بسیج در خط مقدم محرومیت‌زدایی/ امید محرومان گلستانی به دستان‌ توانمند جهادگران بسیجی

محرومیت‌زدایی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های بسیج است و در سال‌های اخیر فعالیت گروه‌های جهادی در گوشه و کنار استان گلستان سبب شده تا غبار محرومیت از سیمای برخی مناطق محروم و مرزی این‌ استان زدوده شود.

خبرگزاری شبستان- گرگان، فریده ستایشگر؛ مردم‌داری و مردم‌یاری راهبردهای اصلی بسیج بوده و بسیج این ادعا را در همه عرصه‌ها، بحران‌هایی مانند سیل، زلزله و غیره، مشکلات معیشتی مردم، رفع محرومیت و ... به منصه ظهور رسانده است.

 

توان و منابع مالی محدود دولت‌ها سبب شد تا مردم در مناطق محروم و کمتر برخوردار بیش از آنکه نگاهشان به دولت‌ها باشد، امیدشان به دستان توانمند و گره گشای گروه های جهادی است.

 

ساماندهی بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ گروه جهادی در استان گلستان نشان از ظرفیت عظیم بسیج برای رفع محرومیت و انجام کارهای بزرگ بوده و لازم است تا دستگاه های اجرایی به ویژه دستگاه های خدمات رسان همراهی بیشتر و جدی تری با گروه های بسیجی و جهادی داشته باشند.

 

گروه های جهادی و بسیجی هرجایی که نیاز به حضورشان باشد از آبرسانی گرفته تا ساخت جاده و احداث خانه محروم تا احداث سرویس بهداشتی و حمام، ساخت مدرسه و نمازخانه و غیره در هر زمان و مکانی حضور دارند اما اوج فعالیت گروه‌های جهادی را شاید بتوان در ماجرای سیل نوروز ۹۸، کرونا و رزمایش کمک مومنانه مشاهده کرد.

 

در جریان سیل گسترده ترکمن صحرا گروه های بسیجی و جهادی زودتر از همه وارد منطقه شدند و آخرین کسانی هم بودند که از شهرها و روستاهای سیل زده خارج شدند. هنوز تصویر بسیجیانی که در مقابل سیلاب، بدن هایشان را مانند سدی سپر بلای مردم کرده بودند در خاطره ها باقی است.

 

در ماجرای کرونا و روزهایی که ماسک و مواد ضدعفونی کننده کمیاب شده بود و برخی مسئولان همین استان خود را در اتاق های محل کارشان مخفی کرده بودند تا در میدان نباشند این گروه های جهادی و بسیجی بودند که دست به کار شدند و میلیون ها ماسک تولید و رایگان بین مردم توزیع کردند.

 

در رزمایش کمک مومنانه هم بسیج عملکر درخشانی داشته و دارد آنطور که فرمانده سپاه نینوا گلستان گفته در ایام کرونا فقط با کمک سپاه و بسیج بیش از ۵۵۰ هزار بسته معیشتی بین خانواده های نیازمند توزیع شده است.

 

در کنار این ها بسیج و گروه های جهادی برخی پروژه های مهم در راستای محرومیت زدایی را هم در دستور کار قرار دادند، نمونه اش آبرسانی به روستاهای محروم و مرزی استان است.

 

سردار «علی ملک شاهکوه» در این باره اظهارکرد: یکی از برنامه های ما در راستای محرومیت‌زدایی، در حوزه آبرسانی به مناطق محروم و کمتر برخوردار است. در همین راستا تفاهم نامه آبرسانی به ۴۸۳ روستای فاقد آب در استان با آب و فاضلاب منعقد شد.

 

فرمانده سپاه نینوا گلستان با بیان قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) بازوی محرومیت‌زدایی سپاه است، گفت: بخش زیادی از این پروژه ها توسط قرارگاه خاتم در قالب ۱۱ مجتمع آبرسانی اجرایی خواهد شد که در این زمینه ۳۰ مورد تجهیز کارگاه انجام شده است.

 

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه آبرسانی در استان با مشارکت آب و فاضلاب، بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی افزود: آبرسانی به ۲۲ روستا نیز برعهده بسیج سازندگی استان قرار گرفته که تاکنون آبرسانی به ۱۳ روستا انجام شد و ۹ روستای باقی مانده را نیز تا ۶ ماه آینده به اتمام خواهیم رساند.

 

سردار ملک شاهکوهی ادامه داد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان نیز تامین آب ۵۴ روستا را برعهده گرفته است که این پروژه ها ۱۵ تا ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تلاش براین است تا در ۹ ماه آینده بخشی از این پروژه ها به پایان برسد.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این پروژه ها بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مردم استان در مناطق محروم‌ و کمتر برخوردار از نعمت آب شرب بهداشتی و سالم‌ بهره مند خواهند شد.

 

فرمانده سپاه نینوا گلستان یکی دیگر از برنامه های بسیج سازندگی را احداث مسکن برای محرومان عنوان کرد و گفت: در قالب تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) در فاز نخست ۳۰۰ واحد مسکونی را برای مددجویان احداث خواهیم کرد. برای مرحله دوم ساخت مسکن مددجویان امداد در حال بستن تفاهم نامه دیگری هستیم که براساس آن ۳۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز ساخته می شود. هم چنین ساخت ۳۰۰ واحد دیگر نیز در نیمه دوم سال آغاز خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه اصلی ترین ماموریت بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی، رفع محرومیت در مناطق مختلف استان است، اظهارکرد: از سال ۹۵ تا کنون ۳ هزار و ۴۱۰ پروژه عمرانی در استان افتتاح شده است. همچنین یکهزار و ۶۰۰ سری جهیزیه، ۳۱ هزار بسته لوازم تحریر و بیش از ۳۰ هزار بسته پوشاک و غیره برای خانواده های نیازمند تهیه شد که به دست آنان رسید.

 

کد خبر 1179662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha