ماموریت های پایگاه‌های سری ارتش  بسیار ویژه و برون مرزی است/استقرار پایگاه های مشابه در نقاط مختلف کشور

امیردریادار موسوی با بیان اینکه ماموریت‌های که بر عهده پایگاه‌های سری ارتش قرار داده می‌شود بسیار ویژه و عمدتاً برون مرزی است، گفت: پایگاه‌های مشابه پایگاه راهبردی ۳۱۳ در نقاط مختلف کشور استقرار دارند و مدت‌هاست که عملیاتی هستند و مورد استفاده و بهر

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امیر دریادار سید محمود موسوی، معاون عملیات ارتش شب گذشته (شنبه ۷ خرداد) در برنامه صف اول شبکه خبر با بیان اینکه ماموریت‌های که بر عهده پایگاه‌های سری ارتش قرار داده می‌شود بسیار ویژه و عمدتاً برون مرزی است، گفت: پایگاه‌های مشابه پایگاه راهبردی ۳۱۳ در نقاط مختلف کشور استقرار دارند و مدت‌هاست که عملیاتی هستند و مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

 

وی با بیان اینکه ارتش متناسب با مأموریت‌هایی که به عهده دارد از این پایگاه استفاده می‌کند، گفت: سرلشکر باقری در بازدید از این پایگاه، توانمندی‌های ارتش در حوزه پهپاد را در یکی از این پایگاه‌های سری مورد ارزیابی قرار داد.

 

معاون عملیات ارتش با بیان اینکه همه پهپاد‌هایی که در این پایگاه بودند همگی عملیاتی و آماده انجام مأموریت بودند، افزود: هر زمان که نیاز به آن‌ها باشد به پرواز درآمده و عملیات خود را انجام می‌دهند. پهپاد‌هایی که در این پایگاه سری استفاده و به کار گرفته می‌شود، پهپادهایی هستند که توان انجام عمومی مأموریت‌های بسیار پیشرفته را دارند تا بتوانند در مورد نیاز ضربه‌های کاری را به دشمن وارد کنند.

 

وی با بیان اینکه امروز پرنده های بدون سرنشین راهبردی در اختیار داریم که می توانند اهداف دور دست را به راحتی شناسایی کنند و با تسلیحاتی که حمل می کنند مورد اصابت قرار دهند، افزود: به پتانسیلی رسیده ایم که می توانیم خودمان پرنده های باسرنشین جنگنده طراحی، بسازیم و در اختیار نیروی هوایی ارتش قرار دهیم بنابراین اگر بخواهیم وضعیت آمادگی رزم ارتش در شرایط فعلی و در طول دوران دفاع مقدس را مقایسه کنیم طبق فرمایش مقام معظم رهبری اصلا قابل مقایسه نیست. در کلیه حوزه ها ما شاهد رشد و اقدامات بسیار چشم گیری بودیم که عمدتا همگی مرتبط با آمادگی و توان رزم است.

 

معاون عملیات ارتش با اشاره به اینکه ویژگی که پرنده های بدون سرنشین دارند این است که هر چهار نیروی ما متناسب با نوع ماموریت به کار گرفته می شوند و مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند، افزود: مهم ترین مولفه و اثر گذار ترین مولفه در آمادگی و توان رزم، نیروی انسانی است. در نیروی انسانی هم مهم ترین عامل انگیزه، روحیه و ایمان به آن اهدافی است که نیروی رزمنده برای آن مبارزه می کند.

 

وی با بیان اینکه در طول دفاع مقدس شاهد بودیم رزمندگان جان بر کف سپاه، ارتش و بسیج با حداقل امکانات بیشترین کارایی را در مقابل دشمن از خود نشان می دادند، افزود: امروزه جوانانی که در مراکز اموزشی افسری و درجه داری ارتش و سپاه آموزش می بینند جوانانی هستند که رهروان گذشتگان خود هستند و توشه تجربه دوران دفاع مقدس را در اختیار دارند. این جوانان، جوانانی هستند که تا لحجظه آخر برای تحقق هدف مقدس خود که دفاع از مرزها و حدود و ثغور میهمن اسلامی و آرمان ها و ارزش های نظام اسلامی ایران ، پای کار هستند.

 

دریادار موسوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا می توانیم بگوییم که ما به یک خودکفایی دست پیدا کرده ایم و این تجهیزات بومی است؟ افزود: همانطور که دشمنان بارها اعلام کردند نهایت سعی و تلاش خود را به کار بردند و سنگ ها و موانع مختلف ر اسر راه پیشرفت قوه رزمی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. وقتی دشمنان ما سایر حوزه ها را تحریم می کنند بخش دفاعی و نظامی هدف اصلی و هدف اول آنهاست.

 

وی با بیان اینکه تمام سعی و تلاشی که برای تحریم پای کار آوردند جواب معکوس گرفتند زیرا که ما به باور قلبی رسیده ایم، افزود: بنابراین ما در حوزه های مختلف از جمله پرنده های بدون سرنشین به جایی رسیده ایم که می سازنیم، طراحی می کنیم، تسلیح می کنیم، آموزش کاربران و کارکنان را می دهیم و طراحی عملیاتی را پیش بینی و در صحنه عمل مورد استفاده و بهره برداری قرار می دهیم. در ارتش، سپاه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مجموعه ای جوانانی که در خارج از نیروهای مسلح در قالب شرکت ها و دانش بنیان همکاری مشترک و تنگاتنگ دارند برای اینکه این قابلیت روز به روز رشد پیدا کند.

 

دریادار موسوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نیروی زمینی ارتش در ارتقا این توان چقدر نقش دارد؟ گفت: هر چهار نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپاد فعال هستند و هم در بحث ساخت، تسلیح و هم در بحث استفاده و به کار گیری عملیایت متناسب با ماموریت خودشان. در نیروی زمینی موشک هایی برای پرنده هایی بدون سرنشین ساخته شده که چند صد کیلومتر برد دارد. نیروی زمینی علاوه بر موشک حیدر مشابه موشک حیدر، موشک حیدر 2 با ظرفیت و قابلیت فراتری را هم طراحی و در حال ساخت دارد.

 

معاون عملیات ارتش با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که در راستای تدابیر دریافتی برد سامانه ها و موشکی خود را بر روی پرنده های بدون سرنشین ارتقا و افزایش دهیم، افزود: نیروی زمینی در ارتقا برد سامانه های موشکی نقش بسزایی داشته و همکاری مشترک و تنگاتگی با سایر نیروهای ارتش داشته است. برخی از پیشرفت ها ممکن است متناسب با یک نیروی دیگر ابشد اما ظرفیت و پتانسیل در کار در نیروی دیگر انجام می شود. خوشبختانه همکاری تنگاتنگی که بین چهار نیروی ارتش است این ظرفیت را هم افزا می کند.

 

دریادار موسوی درباره همکاری ارتش و سپاه گفت: ما در حوزه های مختلف در صحنه های هوا، دریا، زمین کارهای مشترک و طرح های مشترک داری و به صورت مشترک از مرزهای هوایی، دریای و زمینی مراقبت می شود و فعالیت ها رصد می شوند حتی اگر نیاز باشد در بحث نیروی انسانی و کاربرهای این سامانه ها با هم تبادل دانشی و آموزشی و تعمیارت و نگهداری داشته باشیم .

 

وی با بیان اینکه یکی از فرصت های خیلی خوبی که بعد از دوران دفاع مقدس نصیب نیروهای مسلح شد، پیوند نیروهای مسلح و مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و علمی بود، افزود: با تدابیر فرمانده معظم کل قوا، جهاد سازندگی و خودکفایی در سطح نیروهای مسلح و ارتش این جهاد شکل و ساختارمند شد و عهده دار تعامل و ارتباط تنگاتنگ با مراکز علمی، تحقیقاتی و فناوری است. جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی فناوری های بروز مورد استفاده در سطح نظامی را رصد و دنبال می کنند و پروژه های مشترک تعریف می کنند.


دریادار موسوی با بیان اینکه ظرفیت ها و قابلیت های تجربه ای و منابع علمی که در ارتش وجود دارد در کنار ظرفیت های علمی و تئوری که در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی وجود دارد، گفت: ترکیب این دو یک ترکیب مقدسی را برای ارتش جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده که ثمره آن همین محصولاتی است که مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد بنابراین یک پیوند ناگسستنی بین مراکز علمی، تحقیقاتی و نیروهای نظامی برقرار شده است که یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای نیروهای مسلح است که توانستیم کل محصولات مورد نیاز خود را از همین طریق به تولید انبوه برسانیم.


دریادار موسوی با اشاره به اینکه ما با خیلی از مراکز تفاهم نامه و توافق نامه داریم و بر مبنای آن کار و نیازمندی برای آنها تعریف می کنیم و همکاری مشترک برای تست ها و ارزیابی های مدنظر داریم، گفت: پهپاد کروز یک واژه ای است که آن سامانه و تجهیزات هم قابلیت های پرنده بدون سرنشین یا پهپاد را دارد و هم قابلیت موشک های کروز را دارد یعنی تلفیق ظرفیت و قابلیت موشک کروز با پرنده بدون سرنشین سامانه ای را برای ما ایجاد کرده به نام پهپاد کروز که مشابه پهپاد قابل استفاده است و مشابه یک موشک کروز برای ما اهدافی را که تعیین می کنیم مورد اصابت قرار می دهد و منهدم می کند.


معاون عملیات ارتش با بیان اینکه این پهپاد به واسطه سرعت بالایی و ظرفیت خوبی که دارد اهداف ثابت و متحرک را منهدم می کند، افزود: یکی از پرنده های بدون سرنشین که ظرفیت خیلی خوبی را برای انهدام اهداف سامانه های موشکی و راداری فراهم کرده پهپاد امید است. این پهپاد ظرفیت و قابلیت را دارد که وقتی در حال پرواز است چنانچه سامانه های رادارهای کشف و شناسایی یا سامانه های راداری دشمن در سطح منقطه فعال باشند سیگنال و فرکانس آنها را دریافت می کند و با استفاده این سینگال ها به صورت اتوماتیک به سمت سامانه موشکی و راداری هدایت می کند و آن را مورد اصابت قرار می دهد بنابراین دشمن راهی ندارد یا باید آن سامناه موشکی و راداری را خاموش کند یا اگر قرار باشد فعال باشد و انتشار از خود داشته باشد قطعا توسط سامانه بدون سرنشین ما رصد و مورد اصابت قرار می گیرد.

 

دریادار موسوی با بیان اینکه پهپاد امید کار مشترک بین نیروی پدافند و نیروی زمینی است، افزود: صفر تا صد این پرنده و پرنده های دیگر در داخل تولید می شود، سیستم رانش، سامانه های هدایت و کنترل، سامانه های ناوبری، سامانه های ارتباطی و مواد ناری که در این پهپاد پیش بینی می شود که بتواند هدف را مورد اصابت قرار دهد.

 

معاون عملیات ارتش گفت: همه این تجهیزات و سامانه ها و زیر سامانه هایی که در پرنده های بدون سرنشین مانند امید، کمان 12، کمان 22 و کرار و ... همه اینها سامانه هایشان در داخل تولید می شود و هیچ محدودیتی برای تولید انبوه این سامانه ها و پهپاد وجود ندارد و به تعداد مورد نیاز تکثیر می شود در اختیار ارتش قرار می گیرد.

 

دریادار موسوی درباره قابلیت پهپاد کرار افزود: این پهپاد، پهپادی است که هم توسط نیروی هوایی ارتش و هم توسط نیروی پدافند از آن استفاده می شود. این پهپاد از آنجایی که دارای موتور جت است سرعت بسیار بالایی دارد و این پهپاد را ما به موشک های هوا به هوا تسلیح کردیم برای اینکه بتواند پرنده های بدون سرنشین و با سرنشین دشمن را دنبال کند و ما یک ظرفیت و بار را از روی دوش پرونده های با سرنشین خودمان برداریم و بخشی از این ماموریت را به پرنده بدون سرنشین مانند کرار واگذار کردیم.

 

معاون عملیات ارتش با بیان اینکه چنانچه پرنده های با سرنشین و بدون سرنشین متجاوز به فضای کشور ما ورود کنند بعد از اینکه توسط سامانه های راداری کشف شدند از طریق این پهپاد می توانیم علیه آن اقدام کنند، افزود: این پهپاد ظرفیت این را دارد که هم خود با سامانه اپتیکی که بر روی خود دارد هدف را ببیند و با استفاده سامانه موشکی خود علیه آن اقدام کند. این پرنده علاوه بر این قابلیت به کار گیری در نیروی دریایی علیه شناورهای اثر گذار و عمده دشمن را با توجه به سرعت بالایی که دارد دارا است.

 

معاون عملیات ارتش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قدرت پهپادی چقدر توانسته به توان بازدارندگی ما بیفزاید؟ افزود: از سیاست های کلی نظام این است که در خصوص دستیابی به سامانه هایی که قابلیت بازدارندگی برای ما ایجاد کند تنوع این سامانه ها، ما هر آنچه که می توانیم سعی و تلاش کنیم در واقع تمام انرژی و نیازمان را از طریق یک سامانه یا یک قابلیت به دنبال فراهم کردن آن نباشیم بلکه قابلیت های دیگری هم در کنار آن ایجاد کنیم.

 

دریادار موسوی گفت: قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران یکی از این ظرفیت ها را برای ما ایجاد کرده است که در کنار سامانه های موشکی و به عنوان مکمل سامانه های موشکی ما این قدرت بازدارندگی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در کنار توان پهپاد سپاه پاسداران فراهم کرده است. وقتی ما یک پرنده بدون سرنشین داریم که قابلیت تداوم پروازی 24 ساعته با سرعتی نزدیک به 300 کیلومتر بر ساعت وقتی ما این پرنده را تجهیز به سامانه های اپتیکی و انواع دوربین هایی که می توانند برای ما اطلاعات را جمع آوری کنند و آن را تسلیح کنیم به سامانه های موشکی هوا به هوا، هوا به سطح و انواع بمب های نقطه زن و دقیق زن به تعداد قابل توجه و قابل قبول این ظرفیت بسیار درخشان و چشمگیری را برای ما فراهم می کند.

 

معاون عملیات ارتش با بیان اینکه انبوه این پهپاد ها به صورت پروازهای گروهی و جمعی می تواند بازدارندگی بسیار بالایی را فراهم کند، افزود: دشمنان اذعان دارند که توان و قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بازدارندگی لازم را فراهم کرده است. جمهوری اسلامی ایران بارها عنوان کرده است که به دنبال درگیری نیست و انتظار نداریم شرایطی فراهم کنند که ما مجبور بر ضرورت استفاده از قابلیت و پتانسیل را ببینیم اما اگر این ظرفیت فراهم شود دشمنان بدانند سیلی سختی از ارتش خواهند خورد.

 

وی با بیان اینکه در کنار کاربردهای نظامی پرنده های بدون سرنشین، ما کاربردهای غیر نظامی را شاهد هستیم برای بارور سازی ابرها، کمک به بارش باران و کمک به تولید محصولات کشاورزی ما از ظرفیت پرنده های بدون سرنشین ارتش بارها استفاده و بهره برداری کردیم، اضافه کرد: در بلایای طبیعی، سیل، زلزله پرنده بدون سرنشین می توانند در ارائه اطلاعات مسیر سیل، موانع جلوگیری از سیل و موارد این چنینی را مورد بهره برداری قرار می دهیم بنابراین این پیشرفت و دسترسی به سامانه ها و تسلیحات هوشمند با دقت و قدرت تخریب بالا نشان دهنده این است که تحریم ها کارساز نبوده است اگر چه شاید سرعت پیشرفت ما را کمی کند کرده باشد اما به هیچ وجه بازدارنده نبوده است.

 

معاون عملیات ارتش با بیان اینکه ما قطعا در بحث قدرت پهپادی حرف اول را در سطح منطقه می زنیم به چند دلیل اولین ویژگی و بزرگترین ویژگی قدرت بومی است یعنی ما محتاج هیچ بخش و هیچ کشوری نیستیم، گفت: تنوع پرنده های بدون سرنشین در اختیار ارتش و ایران است تنوع بسیار چشم گیری دارد و قابلیت مقابله با تهدیدات زمینی، دریایی و هوایی را دارا هستند. پرنده های بدون سرنشین جمهوری اسلامی ایران از قابلیت رادار گریزی، قابلیت به کار گیری بمب های دقیق زن و نقطه زن، قدرت تخریب بالا و مقابله با سامانه های راداری برخوردارهستند و به صورت ترکیبی قابل استفاده و بهره برداری هستند.

 

معاون عملیات ارتش با اشاره به اینکه از نظر تکثیر تعداد پرنده ها به هیچ وجه محدودیتی وجود ندارد و ما هر آنچه که مورد نیاز خودمان باشد که هیچ اگر مورد نیاز بخش های دیگر که کاربردهای غیر نظامی یا حتی اگر مورد نیاز کشورهای دوست باشد و مراجعه کنند این ظرفیت را داریم که تامین کنیم، گفت: قسمت کوچکی از این قابلیت ها و ظرفیت ها را به نمایش می گذاریم و قطعا ظرفیت ها و قابلیت های دیگری وجود دارد که در شرایط فعلی و در حال حاضر به صلاح نیست در مورد آنها صحبت کنیم.

کد خبر 1179983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha