مختومقلی، فردوسی قوم ترکمن/ راز ماندگاری این شاعر مردمی بودن است

آریان پور گفت: چنانکه فردوسی زبان فارسی را حفظ و پاسداری کرد مختومقلی نیز زبان و هویت ترکمنی را حفظ کرد‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مراوه تپه، «رضا آریان پور» امروز «پنجشنبه ٢٩ اردیبهشت» در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و نهمین سالروز ولادت مختومقلی فراغی اظهار کرد: مختومقلی فراغی امروز از مرزهای مراوه تپه، گلستان و حتی از مرزهای ایران اسلامی فراتر رفته و در تمام دنیا این شاعر بزرگ را می شناسند و احترام ویژه ای قائل هستند.

 

نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی گفت: مختومقلی فراغی جزو شعرای ماندگار ایران است و برای همین در یک هفته اخیر در جای جای استان حتی در مناطق مختلف کشور و در تهران برای بزرگداشت این شاعر، مراسم برگزار می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: راز ماندگاری مختومقلی فراغی در ایمان خالص و اعتقاد قلبی او به اسلام و شریعت بود. مردمی بودن دیگر ویژگی مختومقلی بود که سبب شد امروز اشعارش را مردم با هر گویش و زبان و قوم و مذهبی بخوانند. شعری که به دل بنشیند ماندگار خواهد شد و اشعار مختومقلی دارای چنین ویژگی برجسته ای است.

 

آریان پور افزود: در اشعار مختومقلی هم نکات اخلاقی و پندر و اندرز، هم نکات عرفاتی و هم موضوعات حماسی وجود دارد و به عبارتی او را می توان هم رده شعرایی چون حافظ، سعدی، فردوسی و غیره دانست.

 

وی بیان کرد: اگر مختومقلی نبود، پاسداشت و حفظ زبان ترکمنی به شدت و حدت امروز نبود. همچنانکه  فردوسی زبان فارسی را حفظ و پاسداری کرد مختومقلی نیز زبان و هویت ترکمنی را حفظ کرد‌.

 

 

کد خبر 1176968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha