استان گیلان از پایه گذاران میراث ناملموس است

جهانی با بیان اینکه استان گیلان از پایه گذاران میراث ناملموس است که بخشی از آن به دفاع مقدس باز می گردد گفت: تور اماکن تاریخی و مذهبی دوران انقلاب و محل اعزام رزمندگان به جبهه ها راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ولی جهانی» در نشست تخصصی میراث فرهنگی و دفاع مقدس که در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد با اشاره به اینکه این اداره برای نخستین بار تور گردشگری میرزا کوچک جنگلی را راه اندازی کرده است اظهار کرد: این تور گردشگری مانند اردوی راهیان نور می تواند پذیرای گردشگران از جای جای کشور باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با بیان اینکه این تور از خانه میرزا آغاز می شود و مسیرهای مربوطه را طی می کند افزود: نقشه راه، خانه، مقبره میرزا و اماکن تاریخی نهضت جنگل در حال تدوین است و ۳۳ رویداد فرهنگی و تاریخی که میرزا کوچک در آن نقش داشته را شناسایی و وارد این نقشه کرده ایم.

وی همچنین گفت: تور اماکن تاریخی و مذهبی دوران انقلاب و محل اعزام رزمندگان به جبهه ها نیز راه اندازی شده است.

جهانی با بیان اینکه استان گیلان از پایه گذاران میراث ناملموس است که بخشی از آن به دفاع مقدس باز می گردد خاطر نشان کرد: استان گیلان ۱۶ اثر معنوی ناملموس را به ثبت رسانده و در تلاش هستیم  اماکن تاریخی مرتبط با دوران دفاع مقدس را برای تدوین نقشه راه گردشگری شناسایی کنیم.

وی بیان کرد: در راستای پاسداشت میراث معنوی و ناملموس استان ۳۴ جشنواره را با هدف احیای سنت های گذشته گیلان طراحی و اجرا کرده ایم.

وی در ادامه اذعان کرد: استان گیلان بیش از ۱۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده دارد و ۲۷ هزار هنرمند صنایع دستی نیز در گیلان فعالیت می کنند.

*دفاع مقدس از لحاظ کمی طولانی ترین جنگ قرن بشمار می رود
«محمود رنجبر» نیز در این مراسم با اشاره به اینکه چرا هنوز در همه جا و رسانه های مختلف در مورد دفاع مقدس حرف زده می شود، اظهار کرد: زیرا دفاع مقدس از لحاظ کمی طولانی ترین جنگ قرن بشمار می رود و 36کشور  به صورت مستقیم و غیر مستقیم از صدام حمایت می کردند و حرف اصلی صدام نیز این بود که جمهوری اسلامی را از بین ببرد.

سرپرست پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان افزود: اگر آن نیت صدام محقق میشد یقینا ما اکنون به زبان دیگری با هم مکالمه می کردیم.

وی با بیان اینکه صدام آرامان خودش را مخفی نمیکرد بلکه همه جا آشکارا میگفت قصدم براندازی و تغییر نظام جمهوری ایران است، گفت: در این میان چه شد که علی رقم اینکه 36 کشور از صدام حمایت کردند حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن داده نشد! در حالی که به تاریخ 200ساله گذشته برمیگردیم در هر جنگی که علیه ایران اتفاق افتاد، حتی در زمان به قول خودشان مقتدرترین پادشاه(محمدرضا شاه پهلوی) سر میز مذاکره بخشی از سرزمین ما (بحرین)  رفت.

رنجبر ادامه داد: علت اینکه سرزمین ما در دوران دفاع مقدس حفظ شد یک میراث معنوی است و این میراث معنوی باید به نسل های بعد منتقل شود و چگونگی و کیفیت اینکه چگونه می توان این میراث را انتقال داد باید به بحث گذاشته شود.

وی تصریح کرد: بر اساس همین استدلال ها بود که تصمیم بر این گرفته شد تا دانشنامه ای تحت عنوان دانشنامه دفاع مقدس نوشته شود که زبانش زبان جهانی باشد.

وی ادامه داد: اکنون تمامی نوشته هایی که  در حوزه دفاع مقدس چاپ می شوند یا تاریخ شفاهی و یا خاطره هستند و هیچ کدامشان دانشنامه ای نیستند، یعنی زبان علمی ندارند.

وی بیان کرد: الان زمینه اش در بنیاد حفظ آثار فراهم شده و از همه دستگاه ها و عزیزانی که دغدغه دارند و در این حوزه کار می کنند با هم همکاری و همیاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اتفاق باید ادامه داشته باشد و تفاهم نامه ای امضا شود و دوستان برای تهیه این دانشنامه ورود کنند گفت: ما در بخش دانشنامه اثر خود را به خانه های مردم می بریم.

گفتنی است، در پایان این نشست به شرکت کنندگان گواهی حضور ارائه شد.

کد خبر 1177009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha