دولت باید از سرمایه گذاران حمایت کند تا مسکن استیجاری ساخته شود

پاک فطرت با تأکید بر اینکه دولت باید از سرمایه گذاران حمایت کند تا مسکن استیجاری ساخته شود گفت: تعیین سقف اجاره بها و برخورد دستوری، مفید نخواهد بود و اوضاع را بدتر خواهد کرد ضمن اینکه با این کار، قراردادها زیرزمینی می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» وضعیت مسکن در کلانشهرها را به دلیل عدم حمایت دولتها پیچیده توصیف کرد و گفت: تقاضای زیاد و عرضه ی کم باعث شده که عده ای قیمت مسکن را بیش از حد افزایش دهند. نرخ اجاره بهای مسکن، بیشتر از تورم و حتی بیشتر از قیمت مسکن هم افزایش پیدا نکرده و کمتر است اما اینکه مسکن به وضعیت بدی دچار شده علل ریشه ای دارد که باید آن ها را بررسی کرد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ما طرح آمایش سرزمینی نداریم و اگر هم داریم اجرا نمی کنیم و همین باعث شده که جمعیت در کلانشهرها بدون فراهم شدن امکانات زیاد شود و چالش دوم هم این است که دولت در بخش مسکن سوبسیدی نمی دهد، گفت: در تمام کشورها دولت سرمایه گذاران را برای امر سرمایه گذاری در بخش مسکن کمک می کند اما در کشور ما اینگونه نیست و به همین دلیل هم کسی سرمایه گذاری نمی کند.

 

وی با تأکید بر اینکه دولت باید از سرمایه گذاران حمایت کند تا مسکن استیجاری ساخته شود گفت: در یکی از شهرهای پیشرفته دنیا که بنده بازدید داشتم، 25 درصد از کل واحدهای مسکونی در مالکیت شهرداری بود و شهردار آن شهر، مسکن را بین 15 تا 20 درصد کمتر از بازار آزاد به مستاجران نیازمند اجاره می داد و اینگونه بازار را تنظیم می کرد. تعیین سقف اجاره بها و برخورد دستوری، مفید نخواهد بود و اوضاع را بدتر خواهد کرد ضمن اینکه با این کار، قراردادها زیرزمینی می شوند و مشکلات برای دستگاه قضایی نیز بیشتر خواهدشد.

 

پاک فطرت با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه های خالی هم اکنون در حال اجراست گفت: در حال حاضر هیچ کسی نمی تواند بگوید که چند واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد چون این موضوع سیال است مثلاً تعدادی منازل به ظاهر خالی هستند اما مالک بعد از چند ماه منزل خودش را نیاز دارد و یا برخی خانواده ها آپارتمانی را برای فرزند خود خریداری کردند. ما نباید کاری کنیم که سرمایه های موجود در بخش مسکن به کشورهای همسایه فرار کند کمااینکه این اتفاق در حال افتادن است و برخی کشورهای همسایه برای این سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرده اند.

کد خبر 1179077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha