لزوم نوآوری در صنعت گردشگری خراسان جنوبی/ فرهنگ اسلامی و ایرانی را صادر کنیم

آیت الله عبادی خطاب به مسئولان میراث خراسان جنوبی، گفت: در مسئله گردشگری از نظر آداب و اخلاق، علمی، طبیعی و باستانی آن باید تعریف حساب شده و نوآوری داشته باشید به نوعی که در سطح کشور هم قابل قبول باشد و بتوانیم فرهنگ اسلامی و ایرانی را صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز(۴ خرداد) در دیدار با مدیرکل و جمعی از معاونین اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: میراث فرهنگی، محیط زیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر انواع تغییرهای سیاسی که در این کشور در طول این مدت بوده اینها جایگاه اصلی خود را پیدا نکردند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: تأکید رهبر معظم انقلاب که با تغییر دولت ها نباید سیاست ها که بر اساس قانون است است تغییر کند اما این مسئله رعایت نشده است.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی راهگشای جامعه بشری است، تصریح کرد: اما در گذشته عده ای از شرایط سوء استفاده کردند و حتی مسئول رده بالای آنان می گفت آمدیم فرهنگ مردم تغییر دهیم، عجب مسئول میراث فرهنگی!

 

آیت الله عبادی افزود: این در حالی است که باید میراث ارزشمند فرهنگی اسلامی که صدها سال دنیا را اداره کرده و از جهت کرامت و عزت انسانی، عفاف، غنایت و انواع و اقسام کار و تلاش و رشد علمی بعد آن مسئول می گوید، آمدیم این فرهنگ جامعه را تغییر دهیم!

 

امام جمعه بیرجند ادامه داد: در سالهای گذشته یکی از مصیبت های فرهنگی ما گردشگر نماها بودند چون عناصر وابسته سیاسی بودند که برای توسعه فرهنگ های مبتذل خود هدفمند به ایران می آمدند و هیچ قانون شرعی، عرفی و اخلاقی را به اسم گردشگری رعایت نمی کردند.

 

وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد هم متاسفانه نتوانسته ارشاد اسلامی را محقق کند، در ادامه گفت: اما اکنون قوی سه گانه همسو با قانونی اساسی و نظام اسلامی هستند و شما باید از این فرصت طلایی استفاده کنید و وقتی گردشگر داخلی و خارجی می آید قبل از همه چیز باید آداب، حرمت و کرامتش حفظ شود اما او برای شناخت آثار ملی و جهانی ایران آمده است و میراث فرهنگی باید انواع آثاری طبیعی، فرهنگی و تاریخی را به صورت تخصصی تعریف و با جزوه معرفی کند و کسانی هم این آثار را تبیین کنند تا وقت گردشگران از برنامه های مفید پر شود که وقتی به شهر و کشور خود بازگردد مروج برای این آثار و فرهنگ باشد تا دیگران هم برای بازدید بیایند.

 

آیت الله عبادی خطاب به مسئولان میراث فرهنگی بیان کرد: گردشگری را برای اولین بار به معنای صحیح آن باید زنده کنید و بقیه تریبون داران هم تبلیغ کنند چون گردشگری یک صنعتی است که اگر درست عمل شود هم از جهت اقتصادی بسیار می تواند برای هر کشوری نقش داشته باشد و بالاتر از آن موقعیت فرهنگی، سیاسی و ... را بگوید و حتی صادر کند اما در این جهت کاری نشده و کارشکنی هم زیاد شده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان کرد: شما که امروز مسئولیت میراث فرهنگی را برعهده گرفته اید باید طرحی نو دراندازید چون آنچه که تاکنون آمده گردشگری نبوده بلکه جریان سیاسی برای تغییر فرهنگ مردم بوده است.

 

وی با تأکید بر  احیاء و توسعه و بازاریابی هنر و صنایع دستی استان، گفت: کار میراث فرهنگی بسیار از نظر اقصادی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی و از جهادت دیگر بسیار مهم است اما به شرطی که گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی مطابق با قانون جمهوری اسلامی ایران تعریف شود و برابر با آن اجرا شود.

 

آیت الله عبادی افزود: امیدواریم در استان خراسان جنوبی در مسئله گردشگری از نظر آداب و اخلاق، علمی، طبیعی و باستانی آن تعریف حساب شده  و نوآوری داشته باشید به نوعی که در سطح کشور هم قابل قبول باشد و بتوانیم فرهنگ اسلامی و ایرانی را صادر کنیم.

 

امام جمعه بیرجند با تأکید بر اینکه قانون در هر کشوری جایگاه مقدسی دارد اما گردشگر وقتی به ایران می آید هیچ قانونی ندارد و این خیلی عجیب است، افزود: بنابراین قانون مسئله اصلی است که باید در هر جایی رعایت شود تا گردشگر داخلی و خارجی بداند که حساب در کار است اما در عین حال باید همراه با اخلاق، کرامت و اشباع از جهت اطلاعات و علمی و شناخت باشد.

 

وی بیان کرد: اگر در این زمینه سنگ بنای خیری بگذارید و از فرهنگ غنی و ارزشمند مردم ایران به خصوص در استان خراسان جنوبی حفاظت کنید چون طرح دشمن بود که در این استان به دلیل فرهنگ غنی تخریب بیشتری داشته باشند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1178802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha