در دوره جدید به رسانه رادیو چشم امید داریم / ضرورت پرداختن به شخصیت‌ها و اتفاقات ملی در قالب مستند

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: در دوره‌ جدید فعالیت سازمان که دو عنوان هویت‌محوری و عدالت‌گستری شکل گرفته، رادیو عدالت گستر و عدالت گستری را ترویج می‌کند. لذا ما به رسانه رادیو در دوره جدید به شدت چشم امید داریم و امیدوار هستیم به همه ما کمک کند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما شامگاه چهارشنبه(۴خردادماه) در آیین اختتامیه جشنواره ملی پژواک رادیویی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم اظهار داشت: رادیو همیشه برایم  خاطره انگیز بوده است. شیرین‌ترین لحظات رسانه‌ای خود را در رادیو حس، لمس و زندگی کردم و بهترین تجارب این دوران‌های کار و فعالیتم در رادیو رقم خورده است.

وی یاد شهدای عملیات پرافتخار آزادسازی خرمشهر، عملیات بیت المقدس، شهدای دفاع مقدس و همه شهدای سرافراز کشورمان و همچنین شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان را  گرامیداشت و افزود: اگر من بخواهم رادیو را در چند کلمه و چند عبارت، توصیف کنم باید بگویم رادیو خیال انگیز است، رادیو صمیمی، همراه بی‌آلایش، بی‌توقع، متواضع و مناسب  با عصر تکنولوژی است.

جبلی تصریح کرد: رادیو یک ویژگی تعاملی هم دارد، تعاملی به این مفهوم که ذهن ما همراه با رادیو خلاق می‌شود. رادیو اجازه  می‌دهد که ما تصویر ذهنی‌مان را کامل و خیال‌پردازی کنیم. رادیو اجازه کامل شدن آن  صورت ابتدایی را به ما می‌دهد که برای ما خلق کرده و ما آن طوری که بخواهیم آن را کامل می‌کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: رادیو یک رسانه گرم، همراه و نوآور است. رادیو در دوره جدید تحولی در سازمان صدا و سیما هم الهام‌بخش، امیدبخش و تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: در دوره‌ای که دو عنوان هویت‌محوری و عدالت‌گستری شکل گرفته، رادیو هویت جامعه و مردم  را به رخ می‌کشد. درواقع رادیو عدالت گستر و عدالت گستری را ترویج می‌کند. در هر نقطه‌ای که مردم و جامعه ما به هیچ رسانه‌ای دسترسی نداشته باشند قطعاً رادیو دسترسی دارد. لذا ما به رسانه رادیو در دوره جدید به شدت چشم امید داریم و امیدوار  هستیم به همه ما کمک کند.

جبلی با اشاره به اینکه نام پژواک برای این جشنواره با خوش سلیقگی و نوآوری انتخاب شده است، ابراز کرد: این جشنواره که نخستین جشنواره مستند رادیویی به شمار می‌رود باعث جمع شدن و گرد آمدن خانواده صمیمی رادیو در قالب رسانه ملی شده است.

رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرد: مستند در رادیو، اهمیت دیگری دارد. سا‌ل‌های اخیر در نمایش‌های رادیویی آثار بسیار خوبی را شاهد بودیم اما به نظر می‌رسد که برای تقویت تولید مستندهای رادیویی باید تلاش بیشتری کنیم اگرچه تولید مستند رادیویی از تولید نمایش رادیویی هم به مراتب سخت‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: اساساً تولید در رادیو به دلیل محدود بودن عناصری که در اختیار دارد و برخوردار بودن از نعمت نداشتن تصویر بسیار جذاب‌تر از تلویزیون اما سخت‌تر است، شائبه‌هایی را که تصویر به همراه خودش می آورد، رادیو به همراه ندارد این محدودیت عناصر تولید که یا صداست.

جبلی با بیان اینکه مستندساز رادیو بسیار بسیار کار سخت‌تری را در مقایسه با مستندساز تلویزیون دارد، گفت: مستندساز رادیو کار بسیار مشکل تری را در مقایسه با حتی نمایش نویس در تلویزیون داره چراکه عنصر تخیل به عنصر داستان گرایی در نمایش کمک می‌کند.

رئیس سازمان صدا و سیما بیان کرد: در رادیو اولین گام آسیب‌شناسی در حوزه مستند است،  من همین جا از آقای احمدی افزادی که دعوت بنده را برای دبیری جشنواره رسانه ملی پذیرفتند تشکر می‌کنم و انشالله با همت بلند ایشان و تجربه بسیار خوبی که در حوزه‌های مختلف رسانه ملی دارند حتماً در موضوع آسیب‌شناسی مستندسازی با تشکیل اتاق‌های فکر اولین گام را برای تقویت این حوزه، به عنوان مقدمه برای برگزاری دومین جشنواره مستند رادیو برخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر ما به موضوعات و داستان های واقعی قابل پرداختن در قالب مستند توجه کنیم، متوجه می شویم که راه پیموده شده بسیار کمتر از آن مسیری است که باید ترکیب کنیم، ما به افتخارات کشور خودمان، تاریخ فرهنگ انقلاب، ارزش‌ها و شهدا، بزرگان دانشمندان، فرزندان، زنان و مردان کشور خودمان بسیار مدیون هستیم.

جبلی یادآور شد: برای نمایاندن نقاط درخشان و قله‌های تاریخ پرافتخار کشور خودمان چقدر کار کردیم، تک‌تک شهدای بزرگ این ملت، موضوعات ارزشمند برای پرداختن و روایت و مستندسازی هستند. تک‌تک دانشمندان جوان این ملت موضوعات ارزشمند و درخشانی هستند که باید در موردشان کار کرد افتخارات بزرگی که ملت ما آفریدند که هر روز شاهد آن هستیم و نباید از آنها غافل شد.

رئیس سازمان صدا و سیما ابراز داشت: هر روز شاهد افتخارات بیشتری هستیم که آخرین و جدیدترین در واقع مصادیق این موضوعات را مثال گذشته در فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: ای کاش آوینی‌هایی داشتیم که به افتخارات مدافعان سلامت در کشور ما می پرداختند، روایت های واقعی ایثار مدافعان سلامت در دوران کرونا هزاران هزار داستان واقعی که باید به آن بپردازیم.

وی با معرفی کتاب داستان رویان گفت: این کتاب سرگذشت یکی از افتخارات این ملت به نام دکتر کاظمی آشتیانی موسس مجموعه رویان است که افتخارات ایشان به اندازه‌ای بود که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ایشان با معلمین این جمله به یادماندنی را فرمودند «آیا دانش‌آموزان ما در مدارس نام دکتر کاظمی آشتیانی را بیشتر شنیدند یا رونالدو». 

جبلی بیان کرد: البته کوتاهی از ما هم بوده است، صدا و سیما در این رسانه فراگیر ملی که هیچ رسانه‌ای قدرت هماوردی با آن را ندارد تهیه‌کنندگان در تولید محتوا اصلی بار مسئولیت بسیار سنگین دارند.

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: توصیه می‌کنم که کتاب فرکانس ۱۱۶۴۲ مطالعه کنید. کتابی که مبنای ساخت فیلم سینمایی آبادان ۱۱۶۰ شد، روایت واقعی ایثار همکاران عزیز خود ما که توانستن شهر آبادان را کسب کنند نمونه‌های روشن ایثار و فداکاری که همکاران عزیز خودمان رقم زدند. 

وی اظهار کرد: شهید دارایی و اصلانی در راه جهاد تلاش‌های زیادی کردند اما هیچ کس نمی‌دانست که این بزرگواران چه می کردند و چگونه خالصانه و مجاهدانه در خدمت مردم بودند، حتماً باید خون این عزیزان به زمین می ریخت تا ما با آنها آشنا بشویم.

جبلی اضافه کرد: حتما این جشنواره نقطه شروع خواهد بود برای اینکه این مسیر رو به خوبی طی کنیم، در حوزه مستندسازی خیلی مسئولیت سنگین به عهده داریم، همکاران من شماها راویان افتخارات و قله‌های بلند تاریخ، فرهنگ، ارزش ها و انقلاب این ملت هستید، داشته‌های این ملت که ما همانا امانتدار آن هستیم باید سر دست بگیرید و آن را به مقصد برسانید.

 

نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی اساسی است

علی بخشی‌زاده معاون صدا که اولین سخنران این برنامه بود، در ابتدای سخنانش به حضور خود در جمع گرم و صمیمی همکاران و اساتید معظم و اهالی دوست داشتنی رادیو اشاره کرد و به همه همکاران خوش آمد گویی گفت.

وی افزود: رسانه های گروهی و فناوری‌های آن بخش تفکیک‌ناپذیر زندگی امروز ما هستند، در این بین نقش رادیو به عنوان قدیمی‌ترین رسانه عرصه اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و جریان آفرینی بسیار اساسی بوده است. رسانه گرم فراگیر و جریان‌ساز رادیو امروز نیز مطابق با گفتمان هویت محوری و عدالت گستری،  وظیفه دارد تا همپای ملت شریف ایران هم دانشگاه تولید و تعمیق هویت ملی و اسلامی باشد و هم در مطالبه حقوق مردم و عدالت گستری در سطح جامعه اسلامی قدم بردارد و پیشتاز شود.

بخشی‌زاده تصریح کرد: نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی اساسی است و ساختارهایی مانند نمایش،  برنامه‌های ترکیبی، گزارش، برنامه‌های گفت‌وگو محور و مسابقه و مجله سابقه‌ای طولانی دارند.

معاون صدا با بیان اینکه مستند از دیرباز با کم توجهی مواجه بوده است، ادامه داد: هرچند سخت بودن فرآیند تولید مستند و هزینه‌های بالای آن می تواند از جمله دلایلی باشد که باعث شده کمتر برنامه سازان و مدیران رادیو به این ساختار رادیویی اقبال داشته باشند اما با رویکرد تحولی ریاست سازمان آقای جبلی و حمایت‌های ایشان از رویکردهای بدیع و جذاب در رادیو این مسیر ناهموار را هموار کرده و ذیل همین توجه ویژه مقام عالی سازمان معاونت صدای رسانه ملی با هدف احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند تصمیم گرفت نخستین جشنواره مستند‌های رادیویی را با درون مایه امید و همبستگی ملی با عنوان پژواک برگزار کند تا نقطه آغاز و البته عطفی در پیوند عمیق رادیو با مستندسازی شود.

وی تاکید کرد: طی این فرایند محورهایی چون «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «عدالت گستری» و «مطالبه‌گری» و «مقابله با امواج تحریف» از جمله موضوعاتی بودند که منظومه محتوایی جشنواره بر اساس آن شکل گرفت. همچنین معرفی فرهنگ ایران زمین در زمینه‌های مختلف و توجه به خرده فرهنگ‌های گوشه گوشه ایران پهناور تا معرفی نخبگان فاخر، دانشمندان و قهرمانان ملی در دستور کار قرار گرفت که میدانی اپراتوری رسانه‌ای غرب به شدت بر سانسور انقلاب اسلامی در عرصه ترویج گفتمانی تمرکز یافته و در کنار آن جریان نفوذی و غرب گرا کوشش بر آن دارد تا ذهنیت و شناخت ملت را دچار تغییر محاسبه نماید.

بخشی‌زاده خاطرنشان کرد: در نبرد بیرحم دشمن در جبهه جنگ نرم ارزش‌ها و باورها، تقویت روحیه ملی و دینی هدف قرار گرفته که باید از آنها دفاع شود، از این روی نسل جوان و مستندساز ما باید با درک اهمیت نبرد‌های شناختی و اینکه ما در مقابل بزرگترین جنگ ادراکی تاریخ واقع شده‌ایم به تبیین واقعیت‌ها و توانمندی‌ها در قالب مستند بپردازد.

معاون صدا ادامه داد: در این بستر دفاع روشنگری پیرامون هویت فرهنگ ایرانی و کیان انقلاب اسلامی اهمیتی حیاتی دارد و در این حوزه مستندسازان باید به این میدان نبرد بیش از گذشته وارد و البته حمایت شوند. میدانی که با اقتضائات زمان و مکان پیوندی جدی دارد و به نسبت عرصه‌های عملیاتی نبرد سخت بسیار پیچیده‌تر شده و توجه به جهاد تبیین در قالب مستند‌سازی را یادآور می‌شود. اهمیت و ضرورت بخش مستندسازی در رادیو آنجا واجد توجه است که بدون واسطه و دستکاری واقعیت های اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی را مورد بررسی و در اختیار شنونده قرار دهد.

وی یادآور شد: با توجه به درک مهم رسانه‌های جهان نسبت به این بخش از برنامه‌سازی در رادیو نیز اهمیت تولید برنامه در قالب مستند بیش از گذشته جدی گرفته شده و پیامد این نگاه برگزاری هم این جشنواره است که در این ساعت در اختتامیه آن حضور داریم، این اختتامیه یک پایان نیست بلکه آغازی برای فصل جدید در رویکرد برنامه‌سازی است.

بخشی‌زاده تصریح کرد:جشنواره برگزار شد تا نقطه شروعی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو باشد تا از این طریق هم ضعف‌ها و قوت‌ها شناسایی و هم میزان ظرفیت مستندسازی رادیویی ارزیابی شود، ما در آوردگاه گام دوم انقلاب و تمدن‌سازی نوین اسلامی قرار داریم، یاد گرفته‌ایم که باید داشته‌های خود را مستندسازی و نداشته‌هایمان را جبران کنیم، از طرف دیگر باید به رصد اقدامات ضد فرهنگی دشمن بپردازیم و برای هر ظهورش پادزهری تولید کنیم از این روی مستندسازی سزاوار ستایش و حمایت است.

وی تاکید کرد: باید رویکرد محتوایی و علمی به صورتی تهاجمی و پیش‌دستانه در مقابل با برنامه‌های دشمن سامان یابد، امروز نظم نوین جهانی در حال شکل گیری است و ایران از جمله آفتاب فرهنگی مهم در جهان آینده است، همانگونه که در گذشته نیز بوده است. از همین روی توجه به مقوله مستندسازی و گردآوری دارایی‌های ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امری مهم و زیربنایی است و باید با حمایت و اهتمام نسبت به آن برخورد شود.

معاون صدا در انتها از همه همکاران پرتلاش رادیو که در این مستند رادیویی در شش ماه گذشته در رادیو کلید زده‌اند، تشکر و اظهار امیدواری کرد که در سایه تداوم این تلاش‌ها واقعیت و گفتمان انقلاب اسلامی بیش از گذشته تبیین و در آینده نیز این رویکرد روز به روز قوی‌تر، گسترده تر و کارآمدتر شود. افق آینده مستندسازی رادیویی و این جشنواره نقطه عطف اهمیت بخشی به این فرآیند بسیار مهم و اساسی است.

در بخش دیگری از این‌ مراسم مریم جلالی نماینده هیئت داوران بیانیه این جشنواره را قرائت کرد.

همچنین در این مراسم با حضور علی بخشی‌زاده و پیمان جبلی از خانواده شهدا ترور حرم رضوی شهید اصلانی و شهید دارایی، خانواده‌های سادات، نوری، نجفی و برهانی‌نژاد از شهدای دفاع مقدس رادیو  تجلیل شد.

در انتهای برنامه با حضور پیمان جبلی از پوستر دومین فراخوان جشنواره پژواک رونمایی شد.

گفتنی است در این مراسم شاهید مظفری قایم مقام معاونت صدا، محمد محسن رفیعی پیشکسوت  گویندگی، عذرا وکیلی پیشکسوت گویندگی و تهیه کنندگی، احمد طبعی پیشکسوت گزارشگری و جمعی از مدیران مراکز رادیویی حضور داشتند.

کد خبر 1179233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha