ثبت بیش از ۳ هزار  قلم اثر استان در سامانه جامع میراث فرهنگی کشور

جباری گفت: ۳ هزار و ۴۳۱ قلم آثار فرهنگی، تاریخی در سامانه جامع میراث فرهنگی کشور ثبت و شناسنامه دار شده است که از این تعداد ۱۰ اثر منقول، ۱۲ اثر غیر منقول، ۵ اثر اثر ناملموس بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، «جلیل جباری»، امروز( ۲۷ اردیبهشت) درنشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: ۳ هزار و ۴۳۱ قلم آثار  فرهنگی، تاریخی در سامانه جامع میراث فرهنگی کشور ثبت و شناسنامه دار شده است که از این تعداد ۱۰ اثر منقول، ۱۲ اثر غیر منقول، ۵ اثر اثر ناملموس بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی افزود: همچنین ۱۷۲۱ اثر استان در فهرست آثار ملی کشور، ثبت شده که از این تعداد ۱۳۰۵ مورد تپه و محوطه تاریخی، ۲۳۲ بنای تاریخی، ۶۳ میراث ناملموس، ۱۷ اثر طبیعی، ۴ یادمان دفاع مقدسو ۹۷ اثر منقول ثبت شده است. 

وی ادامه داد: ۳٠ پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد با حجم سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان در دست اجرا است که با به بهره برداری رسیدن این تعداد پروژه ۱۵۰۰ تخت به تعداد تختهای اقامتی استان افزوده می شود. 

جباری با اشاره به اینکه ۱۶ موزه فعال در سطح استان وجود دارد، گفت: که از این تعداد ۱۰ موزه تحت مالکیت و۶ موزه غیر وابسته در استان بوده و  ۱۵ عنوان موزه از جمله موزه صلح سردشت، موزه مدرسه، موزه بانک مسکن و موزه جنگ قاجار نیز در دست مطالعه و اجرا است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی افزود:  سایت موزه چالدران نیز که از مصوبات ریاست جمهوری است کلنگ زنی خواهد شد و عملیات اجرایی این پروژه ۳ خرداد امسال در مساحتی ۵ هکتاری با اعتبار مصوب ۱۲ میلیارد تومان آغاز می شود. 

وی افزود: عملیات فاز دوم پروژه شمس تبریزی نیز با همکاری پیمانکار مربوطه اجرایی شده است.

جباری گفت: همچنین متاسفانه زیر ساختهای گردشگری از حمله راهها و  امکانات بهداشتی در مسیر دسترسی به جاذبه ها و مناطق گردشگری استان مناسب نبوده و   ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تقویت زیر ساختهای گردشگری استان نیاز است که طی سال گذشته مبلغی در حدود ۴۰ میلیارد تومان در این راستا مصوب شد. 

 

کد خبر 1176242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha