ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنا و پایه فساد اقتصادی بود/ دولت یارانه را به جیب مردم می‌ریزد

دهنوی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنا و پایه ساختار فسادانگیز اقتصادی در کشور شده است. در سال ۹۵ حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده شده بود که در سال گذشته این رقم به ۳۳۲ هزار میلیارد تومان رسید. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سیدمحمد دهنوی» امروز (شنبه ۲۴ اردیبهشت) در جلسه شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: یکی از شعارهای اساسی و اصلی دولت عدالت‌ محوری است و نقطه مقابل آن فسادستیزی است.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان توضیح داد که دولت به دنبال تحقق شعار عدالت محوری است و این بدون مبارزه با فساد امکانپذیر نخواهد بود.

 

وی گفت: یکی از چالش های جدی در نظام اقتصادی کشور خلق دلار یا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. واقعیت این است که این ارز مبنا و پایه ساختار فسادانگیز اقتصادی در کشور شده است. در سال ۹۵ حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده شده بود که در سال گذشته این رقم به ۳۳۲ هزار میلیارد تومان رسید. 

 

دهنوی ادامه داد: واقعیت این است که با تداوم شرایط قبل امسال باید ۶۴۶ هزار میلیارد تومان ارز برای تامین و واردات کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کرد. به هیچ وجه قرار نیست یارانه ای از سبد یارانه خانوارها حذف شود بلکه قرار است تا مکان اختصاص یارانه تغییر کند.

 

وی گفت: دولت مبنای پرداخت یارانه را تغییر داده است. ۹۰ درصد یارانه به حلقه اول زنجیره اقتصاد کالا یعنی تامین و واردات داده می‌ شد و عملا مردم سهم چندانی از یارانه ها نداشتند. مبنای اقدام و تحول جدید دولت عدالت محوری است و با این کار با شبکه و باند فساد مقابله می کند. 

 

دهنوی اضافه کرد: یکی از دغدغه های اصلی درباره این طرح، قدرت خرید مردم است. دولت برای یک خانواده ۴ نفره جزو دهک های یک تا سه مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کرده است. تا پیش از این این خانوار برای خرید مایحتاج خود در همان چند قلمی که آزادسازی قیمت صورت گرفته، ماهانه ۲۴۱ هزار تومان پرداخت می کردند اما حالا این مبلغ به ۵۶۸ هزار تومان افزایش یافته و ۹۲۳ هزار تومان قدرت خرید این خانوار افزایش پیدا کرده است.

 

 

کد خبر 1175312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha