استفاده از فضاهای شهری برای گسترش فضای کتابخانه‌ای/ نخستین کتابخانه ویژه سالمندان در گیلان ایجاد شد

استفاده از فضاهای شهری برای گسترش فضای کتابخانه‌ای و اعلام خبر ایجاد نخستین کتابخانه ویژه سالمندان که برای نخستین بار در کشور در گیلان اتفاق افتاده از جمله موضوعاتی است که در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندر انزلی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندرانزلی به ریاست فرماندار این شهرستان و با حضور پریسا کرمی‌ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و حجت‌الاسلام سید شمس‌الدین حسینی امام جمعه بندر انزلی در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام «سیدعبدالجواد شمس‌الدین» در این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی افزود: در بخش کتاب و کتابخوانی فرصتهای زیادی داریم که باید مورد استفاده قرار گیرد و خوشبختانه هماهنگی‌های لازم در فرمانداری، شورای فرهنگ عمومی و سایر دستگاه‌ها در این شهرستان وجود دارد.

 

امام جمعه شهرستان بندر انزلی تهیه یک طرح جامع کتابخوانی برای شهرستان بندرانزلی را لازم و ضروری دانست و یادآور شد: در این طرح علاوه بر انتظاراتی که از دستگاه‌ها می‌رود، می‌توان آسیب‌های حوزه کتاب و کتابخوانی و فرصتهای این حوزه را احصا و مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد تا مجموعه فعالیت‌ها و موارد آن، نهایتا در شورای فرهنگ عمومی شهرستان مصوب شود. 

 

وی با بیان اینکه پاندمی کرونا و فضای مجازی به حوزه کتاب و کتابخوانی آسیب وارد کرده است اظهار داشت: باید با استفاده از شیوه‌هایی آسیب‌ها را به حداقل برسانیم و ستاد نماز جمعه و شورای فرهنگ عمومی آماده همه نوع همکاری با مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان گیلان است.

 

*استفاده از فضاهای موجود شهر برای گسترش فضای کتابخانه‌ای 

« محمد پورخوش سعادت » نیز در این جلسه با بیان اینکه به جهت توسعه فعالیت رسانه‌های مجازی، جامعه ما به سمت نوپدید شوندگی، کم عمق شدن و توهم دانایی پیش می‌رود اظهار داشت: اگر بخواهیم این موضوع را در حوزه‌های دشمن شناسی بررسی کنیم داشتن جامعه و مردم کم عمق آسیبی بسیار جدی محسوب می‌شود.

 

فرماندار شهرستان بندر انزلی کتاب و کتابخوانی را مؤلفه ای که به جامعه عمق و آگاهی بخشی واقعی می‌دهد دانست و تصریح کرد: هزینه بالای کتاب یکی از مواردی است که باعث شده مردم کمتر به سمت خرید کتاب سوق پیدا کنند بنابراین لازم است در این بخش سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشیم‌.

 

وی با تاکید بر اینکه نجات جامعه از سطحی شدن مانع از اجرای دقیق عملیات جنگ روانی دشمن می‌شود استفاده از فضاهای موجود در شهر برای گسترش فضای کتابخانه‌ای را خواستار شد و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم هر کاری که از دستمان بر می‌آید برای بخش کتاب و کتابخوانی انجام دهیم و به نهاد کتابخانه‌ها هم در حوزه ماموریت‌های خطیرش کمک کنیم.

 

*ایجاد نخستین کتابخانه ویژه سالمندان و کتابخانه - مدرسه کشور در گیلان 

«پریسا کرمی» نیز در این جلسه کتاب و کتابخوانی را از دغدغه‌های مقام معظم رهبری خواند و اضافه کرد: مقام معظم رهبری کتابخوانی را واجب دینی بیان فرمودند و این نشان دهنده عمق توجه ایشان به مقوله کتاب و مطالعه است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ضمن قدردانی از امام جمعه شهرستان بندرانزلی برای اختصاص فضایی در مصلی این شهر برای معرفی کتاب عنوان کرد: اگر زمینه و بستری فراهم شود که کتابخانه‌های عمومی استان بتواند در کل هفته در محل مصلی به علاقمندان حوزه کتاب خدمات ارائه بدهد این امر مطمئنا آثار درخشانی را به همراه خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برای نخستین بار در سطح کشور به صورت پایلوت یکی از کتابخانه‌های خود را ویژه سالمندان معرفی کرد که اگر ظرفیت آن در شهرستان بندر انزلی هم باشد آمادگی ایجاد کتابخانه سالمندان در این شهرستان را داریم.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با تاکید بر اینکه نخستین کتابخانه - مدرسه کشور با کمک آموزش و پرورش در گیلان ایجاد شده است افزود: برگزاری مستمر جلسات انجمن کتابخانه‌ها باعث میشود مصوبات به شکل مستمر مورد پیگیری قرار گیرند و نتایج بیشتر و بهتری حاصل شود.

کد خبر 1176258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha