مردم از اجرای اصلاح ساختار یارانه ها حمایت کنند/ نقش معنویت و ارزش های اسلامی در کاهش آسیب های اجتماعی جدی گرفته شود

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه انتظار می رود مسئولان تلاش و مردم حمایت کنند که طرح اصلاح ساختار یارانه ها در کشور اجرا شود، گفت: نقش معنویت و ارزش های اسلامی در کاهش آسیب های اجتماعی جدی گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز (۳۰ اردی‌بهشت) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) اظهار کرد: افراد با تقوا اهل عمل هستند و عمل خود را زیاد نمی شمارند.

 

حجت الاسلام « الله نور کریمی تبار » با بیان اینکه افراد با تقوا در عملی که انجام می دهند اهل اتقان هستند، افزود: اسلام به ما توصیه کرده است اگر کار می کنید بهترین تولید را داشته باشید در حالی که متاسفانه در کشور ما مردم بیشتر محصولات خارجی را خریداری می کنند و این امر نشان می دهد که باید در عمل انجام شود.


وی با بیان اینکه  در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که یکی از عواملی اصلی عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی و سایر حوزه ها را بیان می کند که می فرماید من امتم از فقر نمی ترسم اما از سوء تدبیر می ترسم، چون اگر فردی و نهادی و جامعه ای فقیر باشد ولی تدبیر باشد می تواند با به کار گرفتن ظرفیت ها، فقر خود را برطرف کند اما چنانچه تدبیر نداشته باشد بالاترین سرمایه هم در اختیار داشته باشد، آن سرمایه روزی از بین خواهد رفت و فقر برجامعه برغلبه  می کند.

 

امام جمعه ایلام با بیان اینکه حضرت امام علی(ع) می فرماید که سوء تدبیر کلید فقر است، تصریح کرد: در جامعه ما یکی از مباحثی که مصداق این حدیث است، بحث پرداخت یارانه ها در جامعه برای کمک کردن به معیشت به اقشار آسیب پذیر جامعه بوده که تصمیم گرفته شده که یارانه به اقشار کم درامد پرداخت شود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: آنچه که نظر کارشناسان بوده این است که پرداخت یارانه در مرحله تولید، تصمیم و توزیع موجب فساد است، در آماری که ارائه شده است بیش از هفتاد درصد یارانه پرداختی با ارز ۴۲۰۰ به جیب قشر خاصی رفته و ۳۰ درصد جامعه هدف و نیازمندان از این یارانه ها بهره مند شده اند.

 

وی بیان کرد: تمام روسای جمهور در چند دور گذشته و دولت های قبل، اتفاق نظر داشته اند که این شیوع توزیع یارانه ها، باید تغییر کند، عدالت ایجاب می کند که شیوه یارانه تغییر کند، نه اینکه کل یارانه ها در جیب عده ای خاص برود و موجب سوء استفاده شود و از رانتی که در اختیار دارند استفاده کنند.

 

امام جمعه ایلام ابراز کرد: رئیس جمهور فعلی جناب حجت الاسلام رئیسی، تصمیم گرفتند که این اصلاح ساختار یارانه ها را برای کمک به مردم انجام دهند، هجمه های مختلفی بر علیه ایشان آغاز شده است، دلالی که سود سرشاری را  به جیب می زدند به راحتی به ایشان این اجازه را  نمی دهند که سود آنها از بین برود و یک هجمه سنگین و عوام‌فریبانه بر علیه دولت و رئیس جمهور محترم انجام داده اند و تلاش می کنند که با تبلیغات، مردم را در برابر دولت قرار دهند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر اینکه مقام‌معظم رهبری از اجرای این طرح حمایت کردند، افزود: انتظار می رود مسئولان تلاش کنند و مردم حمایت کنند که این طرح در کشور اجرا شود، این قدم اول است و باید این اصلاحات اقتصادی در کشور انجام شود، اما مسولان باید توجه شود که گران‌شدن ۴ قلم کالا موجب گران شدن سایر کالاها نشود و برای کنترل بازار به صورت جدی اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه این اصلاح اقتصادی شدنی است و شهدای ما در دوران هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که می شود به رغم  همه دشمنی های و هجمه های نظام استکباری علیه جمهوری اسلامی پیروز شد، ابراز کرد: آزادسازی خرمشهر  نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس برای ما بود و امروز هم با همان ایمان و انگیزه می توان بر مشکلات پیروز شد و ساماندهی معیشت مردم شدنی است.

 

امام جمعه ایلام  تصریح کرد: اتفاقی که در این هفته در شهر ما روی داد نه تنها حادثه تلخ برای خانواده های درگذشتگان بلکه برای همه ما و شهروندان بود، این حادثه، حادثه ای تلخ و تاسف آور بود، جنایتی که با هیچ‌منطقی قابل توجیه نیست و استانی را عزادار کرد و پیامدهای منفی را در جامعه ایجاد کرد.

 

حجت الاسلام کریمی تبا با تسلیت به خانواده های معزز عزادار درگذشتگان این حادثه و آروزی اجر و پادش از خداواند متعال و آرزوی سلامتی کامل برای مجروحان، افزود: کارمندی که برای به دست آوردن لقمه ای نان حلال از خانه حرکت می کند و در محل کار حضار می شود، با چنین جنایتی روبرو شود، بسیار دردناک است.

 

وی با اشاره به اینکه در روایتی از امام رضا(ع) آمده است که کسی که برای لقمه ای نان حلال تلاش می کند همانند مجاهد فی سبیل الله است، ابراز کرد: این مجاهدت، هدف ارزشمند و قابل تحسینی است، اسلام برای جان مسلمانان و امنیت آنان ارزش و جایگاه والایی قایل است.

 

امام جمعه ایلام تصریح کرد: این اتفاق تلخ مشکل امنیتی و سیاسی نبود، اساتید حوزه و دانشگاه ها و رسانه ها در بحث کاهش تاب آوری در جامعه و کاهش جرائم بررسی و تلاش می کنند قابل تقدیر است اما یکی از مواردی که مورد غفلت واقع شده این است بحث معنویت، ایمان به خدا و معاد است، تنها بحث معیشت و اقتصادی و فساد نیست، برخی مواقع آدرس اشتباهی داده می شود، نقشی که ایمان در زندگی ما و پس از زندگی ما دارد تاثیرگذار است.

 

وی یادآور شد: نیاز است که جامعه شناسان، نخبگان و رسانه‌ها این موضوعات را بررسی و پیگیری کنند، از دادستان می‌خواهم که عوامل پشت پرده را بررسی کند که چه عواملی وجود داشته است که چنین جنایتی صورت گیرد، زمانی که چنین حادثه ای تلخ روی می دهد، عوامل متعددی دارد  که باید این عوامل بررسی و برای رفع آنها تلاش شود.

 

امام جمعه ایلام با تقدیر از  حضور به موقع نیروی انتظامی در  زمان وقع حادثه، گفت: نقش مسئولان  برای دلداری از خانواده های درگذشتگان و پیگیری امورات مجروحان نیز قابل تقدیر است و امید است که خداوند متعال به مجروحان این حادثه تلخ، شفای عاجل عنایت کند.

 

وی با اشاره به برگزاری کنگره چهار هزار شهید روحانی در چهارم خرداد ماه در کشور و درود به روان پاک شهدا،خاطرنشان کرد: شهدای روحانی نقش مهمی در دوران هشت سال دفاع مقدس داشتند که گمنام جان خود را فدای نظام اسلامی کردند، شهدای روحانی در عرصه های مختلف رزمی و تبلیغی در جبهه های حق علیه باطل حضور یافتند و نقش مهمی در دفاع مقدس داشتند.

کد خبر 1177089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha