اراده جدی وزارت صمت برای مقابله با قاچاق/ نرخ تورم اردیبهشت امسال ۳۸,۷ درصد بود

نرخ تورم اردیبهشت امسال ۳۸,۷ درصد بود، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۷۹۷,۰۰۰ ریال رسید، اراده جدی وزارت صمت برای مقابله با قاچاق، تمدید مهلت ثبت نام جاماندگان یارانه نقدی تا ۴ خرداد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه دوم خرداد شبستان به شرح زیر است:

نرخ تورم اردیبهشت امسال ۳۸,۷ درصد بود

نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۳۸,۷ درصد رسید که نسبت به ماه قبل، نیم واحد درصد کاهش یافته است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به عدد ۳۹,۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۹.۳ درصد بیشتر از اردیبهشت ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

 

نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه قبل ۳,۷ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنیها و دخانیات» با افزایش ۶,۰ واحد درصدی به ۴۹.۴ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۷ واحد درصدی به ۳۴.۰ درصد رسیده است.

 

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۹,۲ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۴.۰ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۰.۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۹ واحد درصد افزایش داشته است.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۷۹۷,۰۰۰ ریال رسید

امروز (دوشنبه دوم خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۷۹۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۴۶.۶۷ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۴,۲۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۹,۹۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۹,۹۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۹,۵۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۸,۵۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۲ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۵,۹۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۲۱,۷۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۸,۷۱۰ ریال رسید.

 

باید کالا‌های با اصالت از کالا‌های تقلبی تفکیک داده شوند/اراده جدی وزارت صمت برای مقابله با قاچاق

محسن شکراللهی، مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت شب گذشته (یکشنبه اول خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه آیا زیر ساخت‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا مهیا است، گفت: باید کالا‌های با اصالت از کالا‌های تقلبی تفکیک داده شوند به طوری که سامانه رهگیری و کد شناسه کالا همه در راستای این است که وزارت صمت به وظیفه ذاتی خود عمل کند و کالای با اصالت از کالای تقلبی تشخیص داده شود.

 

وی با بیان اینکه رویکرد جدیدی که در وزارت خانه دنبال می‌شود نشان از اراده ای جدی برای مقابله با مسئله قاچاق دارد، ادامه داد: در سال‌های گذشته اجرای طرح مقابله با قاچاق را در حوزه لوازم خانگی داشتیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد، اما در دوره وزارت  فاطمی امین رویکرد‌ها در راستای مبارزه با قاچاق تغییر پیدا کرده است.

 

شکراللهی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های حقوقی و فنی برای شروع طرح مبارزه با قاچاق را آماده کرده ایم، گفت: این سوال مطرح می‌شود که اگر زیرساخت‌ها آماده است و سامانه جامع تجارت به درستی فعالیت می‌کند چرا کالای قاچاق را در سطح عرضه شاهد هستیم.

 

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت با اشاره به اینکه باید اراده جدی تری را در سطح عرضه داشته باشیم وگرنه همه زیرساخت‌ها بدون ورود جدی نهاد‌های نظارتی به ثمر نمی‌نشیند، گفت: وزارت صمت در رویکرد جدید همگرایی را شکل خواهد داد.

 

تمدید مهلت ثبت نام جاماندگان یارانه نقدی تا ۴ خرداد/هیچ محدودیتی برای کد ملی افراد وجود ندارد

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها در گفتگو با برنامه پیگیری شبکه خبر با اشاره به اینکه ثبت نام جاماندگان یارانه تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۴ خرداد تمدید شده است، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده ممکن است مجددا امکان تمدید این زمان فراهم شود، اما فعلا ثبت نام افراد جدید و جامانده تا پایان روز چهارشنبه چهارم خرداد تمدید شده است.

 

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای کد ملی افراد وجود ندارد، ادامه داد: همه سرپرستان خانوار که تاکنون یارانه دریافت نکرده اند یا به هر علتی یارانه آن‌ها حذف شده است و مشمول دریافت یارانه شناخته نشده و یا انصراف داده بودند، امکان دریافت یارانه برای آن‌ها فراهم شده و می‌توانند در سایت سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به نشانی  my.gov.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

 

سخنگوی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها با بیان اینکه همه افراد ابتدا کد دستوری  #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری کنند و بعد مطمئن شوند که یارانه دریافت می‌کنند یا خیر و اگر به آن‌ها پیغام داده شد که شما یارانه دریافت نمی‌کنید، وارد سامانه my.gov.ir شوند و ثبت نام خود را انجام دهند، گفت: تنها افرادی به پلیس +۱۰ مراجعه کنند که بخواهند سرپرست خانوارشان را تغییر دهند، مانند دختر خانمی که ازدواج کرده و می‌خواهد از خانواده پدری جدا یارانه بگیرد و یا آقا پسری که ازدواج کرده است که این افراد برای این که یارانه مستقل بگیرند می‌توانند به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و بعد از آن نیازی به ثبت نام مجدد ندارند.

 


وی با اشاره به اینکه بانوانی که از همسرشان جدا شده باشند هم می‌توانند با داشتن مدارک طلاق نامه و شناسنامه برای جداسازی وگرفتن یارانه مستقل به پلیس +۱۰ مراجعه کنند، گفت: همه افرادی که می‌خواهند اقدام به ثبت نام جدید کنند و یارانه بگیر نیستند، به هیچ عنوان لازم نیست به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و فقط کافی است که آن‌ها به سایت سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها به نشانی my.gov.ir مراجعه کنند و ثبت نام خود را انجام دهند.

 

گمرک مرجع تحویل گیرنده کالا نیست/عدم انجام وظیفه دستگاه های دیگر را به گردن گمرک می اندازند

سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با برنامه «رویداد» رادیو گفتگو درباره نحوه روند ترخیص کالا‌ها از گمرک و اینکه تا چه اندازه این امر تسهیل شده است، گفت: گمرک یک سازمان مجری است و برای ورود هر کالا در زمینه ارز، ثبت سفارش و دریافت مجوزها از دستگاه‌های مختلف شیوه نامه‌هایی را با استناد به قانون تعیین می‌کند و صاحب کالا و دستگاه‌های مختلف در چارچوب آن عمل می‌کنند به عنوان مثال در خصوص کالاهای اساسی بر اساس قانون انتزاع محوریت در بیشتر این کالاها با وزارت جهاد کشاورزی، در خصوص نهاده‌های تولید و ماشین‌آلات محوریت با وزارت صمت و در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی ضروری و غیرضروری محوریت با وزارت بهداشت است.

 

وی با بیان اینکه این دستگاه‌ها سازوکار‌های خودشان را دارند و ثبت‌سفارش شرکت‌های مجاز را تأیید می‌کنند و تا ثبت‌سفارش تأیید نشود آن کالا‌ها از نظر آن سازمان‌ها ترخیص قطعی نخواهد شد و گمرک هم این کار را انجام می‌دهد، ادامه داد: در برخی مواقع مشاهده می‌شود کالایی قبل از گمرک در مراجع تحویل گیرنده کالاست و ممکن است بگویند که چرا کالا ترخیص نمی‌شود؟ اولا گمرک مرکز و مرجع تحویل گیرنده نیست، ثانیا سازمان مسئول تأمین و توزیع آن کالا باید پیگیری کند به عنوان مثال اگر دارویی با هماهنگی شرکت‌های مجازی که وزارت بهداشت تعریف می‌کند، به هر دلیل نتواند مجوز منشأ ارز را دریافت کند و یا ثبت‌سفارش نداشته باشد، طبیعی است این موضوع در حوزه اختیارات گمرک نیست که قرار باشد اجازه چیزی را صادر کند.
 

لطیفی در این باره که در ترخیص دارو به دلیل تاریخ مصرف و رسیدن برخی داروها به بیماران خاص گاهی نگرانی‌هایی وجود دارد، گفت: دغدغه‌ گمرک و مکاتبات گمرک با مقام قضایی و دستگاه‌های مرتبط این است که وقتی شرکت‌ها ثبت‌سفارش را خودشان تأیید و بازار را خودشان تنظیم می‌کنند و قانون صفر تا صد مدیریت را به آنها سپرده است از موضع ما خارج است و آنها باید پاسخگو باشند. هر دستگاهی که به وظایف خود عمل نمی‌کند، می‌گوید گمرک اجازه ترخیص کالا را نمی‌دهد. 
 

سخنگوی گمرک درباره اینکه سازمان‌های مرتبط باید درخواست ثبت‌سفارش دهند تا گمرک بتواند کالا را ترخیص کند، اینگونه توضیح داد:‌ شرکت‌های وارد کننده مورد تأیید سازمان‌ها باید ثبت‌سفارش را انجام دهند. طبق قانون زمانی که کالایی دارای ثبت‌سفارش است و منشأ ارز آن مشخص باشد آنوقت می‌توانید اظهارگمرکی کنید، یعنی به گمرک می‌توانید بگویید این کالا مال من است. هنگامی که اظهار گمرکی انجام شود مسئولیت با گمرک است. طبق قانون کالا‌هایی که وارد کشور می‌شود، مرجع تحویل گیرنده آن کالا دستگاه‌های دیگر هستند. در مرز دریایی؛ سازمان بنادر، در مرز هوایی؛ شرکت فرودگاه‌ها و در مرز زمینی؛ انبار‌های عمومی وزارت رفاه مسئول تحویل کالاها هستند.

 

 

کد خبر 1177972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha