سنت شکرگزاری اهالی روستای نامانلو در جوار مقبره زکریای نبی برگزار می‌شود

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: سنت قدیمی شکرگزاری اهالی روستای نامانلو در جوار مقبره زکریای نبی برگزار می‌شود.

«فرنوش راهدار» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار کرد: با توجه به فروکش کردن بیماری کرونا، مراسم شکرگزاری اهالی روستای نامانلو شهرستان شیروان بعد از دو سال وقفه، در مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان با اشاره به اینکه این آیین به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس خراسان شمالی در فهرست ملی به ثبت رسیده است، عنوان کرد: مراسم شکرگزاری اهالی روستای نامانلو، از آئین‌های شکرگزاری بعد از برداشت محصولات زراعی و باغی است که بر اساس اعتقادات و باورهای اهالی شکل‌گرفته و قدمت آن ریشه در چندین نسل دارد.

 

راهدار تصریح کرد: این مراسم معمولاً در اواخر تیرماه و اوایل مردادماه در محلی به نام کوه زکریا در کنار مقبره زکریای نبی که در دشت گلول در حدود ۱۳ کیلومتری شمال شرقی روستا واقع‌شده، برگزار می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: به گفته اهالی روستا قدمت این مراسم به حدود چند صدسال می‌رسد و افراد مسن این مراسم را تا چهار نسل قبل به یاد دارند.

 

وی اضافه کرد: مراسم نامانلو باعث پیوند میان شرکت‌کنندگان و به‌نوعی باعث انسجام اجتماعی آنان شده و چون همراه با شور و اراده است این امر سبب تقویت فکری و معنوی شرکت‌کنندگان در مراسم می‌شود.

 

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: در اين مراسم علاوه بر انبوه كشاورزان و دامداران روستاي نامانلو و آبادي هاي اطراف و نيز عشاير كوچرو ييلاق‌هاي مجاور اين زيارتگاه، شمار زيادي از مردم شيروان و نيز مسئولان محلي حضور مي يابند كه حاضران پس از طي مسافتي طولاني و حدود 114 گردنه كوچك به قله كوه صعود كرده و در كنار مقبره زكريا مستقر مي شوند.



راهدار افزود: اين مراسم كه با قربانی كردن گوسفنداني همراه است با راز و نياز، به جا آوردن نذر و زيارت همراه است و شركت كنندگان پس از صرف ناهاري كه از گوشت قرباني تهيه شده محل را ترك مي كنند.

کد خبر 1179275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha