خلاقیت مساجد در توانمندسازی فضای مجازی

مساجد و تشکل های فرهنگی فعال در این پایگاه های مردمی و دینی ماموریت مهمی در ارتقا دانش و سواد اجتماعی به ویژه در حوزه سواد رسانه ای و فضای مجازی دارند که با خلاقیت و نوآوری باید این ماموریت را به سرانجام برسانند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: توسعه فضای مجازی و گستردگی شبکه های اجتماعی جزئی از فضای حقیقی زندگی مردم شده که غیرقابل حذف و باید برای مدیریت آن و بهره برداری صحیح برنامه ریزی کرد.

آموزش و توانمندسازی و توجه به مولفه های آموزشی در حوزه سواد رسانه ای از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و این روزها که فضای مجازی گسترش یافته و اقدامات مجرمانه نیز با رویکرد و شگردهای خاصی وارد شده، تلاش برای پیشگیری ضرورت دارد.

ماموریت مهمی که بر عهده نهادهای فرهنگی، رسانه ها و متولیان امر قرار گرفته تا با آموزش و اطلاع رسانی به مردم نسبت به افزایش سطح آگاهی همت بگمارند و نگذارند تا از بی اطلاعی و کم سوادی در این حوزه سواستفاده شود.

 

کارکردهای مساجد که در عرصه های مختلف بر کسی پوشیده نیست و نبوده، در این حوزه نیز نقش مهمی دارد که باید برای آن برنامه ریزی و اقدام خاص انجام شود.

مساجد و تشکل های فرهنگی فعال در این پایگاه های مردمی و دینی ماموریت مهمی در ارتقا دانش و سواد اجتماعی به ویژه در حوزه سواد رسانه ای و فضای مجازی دارند که با خلاقیت و نوآوری باید این ماموریت را به سرانجام برسانند.

 

توجه به خلاقیت و نوآوری در ارائه این خدمت می تواند فرصت های جدیدی را در جذب به مسجد و افزایش سطح دانش عمومی ایجاد کند.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ظرفیت های فعال در عرصه های مختلف تولید محتوا این امکان را فراهم می‌سازند تا ایده های جذابی را جمع آوری و برای خدمت به مردم بکار بگیرند.

*چالش و نگرانی های فضای مجازی

 

چالش، معضلات و مشکلات زیادی در حوزه فضای مجازی برای مردم ایجاد شده که بخش زیادی از آن تبدیل به پرونده های قضایی و پیگیری های نهادهای امنیتی را به همراه داشته است.

این مشکلاتی جدایی از نابسمانی ها و ناهنجاری های اجتماعی است که گریبانگیر زندگی مردم شده و نارسایی ها و اختلالات روانی را به همراه آورده است.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان از افزایش پرونده های ناشی از فضای مجازی در این استان خبرداد و اظهارداشت: موضوعات اخلاقی و اقتصادی در راس جرائم است.

 

سرهنگ سید «مصطفی مرتضوی« افزود: افراد سودجو با انگیزه های مالی و درخواست های غیراخلاقی و مزاحمت در فضای مجازی اقدام مجرمانه انجام می دهند که مورد شکایت افراد بزه دیده و مال باخته قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بی اطلاعی افراد و آلودگی لینک های بدافزارها موجب بروز مشکلاتی و حک اطلاعات مردم شده که ارتقا سطح دانش عمومی در پیشگیری از این آسیب ها لازم است.

 

رئیس پلیس فتا استان اصفهان بر ضرورت آموزش و ارتقا سواد رسانه های و کار در فضای مجازی تاکید کرد و اذعان داشت: علاوه بر اینکه نهادهای فرهنگی و رسانه ها در این عرصه کار کنند، مردم دارای گوشی های هوشمند و فعال در فضای مجازی باید دانش و اطلاعات کافی را بدست آوردند.

وی آموزش در مساجد را یکی از برنامه های پلیس اعلام کرد و اذعان داشت: تلاش شده تا از مراکز عمومی مثل مساجد برای آموزش و ارتقا آگاهی عمومی استفاده و با اعزام کارشناسان دانش عمومی رشد پیدا کند.

 

آموزش و توانمندسازی در مساجد

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد تا سال گذشته بر مبنای رواق دانش فعالیت های آموزشی تخصصی و همگانی را در سطح مساجد اجرا می کردند که یکی از این کارهای آموزشی در حوزه توانمندسازی سواد رسانه ای بود.

آموزش سواد رسانه ای و ارتقا سطح دانش عمومی در حوزه اسیب های اجتماعی محیط پیرامون در رواق همدلی نیز مورد توجه و از طریق سفیران اجتماعی توسعه یافت.

 

کارشناسان فرهنگی و اجتماعی فعال در این حوزه بازتاب خوبی را در سال های گذشته انعکاس داده و بر ضرورت همکاری دیگر نهادهای متولی و ارائه محتواهای فرهنگی تاکید دارند.

فعالیت های تبلیغی، تولید کتاب و متحوای چند رسانه ای می تواند ظرفیت و کیفیت آموزش را در این حوزه چندین مرتبه افزایش دهد.

*نگاه همه جانبه به ظرفیت های فضای مجازی

 

نگاه همه جانبه به ظرفیت های فضای مجازی  می تواند امکان بهره برداری از امکانات این فضا در اطلاع رسانی و تولید محتوای صحیح و مورد نیاز را توسعه بدهد و از این رو باید به آن پرداخت شود.

نوع آموزش به خانواده ها و جوانان و نوجوانان در این راستا مهم است که «علیرضا معماریان« استاد و پژوهشگر حوزه روانشناسی بر یادآوری مطالب زندگی تاکید کرد و اذعان داشت: خانواده ها پیرامون مسائل خانواده و آسیب ها و تهدید های فضای مجازی با فرزندان خود گفت و شنود داشته باشند.

 

وی معتقد است، مراکز فرهنگی مساجد نیز باید در سرفصل های آموزشی خود به مباحث روز و توانمندسازی در فضای مجازی بپردازند.

 

*بررسی نیازهای منطقه و ضرورت های آموزشی

 

یکی از ماموریت های مهم کانون های فرهنگی وهنری مساجد بررسی نیازها و دغدغه های منطقه اطراف فعالیت خود و ارائه طرح و برنامه برای پیشگیری از آسیب ها است که کار در حوزه آسیب های فضای مجازی و توانمندسازی آن در گروه های مختلف سنی و نیازهای هر دوره ضرورت دارد.

تدوین برنامه جامع و ایجاد هم افزایی بین نهادهای متولی و بهره گیری از کارشناسان خبر در آگاهی بخشی و البته هدایت وقت و انرژی جوانان برای استفاده صحیح از این بستر لازم است.

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران با ارائه سه ماموریت مهم در حوزه فضای مجازی توانسته با همکاری نهادهای مردمی، فرهنگی و اجتماعی در این راستا گام بردارد.

آموزش عمومی مردم در وقت نماز، آموزش جوانان و نوجوانان، ایجاد فرصت های کارآفرینی در حوزه سایبر و فناوری اطلاعات، تولید محتواهای چند رسانه ای از جمله این اقدامات به شمار می رود.

 

کد خبر 1176008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha