یادواره ای برای چهره ماندگار عرصه معماری در رادیو فرهنگ

برنامه مستند رادیویی «چراغداران» رادیو فرهنگ یکشنبه یکم خرداد یاد «باقر آیت الله زاده شیرازی» چهره ماندگار عرصه معماری را گرامی می‌دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مستند «چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است امروز به داستان زندگی باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی؛ معمار، مرمت‌گر، استاد دانشگاه، چهره ماندگار عرصه معماری، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر اختصاص دارد.

در این برنامه «بهروز رضوی» بخش‌هایی از زندگی بنیان‌گذار مرمت علمی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ایران را روایت می کند.

باقر آیت‌الله زاده شیرازی از بنیان‌گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور شناخته می شود. 

گفتنی است این چهره ماندگار عرصه معماری، مرمت و حفظ آثار تاریخی و همایش چهره‌های ماندگار، برنده جایزه بین‌المللی Award for Architecture به خاطر ارائه و اجرای طرح مرمت، حفظ و احیاء بناهای تاریخی چهل ستون، عالی قاپو و هشت بهشت در شهر اصفهان در ۱۹۸۰ است، نتایج این پروژه، باعث گسترش بدنه دانش معماری از معماری اسلامی شد و کارشناسان و هنرمندان آموزش دیده در این پروژه، در سالیان بعد، از تجارب کسب شده خود در مرمت و احیای بناهای متعددی در اصفهان و سایر شهرهای ایران بهره بردند.

زنده یاد دکتر باقر آیت‌الله زاده شیرازی » ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ در گذشت.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ روی موج‌اف ردیف۱۹۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

کد خبر 1177762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha