حوزه علمیه باید نسبت به سقط جنین معترض باشد

در میزگرد علمی همایش روز ملی جمعیت در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید شد: حوزه‌های علمیه باید نسبت به سقط جنین به عنوان عملی غیر شرعی و غیر انسانی و غیر اخلاقی معترض باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، محمد ناصر سقای بی ریا رئیس ستاد راهبردی جمعیت و خانواده حوزه علمیه امروز در این میزگرد اظهار داشت: برخی استدلال های علمی براساس منافع مادی در جهان پیرامون کاهش جمعیت وجو دارد اما زیربنای فکری و اصولی در اسلام متفاوت است.


وی بیان کرد: در مسائل سیاسی دنیا براساس نفع مادی مستکبرین نگاه می شود و انسان ها و ملت ها ارزشی ندارند و فقط دستگاههای تبلیغاتی راه را پیشرفته و در مسیر دفاع از حقوق بشر می دانند، اما جمهوری اسلامی از زمان ظهورش که امام فرمود ما در برابر منافع مستکبرین خواهیم ایستاد افتخارمان این است که مدافع مظلومان دنیا بوده ایم و براساس این مبانی حرکت می کنیم.

 

سقای بی ریا عنوان کرد: باید بتوانیم با کلیت فکری از مبانی الهی واسلامی به این مساله ورود کنیم، متاسفانه عده ای مسائل فقهی را دستاویزی قرار می دهند تا به اهداف خود از جمله سقط جنین بپردازند.

 

وی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه باید نسبت به سقط جنین به عنوان عملی غیر شرعی و غیر انسانی و غیر اخلاقی معترض باشد و نباید اجازه داد عده ای استفتائات را به گونه ای بگیرند که از آن جواب مثبتی برای سقط جنین اتفاق بیفتد در حالی که این استفتائات برای موارد استثنایی است.

 

رئیس ستاد راهبردی جمعیت و خانواده حوزه علمیه گفت: گرایش به راحت طلبی موجب شده و فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی و نفوذ فرهنگ غربی موجب کاهش تمایل به فرزند آوری شده است، در صورتی که فرزند آوری باید به عنوان یک عبادت و فریضه تبیین شود.

 

وی افزود: سقط جنین در برخی از مراکز درمانی و بهداشتی توسط عده ای پزشک به صورت غیر قانونی نشان می دهد که این پزشکان آبروی دیگر عزیزان مقید و معتقد و متعهد را می برند و به هیچ اصولی پایبند نیستند.

 

در این میزگرد پروفسور محمد اسماعیل اکبری رئیس کارگروه جمعیت مجمع مصلت نظام و مشاور عالی پدافند غیرعامل عنوان کرد: دنیا متاسفانه در چرخه عملیاتی توسط گروه خاصی اداره می شود و خروج از این چرخه همت والایی چون همت امام خمینی را می طلبد که با ساختار علمی و فرهنگی قدرتمندی مانند اسلام از این چرخه پای خود فراتر بگذارد.

 

وی بیان کرد:در این سالها هجمه های مختلفی وجود داشته تا به مدار برگردیم هر چند محاسباتشان علمی است، آنها می گویند اگر رشد 1.2 دهم جمعیت فعلی را مبنا قرار دهیم 30 سال دیگر بیش از 17 میلیارد نفر جمعیت داریم و این سنخیتی با منابع مالی ندارد.

 

اکبری تصریح کرد: در کار پژوهش این ها را واقعیت میدانیم اما حتما حقیقت نیست، اما توانستند همین حرفها را در نظام ملل متحد و ساختارهای فرهنگی اجتماعی دنیا واردکنند و این هدف شد و آنها به تحدید جمعیت پرداختند تا از 9 میلیارد نفر بیشتر نشود.

 

وی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی برترین وضعیت در 70 سال قبل داشتیم و در 40 سال گذشته سمبل درس دادن به جامعه علمی دنیا شدیم، ما باید در جهت رفع مشکلات دانش بنیان بیندیشیم و ذهن مسئولان باید دانش بنیان باشد.

 

رئیس کارگروه جمعیت مجمع مصلت نظام با ابراز تاسف از سقط جنین اظهار داشت: سقط جنین کاری غیر علمی است و حوزه های علمیه باید علم را به دست بگیرد و مانع از سقط جنین و کاهش جمعیت شود.

 

وی علم و اعتقاد و عمل را فرایندی مهم در حرکت دانست و بیان کرد: فردگرایی و خانواده محوری دو موضوع مهمی است که مناسبات را در جهان تعیین می کند، متاسفانه بسیاری از فرهنگ غرب سمت فرد گرایی است.

 

زهرا فخر روحانی از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در این میزگرد تصریح کرد: رهبری در حوزه جمعیت بر روی تلاش برای افزایش نسل و خانواده تاکید داشتند.

 

وی اظهار کرد: دلواپسی های مادرانه با توجه به مشکلات طبیعی است و از این مساله متاسفانه عده ای سواستفاده کردند و با پیام هایی که جنبه علمی و بهداشتی دارد به صورت سازمان یافته درصدد هستند جلوی تولد یک کودک را بگیرند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد:همسو نبودن بخش های مختلف از یک سو و مشکلات در عرصه بهداشتی و مشاوره و سبک زندگی موجب شده نتوانیم کار شایسته ای انجام دهیم و یک تغییر مثبتی در فضای جمعیتی ایجاد کنیم.

 

وی گفت: باید به موضوع فرزندآوری رنگ عتقادی بزنیم و همه فعالان جمعیت با نگرش اعتقادی وارد شوند، سقط های سازمان یافته نشانه ناآگاهی مادران و فقدان تعهد فعالان در این عرصه است و باید تمهیداتی در جهت سبک زندگی و اقتصادی اندیشیده شود تا کمترین دغدغه برای فرزندآوری در جامعه شاهد باشیم.
 

کد خبر 1176950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha