خراسان جنوبی در سرازیری پیری

آینده پژوهی جمعیت نشان می دهد جمعیت خراسان جنوبی در حال گذار از جوانی به سالخوردگی و در حال پیر شدن است لذا مسئولان برای حفظ جوانی و افزایش جمعیت مولد باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی؛ نرخ رشد جمعیت حدود سه دهه‌ است که در ایران روند نزولی به خود گرفته است و به گفته کارشناسان این نرخ در سال ۱۳۹۸ به کمتر از یک درصد رسید و در سال‌های نه‌چندان دور به صفر می رسد.

 

به گفته مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نرخ باروری کلی (TFR) در سال ۹۸ حدود ۱.۶ شد و در سال 1399 نیز به ‌احتمال بسیار زیاد کمتر شد و این مقدار حدود ۶۵ درصد نرخ باروری موردنیاز برای حفظ جمعیت کشور است. این موضوع نشان می‌دهد حتماً شاهد تغییرات جدی در ساختار جمعیتی خواهیم بود.

 

سال گذشته رئیس انجمن علمی آموزش پزشکی ایران در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که بر اساس آمارهای رسمی در سال ۱۳۹۸ در کشور ۱۷۰ هزار نوزاد کمتر از سال ۱۳۹۷ به دنیا آمده و در سال ۹۹ هم نسبت به ۹۸، ۸۰ هزار نوزاد کمتر متولد شده است، که نشان می دهد وضعیت فرزندآوری در کشور به‌گونه‌ای است که زیر باروریِ سطح جانشینی (RLF) جمعیت در کشور و حتی باروری سطح جانشینی متعارف هستیم به‌عبارت‌دیگر قادر به حفظ جمعیت جوان کشور نخواهیم بود.

 

رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۴۲ بار نسبت به مسئله جمعیت و فرزندآوری تأکید داشته‌اند. ایشان در سخنرانی نوروزی سال 99 خطاب به ملت ایران بار دیگر با هشدار درباره اینکه اگر موالید در کشور به قدر لازم و کافی نباشد، چند سال دیگر نسل جوان کمیاب خواهد شد، حفظِ جمعیّتِ جوانِ کشور را یکی از ابزارهای قوّت دانستند.

 

برای حفظ جوانی و افزایش جمعیت مولد باید تمهیدات و برنامه ‌ریزی‌ های دقیقی در حوزه‌ های سلامت، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انجام داد.

 

افزایش ۱.۱ درصدی ولادت در خراسان جنوبی

«علیرضا مهرآور» مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در  گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: در سال 1400؛  14 هزار و 944 واقعه ولادت در خراسان جنوبی ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (14 هزار و  778 نفر) 1.1 درصد افزایش ثبت واقعه ولادت داشته ایم.

 

وی با بیان اینکه از تعداد 14 هزار و 944 واقعه ولادت استان، 9 هزار و 984 واقعه شهری و چهار هزار و 960 ولادت روستایی بوده است، افزود: هفت هزار و 747 ولادت پسر و هفت هزار و 197 ثبت واقعه، ولادتِ دختر بوده است.

 

مهرآو با اشاره به نسبت جنسیتی ولادت پسر و دختر در خراسان جنوبی، گفت: 108 ولادت ثبت شده پسر به ازای 100 ولادت ثبت شده دختر در سال گذشته داشته ایم.

 

وی با بیان اینکه میانگین سن مادران 29 سال و هفت ماه و پدران 33 سال و پنج ماه بوده است، ادامه داد: در سال 1400، 169 مورد دو قلوزایی و پنج مورد سه قلوزایی داشته ایم که دو مورد مربوط به بیرجند و شهرستان سرایان، فردوس و قاین هر کدام یک مورد داشته اند.

 

تولد فرزند دوم بیشترین سهم تولد در خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به مرتبه ولادت در ولادت های رخ داده 1400 از 14 هزار و 944 واقعه ولادت ثبت شده؛ گفت: 31 درصد فرزند اول، 36.9 فرزند دوم، 24.1 درصد فرزند سوم، 6.5 درصد فرزند چهارم و 1.4 درصد فرزند پنجم و بالاتر که نشان می دهد بیشترین سهم ولادت را فرزند دوم به خود اختصاص داده است.

 

مهرآور در ادامه گذری به آمار فوت زد و افزود: سال گذشته چهار هزار و 999 واقعه فوت داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن که 2 هزار و 777 واقعه بوده؛ 4.6 درصد افزایش میزان فوت داشته ایم.

 

وی ادامه داد: بیشترین گروه سنی فوت شده ها بین سنین 85 تا 89 ساله بوده اند.

 

افزایش ۶.۱ درصدی طلاق در خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه آمار ازدواج و طلاق ازدواج با دو ماه با تاخیر اعلام می شود، گفت: در 10 ماهه گذشته؛ 5 هزار و 875 واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت گذشته که پنج هزار و 959 واقع بوده، 1.4 درصد کاهش ازدواج داشته ایم.

 

مهرآور گفت: در 10 ماهه سال 1400؛ یک هزار و 193 واقعه طلاق ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک هزار 124 واقعه بوده است و 6.1 درصد افزایش واقعه طلاق را شاهد بوده ایم.

 

وی ادامه داد: میانگین سن طلاق مردان 34 سال و 6 ماه و میانگین سن طلاق زنان 30 سال و یک ماه بوده است.

 

خراسان جنوبی رتبه دوم ولادت در سطح کشور

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی تصریح کرد: در فروردین امسال؛ یک هزار و 269 واقعه ولادت ثبت شده است، که نسبت به مت مشابه سال 1400 که یک هزار و 254 واقعه بوده، 1.2 درصد افزایش واقعه ولادت را شاهد بوده ایم.

 

مهرآور گفت: به لحاظ ثبت واقعه ولادت استان خراسان جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم را در کشور دارد.

 

وی با بیان اینکه از سال 95؛ روند کاهش ثبت ولادت در استان خراسان جنوبی را شاهدیم، تصریح کرد: کسب رتبه دوم ولادت استان دلیل این نمی شود که نرخ رشد جمعیت استان خوب است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی ادامه داد: در کل کشور روند کاهشی ثبت ولادت را داریم و علی رغم اینکه خراسان جنوبی رتبه دوم در ثبت ولادت است اما نرخ رشد جمعیت استان مطلوب نیست.

 

فرزند آوری دیر هنگام در خراسان جنوبی و مشکلات نازایی

مهرآور تصریح کرد: بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور (ثبت احوال)؛ فاصله ولادت فرزند از زمان ازدواج والدین در سال 1400، در استان خراسان جنوبی؛ سه سال و هشت ماه است که این مهم خود باعث افزایش سن مادر، بی حوصلگی والدین و مشکلات دیگری می شود که در فرزند آوری نمود پیدا می کند.

 

وی گفت: میانگین سن ازدواج بار اول مردان 25 سال و دوماه و میانگین سن ازدواج بار اول زنان 21 سال و چهار ماه است.

 

تنزل رتبه ازدواج در خراسان جنوبی

وی در ادامه رتبه خراسان جنوبی در ازدواج را در کشور، ششم و در واقعه طلاق 27 و 28 کشوری عنوان کرد و گفت: رتبه استان در ازدواج قبلا بهتر بود، همچنین رتبه استان در واقعه فوت 22 کشوری است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی اسلامی مقوله فرزند آوری جایگاه ارزشمندی است که هنوز هم جایگاه خود را دارد، افزود: علی رغم کاهش سطح باروری در دهه های گذشته، میانگین باروری ایده آل زوجین ایرانی و در خراسان جنوبی، کمی بیش از دو فرزند است که نشان می دهد خانواده ها به داشتن فرزند تمایل دارند اما مهم این است که چگونه با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه، این ایده والدین به رفتار تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: تسهیل ازدواج، ایجاد شرایط امن اقتصادی و اطمینان به آینده برای زوجین و ایجاد اشتغال و امنیت اقتصادی می تواند در تبدیل ایده به رفتار در خصوص فرزندآوری کمک کنند.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث طلاق؛ خانواده تنها ارگان اجتماعی است که حفظ حیات می کند، افزود: با متزلزل شدن خانواده حیات به خطر می افتد لذا رفع مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تلاش برای افزایش سطح تاب آوری افراد جامعه؛ می تواند کاهش طلاق را به دنبال داشته باشد.

 

جمعیت خراسان جنوبی در حال پیر شدن!

وی تصریح کرد: در مجموع آینده پژوهی جمعیت نشان می دهد جمعیت استان خراسان جنوبی در حال گذار از جوانی به سالخوردگی و در حال پیر شدن است.

 

وی گفت: نرخ رشد طبیعی جمعیت خراسان جنوبی در سال گذشته؛ 1.2 دهم است یعنی از هر هزار نفر جمعیت 1.2 نفر به جمعیت اضافه شده است که نسبت به کشور که (هفت دهم) روند مطلوب است ولی در مجموع در سطح کشور با توجه به روند کاهش ولادت وضعیت مطلوبی نیست.

 

مهرآور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 11 هزار فقره کارت هوشمند ملی در ادارات و دفاتر پیشخوان منتخب استان آماده تحویل است که خواهشمدیم مردم برای گرفتن کارت ملی به آدرسی که در پیامک اعلام می شود، اقدام کنند.

 

 

 

کد خبر 1178036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha