ملاحت رویدادهای تابستان مساجد در انتظار نوآوری و خلاقیت

ملاحت، شیرینی و جذابیت رویدادها و برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد در فصل تابستان در انتظار نوآوری و خلاقیت تیم های اجرایی و کادر تشکیلاتی این مراکز است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: پایان سال تحصیلی و آغاز تعطیلات طویل تابستان، رنگ و بوی اوقات فراغت در شهر ایجاد شده که مراکز فرهنگی مساجد نیز در این مسیر نقش پر رنگی خواهند داشت.

آنچه در این روزگار با توسعه فناوری های نوین و در دوران پسا کرونا انتظار می رود، توجه به خلاقیت، نوآوری و نیازهای جامعه در کسب مهارت و دانش های مورد نیاز است که باید مورد توجه متولیان اوقات فراغت قرار گیرد.

 

مدیران مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد که جز نهادهای فرهنگی و فعال در حوزه اوقات فراغت هستند باید در این مسیر نقش آفرینی کنند و با تشکیل اتاق فکر از کارشناسان و نظرخواهی از نسل جوان و نوجوان برنامه ریزی برای تابستان و حتی دیگر ایام سال داشته باشند و با هم افزایی دیگر نهادها و مشارکت خیرین تحول جدی در حوزه اوقات فراغت سال برای کلیه گروه های سنی ایجاد کنند.

 

ملاحت، شیرینی و جذابیت رویدادها و برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد در فصل تابستان در انتظار نوآوری و خلاقیت تیم های اجرایی و کادر تشکیلاتی این مراکز است که اگر اینگونه نشود، آنان مخاطبان خود را از دست داده و در این حوزه قادر به نقش آفرینی مطلوب نخواهند بود.

جذابیت، خلاقیت، نوآوری در برنامه های کانون های مساجد توام با معنویت حاکم در این مراکز و مشارکت مردمی قدرت عملکرد این مراکز را افزایش خواهد داد و در رقابت سازنده با دیگر مراکز فراغتی موفق خواهند بود و مسجد محوری در آن منطقه محقق می شود.

تعامل و همکاری با مراکز فرهنگی، هنری، ورزشی و خدماتی شهر و روستا برای ارائه خدمات جذاب به اعضای کانون و بهره برداران برنامه های اوقات فراغت لازم و در موفقیت کارآمد خواهد بود.

 

تشکیل ستاد اوقات فراغت و تعامل و همکاری بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد و یکدیگر از دیگر ضرورت هایی است که در حال حاضر باید انجام شود.

ایجاد شناخت و بکارگیری نیروهای توانمند

 

آغاز برنامه ریزی و شروع کار فعالیت های فراغتی وابسته به وجود نیروی انسانی توانمند و علاقه مند به این حوزه است تا در کنار همدیگر با تجارب و ایده های نو کار برنامه ریزی در هر کانون انجام شود.

اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد به ویژه جوانان در این امر نقش حیاتی و مهمی خواهند داشت که باید نظرات آنان را بکار گرفت.

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران در این خصوص گفت: مدیران و نیروهای توانمند با کمترین امکانات نقش مهمی در ایفای نقش خواهند داشت و با ایجاد هم افزایی و مشارکت فرصت سازی می کنند.

به گفته «علیرضا معماریان« نیرویی که خلاقیت و نوآوری و توانایی مدیریت نداشته باشد با حجم عظیمی از امکانات باز هم در انجام وظیفه خود موفق نخواهد بود و چه بسا سرمایه هم از بین برود.

 

وی انتخاب نیروی توانمند در حوزه های مسئولیتی را مهم خواند و اذعان داشت: نیروهای توانمند هم افزایی ایجاد و با گذر از مشکلات خدمات ارائه می دهند.

نزدیک به 2 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان اصفهان به نسبت نیروهای توانمندی را دارند که بکارگیری تجارب و ظرفیت های آنان برای خدمت به جامعه و جذب نیروهای خلاق نقش مهمی دارد.

 

عمر مفید یک مدیر در یک مجموعه 2 تا چهار سال است که ماندگاری بیشتر آن سزاوار نبوده و باید تغییراتی را انجام دهند و از نیروهای جوان و تازه نفس استفاده و دیگر افراد پشتیبانی در حوزه های مختلف داشته باشند.

 

*آموزش و توانمندسازی کادر اوقات فراغت

 

مهارت افزایی و توانمندسازی نیروهای اجرایی کانون ها در حوزه مختلف لازم است که این کار علاوه بر دانش افزایی بر مدیریت صحیح نیروها و کار هدفمند موثر است.

آموزش مفاهیم مدیریتی، روانشناسی، برنامه ریزی و تبلیغات و روابط عمومی از مهمترین سرفصل های آموزشی است که باید بیاموزندو هر چقدر این آموزش ها افزایش یابد فرصت های زیادی تقویت می شود.

آموزش و توانمندسازی تیم های اجرایی موضوع فراموش شده ای است که در ادوار گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته و گرچه در قالب آموزش های غیرحضوری به آن پرداخته شده اما کفایت نکرده و باید بیشتر توجه بشود.

 

نیازسنجی و بومی سازی طرح های ملی

 

یکی از مولفه های مهم در مدیریت فرهنگی و فعالیت پایگاه های اوقات فراغت نیازسنجی محلی و بومی سازی طرح های ملی است که کمتر مورد توجه بوده و بدون نیازسنجی طرح های کلی اجرا می شود.

طرح هایی که در یک منطقه در اولویت و در یک منطقه دیگر جایگاهی ندارد و باید مدیر فرهنگی به این موضوع توجه داشته و بر اساس آن طراحی و مهندسی کار را انجام دهد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان با اشاره به موضوع نیازسنجی گفت: بررسی نیازهای هر منطقه در حوزه فرهنگی و اجتماعی مثل دیگر عرصه ها لازم است و نباید بدون مطلعه وارد فاز برنامه ریزی بشویم.

«رضا اسماعیلی« با اعتقاد به اینکه مسئله شناسی از مهمترین ضروریات برنامه ریزی در حوزه فرهنگی است، خاطرنشان ساخت: متولیان حوزه فرهنگی به این امر مهم بپردازند.

 

وی از متولیان این حوزه خواست که با گفتگو با نسل جوانان و نوجوانان نیازها را شناسایی و چالش ها و مشکلات را رفع کنند.

همکاری همه جانبه متولیان مساجد با مخاطبین اوقات فراغت

 

نظام مدیریتی مسجد وابسته به مشارکت مردم، مدیریت اجرایی اعضای هیات امنا، فعالیت خادم، روحانی مسجد و معتمدین و فعالان فرهنگی است که در حوزه اوقات فراغت همکاری متولیان مسجد لازم است.

اعضای کانون های فرهنگی و هنری نیازمند حمایت متولیان مسجد و سایرنهادهای بالادستی هستند.

کد خبر 1178124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha