نقش پررنگ بخش خصوصی در روابط تجاری با عمان/هر گرم طلا ۱۸ عیار ۱۳,۷۸۳,۰۰۰ ریال

سیاستگذاری های اقتصادی و توسعه میدانی منطقه؛ اولویت کشورها در هزاره سوم، نقش پررنگ بخش خصوصی در روابط تجاری با عمان، کشور عمان ظرفیت های بالایی برای همکاری دارد، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۷۸۳,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه سوم خرداد شبستان به شرح زیر است:

روند تعاملات اقتصادی و تجاری ما با عمان رو به افزایش است

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ایران شب گذشته (دوشنبه 2 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه دستیابی به دو میلیارد دلار روابط تجاری با عمان کار غیرممکن یا دور از دسترسی نیست، گفت: روند تعاملات اقتصادی و تجاری ما با عمان رو به افزایش است.

 

وی با بیان اینکه میزان صادرات سال گذشته به عمان از نظر وزنی 14 درصد و از نظر ارزش حدود 63 درصد افزایش یافته است، گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که عمدتاً ناشی از بحث تحریم ها بوده مربوط به بحث مراودات بانکی و عملیات بانکی است که خوشبختانه در ماه های اخیر با کشورهای همسایه توافقات خوب دو جانبه ای امضا شده است .

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ایران افزود : در ماه های اخیر سطح همکاری ها بین بخش خصوصی با حوزه دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت خیلی خوب بوده است و اتاق های مشترک ما به خصوص در حوزه عمان و قطر فعال شده اند.

 

سلاح ورزی با بیان اینکه من فکر می کنم که توسعه همکاری ها با کشورهایی مثل عمان و قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس علاوه بر حضور در آن بازارها، صادرات مجدد یا استفاده از ظرفیت حمل و نقل برای به حرکت درآوردن توافقاتی که ما در حوزه اوراسیا داریم یک کارکرد دیگر هم می تواند داشته باشد، افزود : با گسترش این تعاملات زمینه سرمایه گذاری این کشورها که عمدتاً کشورهای با تولید ناخالص بالا، درآمد سرانه بالا هم هستند در ایران فراهم می شود و شاید یک مسیر جذب سرمایه گذار خارجی هم به وجود بیاید.

 

سیاستگذاری های اقتصادی و توسعه میدانی منطقه؛ اولویت کشورها در هزاره سوم

ساسان شاه ویسی، کارشناس اقتصادی شب گذشته (دوشنبه 2 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه سیاستگذاری های اقتصادی و توسعه میدانی منطقه یکی از مهمترین اولویت هایی است که کشورها برای هزاره سوم انتخاب کردند، گفت: به نظر می رسد اتفاق هایی که در دولت سیزدهم افتاده است قابلیت های دیپلماسی فعال اقتصادی را به شکل همگرا و در سطح بزرگی دنبال می کند.

 

وی با بیان اینکه اصرار داریم با ظرفیت های کشورهایمان به شکل برد ـ برد در منطقه، روابط تجاری مان را افزایش دهیم اضافه کرد: به نظر می رسد که شاخص های اقتصاد سیاسی بین المللی در جمهوری اسلامی به سرعت در حال ترمیم، تقویت ، پویایی و پیوند با اقتصاد کشورهای منطقه است.

 

شاه ویسی با بیان اینکه اتفاقی که دارد می افتد شاید مهمترین ظرفیتش این است که ما در رتبه بندی های جهانی یک سهمی را برای خودمان در تولید ناخالص ملی تعریف کرده بودیم، گفت: در کیک تجارت جهانی، خواسته یا ناخواسته در طی یک دهه گذشته بخش بزرگی از این دچار افتادگی شد هم در تراز تجاری و هم در قابلیت های تولید ناخالص داخلی .

 

وی با اشاره به اینکه یکی از توافقاتی که دارد صورت می گیرد با توجه به قابلیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی است ما یک میدان مشترک به نام هنگام را با کشور عمان داریم که ظرفیت های اثرگذاری دارد، گفت: قریب به 80 درصد آن در سهم میدان جمهوری اسلامی ایران هست اما خواسته یا ناخواسته یا به خاطر نبود سرمایه گذاری یا به خاطر نبود ظرفیت بخشی به این زیرساخت های در اختیار، سهم طرف عمانی و برداشت آن بیشتر بوده با توافقی که صورت گرفت و وزارت نفت آن را دارد فعال می کند یک قابلیت اثرگذاری در میدان مشترک به صورت ظرفیت گذار دارد به وجود می آید و اتفاقاً در ادامه آن یک قابلیت های سوآپ را هم می تواند برای بازارسازهای دیگر تعریف کند.

 

کشور عمان ظرفیت های بالایی برای همکاری دارد

کاظم مرادی، نایب رئیس اتاق بازرگانی اتاق ایران و عمان شب گذشته (دوشنبه 2 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ظرفیت های کشور عمان برای همکاری بین دو کشور ظرفیت های بالایی است، گفت: از جمله کیفیت بالای نیروهای متخصص مهندسی کشور که مزیت بالایی در زمینه صدور خدمات فنی ـ مهندسی ایجاد می کند.

 

وی با اشاره به اینکه مزیت جغرافیایی و نزدیکی دو کشور و قرابت فرهنگی ـ دینی و تاریخی دو کشور مزیت های بالایی است که قابل استفاده است، گفت: توافق برای حل چالش های گمرکی به ویژه در زمینه حمل و نقل دریایی و پروازها بین دو کشور در این سفر اتفاق افتاده است به ویژه در زمینه مراودات بانکی و ضمانتنامه ها و مشکلاتی که شرکت های ایرانی داشتند.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی اتاق ایران و عمان گفت: ظرفیت یک و سه دهم میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور ظرفیت افزایش 4 ـ 5 برابری را دارد.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۷۸۳,۰۰۰ ریال رسید

امروز (سه شنبه ۳ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۷۸۳,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۵۳.۴۶ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۴,۵۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۹,۹۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۹,۸۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۹,۴۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۳ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۵,۹۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۲۱,۷۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۰,۱۳۰ ریال رسید.

 

نقش پررنگ بخش خصوصی در روابط تجاری با عمان/ از فرصت صادرات‌مجدد غافل نشویم

حمیدرضا صالحی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان با بیان اینکه دو کشور از دیرباز روابط خوب تاریخی، فرهنگی و سیاسی با هم داشته‌اند که بستر خوبی برای توسعه روابط تجاری شده است، اظهار کرد: ایران می‌تواند نقش بسیار مهمی در صادرات مجدد در کشور عمان ایفا کند و نباید از این فرصت غافل بماند. 

 

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که اتاق بازرگانی ایران و عمان توانسته ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی را در تعامل با اتاق بازرگانی عمان ایجاد کند و ضمن شناسایی فرصت‌ها و موانع پیش روی تجارت دو طرف به‌ویژه بین بخش خصوصی این دو کشور، راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع ناشی از تحریم‌ها را ارائه کند. تسهیلاتی هم فراهم شده تا بخش خصوصی ایران و عمان بتوانند همکاری خوبی داشته باشند و هم سهم ایران در بازارهای عمان بیشتر شود و هم حضور عمان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌های ایران.

 

صالحی گفت: در مدت اخیر هیات‌های تجاری که از ایران اعزام شدند نیز با محوریت بخش خصوصی و اتاق ایران و عمان صورت گرفته است و حتی برای مسئولان هم جالب است که یک اتاق بازرگانی مشترک می‌تواند در امر توسعه بازار در کشورهای هدف نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد. این نشان می دهد دیگر اتاق‌های مشترک نیز می‌توانند چنین نقشی داشته باشند. ضمن اینکه با توجه به این ظرفیت اتاق ایران و عمان و توانایی مدیریت و ظرفیت‌سازی، چند ماهی است که اعزام و پذیرش هیات با مدیریت اتاق انجام شد. 

 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان تاکید کرد: اتاق ایران و عمان با همین مدیریت و تلاش‌ها برای ظرفیت‌سازی، توانست سطح مبادلات دو کشور را به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برساند. صادرات سال ۱۴۰۰ به عمان بیش از ۷۱۶ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۹ با رشد ۶۳ درصدی مواجه بود. به طور کلی حجم مبادلات ایران و عمان در سال گذشته رکورد بی‌سابقه‌ای داشت و به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار با رشد ۵۳ درصدی رسید. 

 

 

کد خبر 1178378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha