

افزایش چشمگیر تامین ارز در سال جاری با اصلاح یارانه‌ها، بازدهی بیش از ۲ درصدی شاخص کل بورس در هفته گذشته، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۹۵۱,۰۰۰ ریال رسید، ارز ترجیحی از عوامل اصلی قاچاق معکوس در کشور برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

افزایش چشمگیر تامین ارز در سال جاری با اصلاح یارانه‌ها

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره اشکالات سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز پیش از این به حلقه اول پرداخت می‌شد و به دلیل آنکه به واردکننده داده شده بود به جای اینکه مردم و مصرف‌کننده برسد و انحراف‌هایی داشته است. زمانی که به واردکننده ارز ۴۲۰۰ داده می‌شد اولاً تفاوت نرخ ارز و سامانه نیما قابل توجه بود و واردات بیش از نیاز کشور بود. ارز ارزان بود واردات بیشتر بود که به قاچاق منجر می‌شد به تولید هم آسیب جدی وارد شد.

وی افزود: شکل پرداخت یارانه اصلاح شده است و مردم اصلاح این یارانه را می‌بینند و این شکل جدید بسیار مناسب شده نسبت به قبل چراکه پیش از این به واردات اختصاص یافته بود و سر سفره مردم نبوده است. اصلاح قیمت نیاز به توضیح دارد. ورود به این موضوع جسارت و جرات می‌خواهد و دولت سیزدهم هم باید برای مردم توضیح دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه گفت: ‌اگر اصلاح یارانه‌ها زودتر اجرایی می‌شد بهتر بود. با توجه به جنگ اوکراین قیمت جهانی کالاها افزایش پیدا کرد و خیلی از کشورها تعرفه واردات را صفر کردند و انگیزه قاچاق از کشور ما بیشتر هم شد. بنابراین اگر امسال ارز ۴۲۰۰ ادامه پیدا می‌کرد هدر رفت منابع ارزی بیشتر می‌شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه مقدار رانت از طریق ارز ۴۲۰۰ صورت می‌گرفت، بیان کرد:‌ ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت‌های ایجاد می‌کرد و این رانت‌ها حجم زیادی از منابع ارزی را اختصاص می‌داد و مردم ارز ارزان و کالای ارزان را احساس نمی‌کردند. تمامی حلقه‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده استفاده می‌کردند، اما مردم استفاده نمی‌کردند. اکنون یارانه به اقشار هدف و گروه‌ها پرداخت و به شکل دیگری توزیع می‌شود.

مشکلی در تأمین ارز کالاهای اساسی نداریم

صالح‌آبادی درباره تأمین ارز از سوی بانک مرکزی برای کالا و مواد اولیه هم عنوان کرد: ارز مورد نیاز اکنون تأمین با نرخ نیما است که راحت‌تر تأمین می‌شود در گذشته چون نرخ ترجیحی بود صرفاً بانک مرکزی تأمین می‌کرد، اما وقتی ارز نیمایی می‌شود، بخش خصوصی صادرات غیرنفتی برای کالای اساسی ارز را تأمین می‌کند بنابراین ارز بهتر تأمین می‌شود. هیچ مشکلی در تأمین ارز کالاهای اساسی نداریم و خوشبختانه درآمد ارزی به دلیل افزایش قیمت نفت و رشد ظرفیت تولید نفت بیشتر هم شده است بنابراین هیچ مشکلی در این بخش نداریم.

رئیس بانک مرکزی درباره وضعیت در حوزه صادرات با وجود صحبت‌های مقامات آمریکایی هم گفت: در حوزه صادرات غیرنفتی وضعیت خوب شده است. امسال از سال گذشته تأمین ارز بیشتر می‌شود. در حوزه نفت و صادرات نفتی هم قیمت نفت افزایش یافت و ظرفیت تولید افزایش یافته ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها برگشته است. روابط بانکی ما با کشورهای دوست و همسایه بهتر شده و درحال توسعه است.

صالح‌آبادی درباره تحولات بین‌الملل در زمینه دلار زدایی هم گفت: از زمان تحریم روسیه، با سازوکارهای که اجرا شده ثبات خوبی در بازار ارز ایجاد شده است و روسیه به جای استفاده از دلار و یورو از ارز محلی استفاده کرده است و این نشان می‌دهد که آمریکا ابزار تحریم خود را از دست داده است. کشورهای اروپایی وابستگی زیادی به گاز و نفت روسیه دارند و با ابتکارات جدیدی سازگار جدیدی را به کار گیرند.

 

اجازه هیچ‌گونه افزایش‌ قیمتی بدون ابلاغ ستاد تنظیم بازار داده نمی‌شود

سیداحسان خاندوزی در دومین روز از نخستین نشست کشوری حزب نسل نو گفت: ما در بسیاری از زیرساخت‌ها و مقدماتی که بتوانیم سیاست‌های اقتصاد مردمی و عدالتخواهانه را پیاده کنیم دچار نقطه ضعف هستیم، اگر برخی از سیاستگذاران دوره پیشین عزم جدی برای پیاده کردن سیاست‌های اصلاح اقتصادی نداشتند امروز دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور بر پیاده‌سازی اقتصاد مردمی اصرار دارند اما حدی از توانایی اعمال سیاست در عرصه اقتصادی که پیش از این باید فراهم می‌شد امکان‌پذیر نیست، البته دولت تلاشش را کرده که بتواند فقط زیرساخت‌ خوبی برای بنای اقتصاد مهیا کند.

 

وی با بیان این‌که من قبلاً هم گفتم تازه فوندانسیون این کار فراهم شده است گفت: امروز می‌توانستیم به جای سیاست‌های قیمتی به سمت سیاست‌های حمایتی مقداری از مردم برویم مثل بسیاری از کشورها که می‌توانند بگویند دولت می‌تواند کالاها را به وفور برای شما فراهم کند و مشکلی در تامین نداریم شما هم مصرف عادی خودتان را انجام دهید. بعد از جنگ اوکراین در بسیاری از کشورهای اروپایی حداکثر خرید کالا برای مردم تعریف می‌شد اما چنین سیاست‌هایی در اقتصاد ما قابل پیاده‌سازی نیست. به جهت این‌که اصلا زیرساخت‌ اطلاعات اقتصادی وجود ندارد و اساسا امکان اعمال سیاست‌های عدالت‌گرایانه به دلیل نبود زیرساخت، دشوار است.

 

خاندوزی ادامه داد: به طور مشخص در مورد وضعیت اقلام یارانه‌ای این زیرساخت در دولت کار می‌شود و ما موفق شدیم که تمام شبکه اطلاعات کارت‌های بانکی کشور را به هم متصل کنیم و اگر بتوانیم جریان خرید مردم را از خرید نقد به خرید کارت‌های بانکی سوق دهیم تا بتوانیم با رصد جریان بانکی خیالمان راحت شود که مردم دسترسی دارند.

 

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: رصد اطلاعات بانکی اجرای آزمایشی نان سنتی در زنجان نشان داد که یک دهم درصد از تراکنش‌هایی که در نانوایی‌های این استان انجام می‌شود، بالای ۴۵ و نزدیک ۵۰ درصد ارزش ریالی کل خریدهای نان استان را شامل می‌شود. ارقام بسیار بزرگی که حاکی از این است که کسی نان خرید و فروش نمی‌کند بلکه کل آرد واحد صنفی را به خارج از صنف و کشور منتقل می‌کند. این اقلیت کم‌تر از یک درصدی اگر رصدپذیر باشد و امکان اعمال سیاست بر آن‌ها وجود داشته باشد نیازی نیست برای اکثریت مردم که رفتار عادی خود را دارند چارچوب و خط قرمزی تعیین شود و فشاری بر آن‌ها وارد شود. ممکن است یک اقلیتی، اکثریت را دچار احساس کمبود کند. ما تازه بعد از چندین ماه موفق شدیم در مورد استان‌های دیگر این این کار را شروع کنیم.

 

بازدهی بیش از ۲ درصدی شاخص کل بورس در هفته گذشته

در سومین هفته از دومین ماه سال، نماگر کل بورس با رشد حدود ۳۵ هزار واحدی همراه شد و در نهایت بازدهی مثبت ۲.۲ درصدی را به ثبت رساند. بررسی ها نشان می دهد در اولین روز کاری هفته (شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۴۰۷۸ واحدی معادل ۰.۹۲  درصد، به یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۷۹۶ واحد رسید. در این روز، نمادهای معاملاتی شپنا، شبندر، پارسان، تاپیکو و شتران با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. از سوی دیگر، معامله‌گران بورس ۱۰ میلیارد و ۴۵۳ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۶۶۵ هزار و ۶۴۸ نوبت معامله و به ارزش ۷۴ هزار و ۴۹۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در دومین روز هفته (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) شاخص بازهم صعودی بود و با افزایش ۹۱۵۰ واحدی معادل ۰.۵۹ درصد، به یک میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۹۸ واحد رسید. در این روز، در حالی نمادهای معاملاتی فولاد، شستا، شبریز، فخوز و مبین  با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند که معامله‌گران بورس نیز ۱۱ میلیارد و ۷۳۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۶۷۹ هزار و ۹۴۸ نوبت معامله و به ارزش ۶۱ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در سومین روز هفته (دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) نماگر منفی شد؛ به گونه ای که در پایان این روز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۲۹۰۱  واحدی معادل ۰.۸۳ درصد، به یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۴۱  واحد رسید. از سوی دیگر، نمادهای معاملاتی فارس، شبندر، شستا، شتران و فولاد با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی  در روند نزولی  شاخص کل بورس داشتند. همچنین معامله‌گران بورس ۱۱ میلیارد و ۷۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۶۷۲ هزار و ۷۹۱ نوبت معامله و به ارزش ۶۰ هزار و ۷۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در چهارمین روز هفته (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) بازهم شاخص با افت مواجه شد و  با کاهش ۵۷۱ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد، به یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۵۲۸ واحد رسید. این در حالی بود که نمادهای معاملاتی فملی، کچاد، شپدیس، فولاد و پارسان با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی  در روند نزولی  شاخص کل بورس داشتند. همچنین معامله‌گران بورس ۸ میلیارد و ۳۶۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۴۴ هزار و ۱۴۶  نوبت معامله و به ارزش ۵۱ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۹۵۱,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۲۴ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۹۵۱,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۰۹.۳۸ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۷,۹۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۸,۹۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۹,۰۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۸,۰۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۲۴ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۵,۹۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۲۱,۷۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۷,۰۰۰ ریال رسید.

 

ارز ترجیحی از عوامل اصلی قاچاق معکوس در کشور

علی مویدی خرم آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر با بیان اینکه ارز ترجیحی در کشور ما یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری قاچاق معکوس در کشور است، گفت: دادن ارز ترجیحی به واردات مواد اولیه کالاهای اساسی در واقع باعث شده بود که قیمت عرضه کالاهای اساسی در کشور ما به پایین‌ترین رقم برسد و به لحاظ شرایطی که در کشورهای همجوار وجود دارد، متأسفانه این تفاوت قیمت کالاهای اساسی در داخل و خارج از کشور زمینه را فراهم آورده بود تا بخشی از کالاهای اساسی به کشورهای همجوار قاچاق شود.

وی با اشاره به سیاست جدیدی که درباره ارز ترجیحی پیش‌بینی و ابلاغ شده است، گفت: با این اقدام شاهد کاهش میزان قاچاق خروجی از کشور خواهیم بود.


مویدی خرم آبادی اضافه کرد: تا قبل از سال ۹۰ حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق ورودی داشتیم که با تمهیدات خوب نظام، قاچاق ورودی به ۱۲.۵ دلار رسید، اما بعد از تحریم‌ها و تشدید آن در سال ۹۷ بحث قاچاق معکوس به وجود آمد که حدود ۵.۵ میلیارد دلار است، بنابراین میزان قاچاق ورودی و خروجی کشور به حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به واردات پوشاک قاچاق به کشور گفت: در مورد پوشاک در سال‌های گذشته به واردات به صورت نسبی وابستگی داشتیم، اما در چند سال گذشته تولید پوشاک کشور به سطحی رسیده که صادرات باعث افتخار است و این نشان می‌دهد که در مهار ورود پوشاک توفیقات قابل توجهی داشته‌ایم و در زمینه تولید بنگاه‌ها تلاش‌های مضاعفی شده است و اگر چه قبلاً نزدیک ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار واردات پوشاک قاچاق داشتیم، اکنون به کمتر از یک میلیارد دلار واردات پوشاک قاچاق رسیده است.

 

 

کد خبر 1175047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha