توجیه برتری طلبی سفیدپوست ها در انگلیس / چرا مسلمانان متهم به «ستون پنجم» می شوند؟

بر اساس سندهای افشا شده از بازنگری استراتژی «پیشگیری» یا «بازدارندگی» انتظار می‌رود دولت بریتانیا بیشتر از تهدید فزاینده و مرگبار ناشی از ناسیونالیست‌های سفید راست‌گرا بر سرکوب مسلمانان تاکید داشته باشد.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: بر اساس سندهای افشا شده از بازنگری استراتژی «پیشگیری» یا «بازدارندگی» انتظار می‌رود دولت بریتانیا بیشتر از  تهدید فزاینده و مرگبار ناشی از ناسیونالیست‌های سفید راست‌گرا  بر سرکوب مسلمانان تاکید داشته باشد.

 بررسی استراتژی بحث‌برانگیز ضد تروریسم بریتانیا که مدت‌ها مورد انتظار بود، به دولت راستگرای محافظه‌کار توصیه می‌کند که منابع خود را به روی برتری‌طلبان سفیدپوست متمرکز نکند.

مدارکی که روزنامه گاردین مشاهده کرده حاکی از چندین توصیه تحریک آمیز است. این بررسی نشان می دهد د که رویکرد «استاندارد دوگانه» برای مقابله با اشکال مختلف افراط‌ گرایی وجود داشته است، زیرا تعریف نئونازیسم بسیار گسترده شده است در حالی که تمرکز بر آنچه آنها ادعا می کننند افراط گرایی اسلامی است بسیار زیاد بوده است.

در پیش نویس جدید بازنگری استراتژی پیشگیری از سوی دولت بریتانیا آمده است  که تمرکز مجدد بر آنچه که افراط گرایی اسلامی نامیده می شود مورد نیاز است.

منتقدان برنامه بازدارندگی مدت‌هاست که این رویکرد را مورد انتقاد قرار داده‌اند و اصرار دارند که این موضوع کل جامعه مسلمانان را در زیر ابری از سوء ظن قرار می‌دهد و عقاید و اعمال مذهبی سنتی مسلمانان را جرم تلقی می کند.

مسئول سابق پلیس در امور بازدارندگی توصیه های بازبینی را به شدت مورد انتقاد قرار داده و هشدار داده است که یافته ها تلاشی بی دلیل برای سیاسی کردن پلیس ضد تروریسم بوده است.

ماه گذشته، دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، دفاع قاطعانه‌ای از بازدارندگی صادر کرد و از دولت راستگرای محافظه‌کار خواست تا صدای مسلمانان منتقد این برنامه را غیرقانونی تقلی کند.

مداخله کامرون در حمایت از گزارش اندیشکده Policy Exchange به عنوان یک نشانه اولیه از وضعیت بد مسلمانان در شرایط اجرای قانون بازدارندگی تلقی می شود.

منتقدان استدلال کردند که  زمان انتشار مقاله کامرون و تمرکز انحصاری او بر مسلمانان نشانه این است که اصلاحات بازدارندگی به سمت یک روند ضد اسلامی تر حرکت می کند.

اعتقاد بر این است که برخی از این واقعیت که بازدارنگی باید به جای مسلمانان بیشتر به نئونازی ها و برتری طلبان سفیدپوست مشغول باشد، خشنود نیستند.

با حرکت بیشتر محافظه‌کاران به سمت راست، بازنگری برنامه بازدارندگی به عنوان تلاشی برای تغییر تعادل برای اطمینان از بازگشت تمرکز به مسلمانان تلقی می‌شد، حتی اگر تهدید تروریسم از جانب راست گرایان افراطی نگرانی بزرگ‌تری باشد.

اما در اینجا مسدله دیگری که مطرح می شود «تئوری جایگزینی» است که ایدئولوژی برتری طلبی سفیدپوستان است.

افرادی که توسط این نظریه نژادپرستانه رادیکال شده اند، مسلمانان در غرب را ستون پنجم می دانند و مشارکت سیاسی آنها را یک تهدید تلقی می کنند.آنها این تصور نادرست را مطرح می کنند که بگویند یک توطئه اسلام گرایانه جهانی برای نابودی تمدن غربی وجود دارد.

تئوری توطئه «جایگزین بزرگ» اولین بار توسط نویسنده فرانسوی «رنو کامو» رایج شد. او مدعی شد که مهاجرت غیرسفیدپوستان به عنوان سیاستی برای «نسل کشی با جایگزینی» استفاده می شود، یعنی اروپایی ها با مهاجران غیرسفید پوست به ویژه مسلمانان جایگزین شده اند.

نظریه او به طور گسترده توسط  «برتری طلبان سفیدپوست» پذیرفته شده است و چندین افراط گرا در توجیه کشتارهای دسته جمعی به این نظریه استناد کرده اند. کشتار مسجد کریست چرچ بسیار تحت تاثیر این نظریه بود.

این طرح نمی تواند هیچ مدرکی مبنی بر کاهش خطر تروریسم ارائه دهد. این امر اضطراب را افزایش می دهد و مسلمانان بریتانیا را در معرض سوء ظن بی دلیل قرار می دهد.

حوادث تروریستی نشان نمی دهد که بازدارندگی یک سیاست عمیقا معیوب است و باید اصلاح شود. در همه موارد چه بمب گذاری در منچستر آرنا، حمله به سالن ماهی فروشان یا گروگان گیری در کنیسه تگزاس  عاملان قبلا به طور جدا از مسئله بازدارندگی مورد توجه پلیس بودند.

در این تحقیق نشان داده شده است که طرح بازدارندگی در تأثیر آن بر جوامع مسلمان تبعیض‌آمیز است. برای مثال، در مقایسه با سه چهارم مسلمانان، حدود یک سوم از جمعیت انگلستان و ولز در منطقه ای با اجرای طرح پیشگیری زندگی می کنند. به همین دلیل است که ارجاعات مربوط به این طرح نیز به طور نامتناسبی از سوی مسلمانان انجام می شود.

بازدارندگی صنعت بزرگی از مشاوران، محققان و اندیشکده‌ها را ایجاد کرده است که رویکرد آن را ترویج می‌کنند و به دنبال صدور آن به کشورهای دیگر برای مقابله با مسلمانان هستند.

همچنین ادغام گسترده ای از کارمندان عمومی و شاغلین روزمره در عملکردهای امنیتی دولت وجود دارد. به گفته وزارت کشور، تا سال 2019، بیش از یک میلیون نفر آموزش دیده اند تا نشانه های رادیکال شدن را تشخیص دهند تا وظیفه پیشگیری را در سازمان خود اجرا کنند..

در حقیقت طرح بازدارندگی تفرقه افکن است و به جای تامین امنیت بیشتر برای شهروندان، در خدمت اهداف انتخاباتی است. به این ترتیب، همه مسلمانان ماهیت تفرقه‌انگیز و تبعیض‌آمیز این سیاست هستند.

کد خبر 1176616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha