نقش کلیدی گردان مسلم بن عقیل(ع) همدان در فتح خرمشهر

رزمندگان استان همدان نقش مهمی در آزادسازی خرمشهر داشتند و با فرماندهی هوشمندانه شهیدان محمود شهبازی، حسین همدانی و حبیب الله مظاهری تا پای جان ایستادگی کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، مردانه جنگیدند و مظلومانه جان دادند؛ زندگی را دوست داشتند، اما می‌خواستند حرف امام(ره) زمین نماند. خرمشهر باید آزاد می‌شد و بهای این آزادی، رهایی از قفس تن بود. یکصدا شدند و یکدل و یکرنگ با همه تفاوت‌ها و اختلاف‌ها تا سایه شوم جنگ را از سرمان بردارند.

حالا 40 سال از آن زمان گذشته است؛ 40 بهار بدون چکاوک‌ها؛ 40 سال است که خرمشهر آزاد شده است. بچه‌های همدان، بچه‌های صفا و عشق و اخلاص هم تا پای جان ایستادند و مقاومت کرده و نقش استان همدان در عملیات الی بیت‌ المقدس کلیدی بود.

عملیات الی بیت‌ المقدس اردیبهشت 1361 با هدف آزادسازی خرمشهر  اجرا شد. تیپ 27 محمد رسول الله(ص) به فرماندهی حاج احمد متوسلیان مسئولیت این عملیات را برعهده داشت.

جانشین او محمود شهبازی دستجردی اهل اصفهان و فرمانده سپاه استان همدان بود که به کمک افرادی چون شهیدان حسین همدانی و حبیب الله مظاهری توانست نیروهای رزم همدان را سازماندهی کند.

شهید محمود شهبازی، فرمانده شجاع 24 ساله همه تلاش خود را برای آزادسازی خرمشهر انجام داد و حتی کار شناسایی را شخصا انجام داد. این فرمانده شجاع پس از چند روز مقاومت و درگیری  2 خرداد 1361 پر کشید و به جشن فتح خرمشهر نرسید.

چشم امید احمد متوسلیان به حبیب بود

علی اصغر حاجی بابایی از فرماندهان استان همدان در دوران دفاع مقدس با مرور خاطرات آن روزها به "شبستان" می‌گوید: رزمندگان استان همدان در آزادسازی خرمشهر هم نقش مهمی ایفا کردند به طوری که 55  شهید و  120 مجروح را تقدیم کرد.

سردار شهید محمود نیکو منظر، فرمانده پشتیبانی تیپ 27 هم در تهیه تدارکات و تجهیزات نظامی و غذایی نقش تعیین کننده‌ای داشتبا تلاش این فرمانده شجاع و همراهی کمیته امداد همدان، روزانه بیش از 40 هزار وعده غذای گرم بین رزمندگان همدانی و تهرانی توزیع می‌شد.

او حتی در گرماگرم عملیات برای رزمندگان شربت آب لیمو تهیه کرده و داخل تانکر به خط نبرد آورد و توزیع کرد. اهالی راسته چاپارخانه همدان هم در تعمیر و تجهیز ماشین‌ها نقش مهمی داشتند به‌طوری‌که امکانات مکانیکی را از همدان به منطقه جنگی آورده و هر ماشینی که خراب می‌شد؛ بلافاصله تعمیر می‌کردند.

وقتی دستور انجام عملیات از طرف فرماندهان مرکز به حاج احمد متوسلیان اعلام شد؛ شهید شهبازی به کمک رزمندگان همدانی، حد فاصل منطقه دارخوین تا جاده آسفالت اهواز-خرمشهر را شناسایی کرد.

در این کار، نقش شهیدان فریدون عیوضی، حسین کشوری دلاور، حاج اسماعیل شکری ‌موحد و رضا ترکمان بسیار پر رنگ بودسپس عملیات شروع شده و رزمندگان استان همدان در قالب گردان مسلم بن عقیل(ع) به فرماندهی سردار شهید حبیب الله مظاهری برای آزادسازی خرمشهر تلاش کردند.

حبیب مظاهری تنها فرمانده‌‌ای بود که گردان تانک عراق را دور زده و  پس از درگیری با نیروهای عراقی و رزم جانانه رزمندگان، این گردان مهم را  تصرف کرد. این جوان محجوب 21 ساله محبوب قلب رزمندگان و حتی فرماندهان تیپ بود و کاردانی و شجاعت او کمک زیادی به عملیات کرد تا جایی که در سخت ترین لحظه‌های نبرد چشم امید حاج احمد متوسلیان فرمانده تیپ 27 به او بود.

سرانجام پس از روزها مقاومت و از دست دادن چند هزار شهید و فرماندهان شجاع تیپ 27 چون محسن وزوایی، حسین قجه‌ای، رضا چراغی و علیرضا موحد دانش خرمشهر آزاد شد.

سردار محمود شهبازی دستجردی، جانشین فرماندهی تیپ هم در غروب 2 خرداد به شهادت رسید. شهادت این فرمانده دلاور تأثیر زیادی در روحیه رزمندگان داشت، اما سردار سرلشکر شهید حسین همدانی با پاهای مجروح و دو عصا در دست و حاج احمد متوسلیان با یک عصا هدایت نیروها را در شب 3 خرداد به دست گرفتند.

رزمندگان با هدایت این دو فرمانده از سمت "پل نو" وارد خرمشهر شده و از افتخارات بزرگ تیپ 27 محمد رسول الله(ص) این بود که  توانست از پشت وارد شهر شده و 3 هزار نفر از نیروهای دشمن را اسیر کند.

 روز 3 خرداد همه رزمندگان داخل مسجد جامع خرمشهر جمع شده و با حضور امام جمعه این شهر نماز شکر خواندند. این فتح بزرگ با همراهی همه یگان‌های نظامی و  هوانیروز و درایت فرماندهی کل قوا امام خمینی(ره) رقم خورد و ایشان برای اینکه مبادا رزمندگان مغرور شوند؛ گفتند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

 

کد خبر 1178328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha