عطر گل های بهاری در فتیر مسکه خراسان شمالی

عطر و بوی شکوفه‌های بهاری در این فصل زیبا را می توان در طعم لذیذ فتیر مسکه های خراسان شمالی حس کنیم، اگر یکبار فتیر مسکه ای که با هنر دستان زنان کرمانج این استان تهیه شده را بچشید عطر تمام گل های زیبا در ذهن تداعی خواهد شد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ عطر و بوی شکوفه‌های بهاری خراسان شمالی در این فصل زیبا را می توان در طعم لذیذ فتیر مسکه های آن حس کنیم که هم اینک زنان و دختران این خطه به ویژه کرمانج ها آستین بالا زده اند و مشغول پخت این غذا هستند که طرفداران زیادی دارد.

 

اگر یکبار فتیر مسکه ای که با هنر دستان زنان کرمانج این استان تهیه شده را بچشید عطر تمام گل های زیبا در ذهن تداعی خواهد شد، در این ایام عطر خوش فتیر مسکه، خانه های روستایی و حتی کوچه ها را سرشار کرده و میهمانان خود را در این فصل با خوردن یک فتیر مسکه به میهمانی طبیعت می برند.

 

استان خراسان شمالی با انواع غذاهای محلی شامل انواع خورش، غذاهای گیاهی و آش در این خطه از کشور عزیزمان، طبخ و تهیه می‌شود و به‌قدری مشهور و لذیذ است که امکان ندارد تاکنون، نام آن‌ها را نشنیده باشید.

 

خراسان شمالی، استانی با دیدنی ها و جاذبه های تاریخی فراوان که گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از شاخصه های این استان زیبا، انواع غذاها، نان ها و شیرینی های محلی و سنتی آن است.

 

غذا خوردن یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر فردی است، اما در مسافرت یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر هم حساب می‌شود. چشیدن خوراکی ها و غذاهای متنوع و حتی رستوران گردی این روزها به یکی از سبک‌های گردشگری تبدیل شده و افراد زیادی هم به چشیدن طعم غذاهای جدید علاقه دارند.

 

به هر گوشه از ایران که سفر کنید اقوامی را می‌بینید که با توجه به طبیعت و فرهنگشان غذاهای سنتی لذیذی دارند. بین هزاران غذای محلی و سنتی چندین غذا به دلیل طعم خیلی خوبی که دارند از غذاهای دیگر معروف‌ترند و تعداد طرفدارانش هم بیشتر است. حتی آوازه بعضی از این غذاهای ایرانی در کشورهای خارجی هم پیچیده است.

 

فتیر مسکه نیز از چنین غذاهایی است که در بین روستاییان و خانوارهای عشایری بیشتر پخت می شود اما هم اکنون در شهرهای این استان نیز پخت و پز فتیر مسکه رواج داشته که طرفداران زیادی نیز دارد.

 

لذت سفر به روستاها و ییلاق زیبای استان خراسان شمالی با خوردن فتیر مسکه کامل خواهد شد. تنها دیدن و استفاده از فضا و منظره نیست که سفر را به یاد ماندنی می کند، بلکه استفاده از غذاهای هر منطقه، این تفریح و لذت را تکمیل خواهد کرد.

 

اگر بخواهیم غذاهای محلی را تعریف کنیم، در واقع باید بگوییم غذای محلی غذایی است که با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی در آن از محصولات همان منطقه استفاده شده است.

 

هرچند خراسان شمالی سرزمین انواع نان و فتیرهای خانگی به ویژه در نزد عشایر این استان است اما به فرهنگ غذایی اقوام ساکن در گنجینه فرهنگ‌ها آنچنان رسوخ کرده که بر سفره اقوام این استان دیده می شود.

 

در نگاه اول فتیر مسکه، غذایی ساده متشکل از یک نوع فتیر به نام قتلمه و کره گوسفندی و یا گاوی تازه است اما فرهنگ غنی کُردها و عشایر در پشت آن پنهان شده است.

 

فتیر مسکه، خوراکی بهاری و ویژه فصل شیردوشی در ییلاق است که از گذشته تاکنون روستاییان به ویژه عشایر برای پذیرایی از مهمانان خویش و مراسم‌هایی مانند شیردوشی، پشم‌چینی و قوچ‌گذار، این خوراک را تهیه و به همراه دوغ مشک می خوردند.

 

زنان عشایری از صبح زود تصمیم به درست کردن فتیر مسکه می گیرند، هیزم جمع‌ آوری می کنند تا فتیر قتلمه را بپزند که این مراحل نیز به خودی خود ساعت ها طول می کشد اما زنان و دختران غیور روستایی و عشایری به راحتی آن را انجام می دهند.

 

بعد از آماده شدن فیتر، آن را در ظرف های بزرگ مسی قرار می دهند و کره تازه را  لابه لای فتیرها قرار می دهند که عطر خوش انواع گیاهان دارویی به مشام می رسد.

 

البته بعضا روی حرارت ملایم هم قرار داده می شود تا کره به خورد فتیرها برود که البته برخی اوقات فتیرها را داغ داغ که بر روی هم قرار بدهی نیز کره به خورد فتیر خواهد رفت.

 

فتیر مسکه در استان‌های خراسان رضوی و شمالی و در شهرهای کلات، درگز، چناران، قوچان، فاروج، شیروان، بجنورد، آشخانه، اسفراین، نیشابور، سبزوار و بنیه‌های عشایری و روستایی اطراف این شهرها مورد استقبال است.

 

مهارت پخت فتیر مسکه، این غذای پرطرفدار با شماره ۱۴۳۵ به‌عنوان میراث ناملموس مردمان خراسان شمالی ثبت ملی شده و البته علاوه بر فتیر مسکه، پخت ۱۲ نان در خراسان شمالی که شامل مهارت پخت نان های بیشمه، نان چاپاتی ،چلپک، فتیر چریشی، فتیر شیرین، اگنجه، کماج، فتیر قتلمه، ساچی، فتیر شیرمال، فتیر جزلاغ و نان یوخا می شود هم در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است.

 

در این ایام شهرستان شیروان میزبان نخستین جشنواره استانی فتیر مسکه است. اولین جشنواره فتیر مسکه خراسان شمالی، خردادماه امسال به مدت سه روز در محل کوهستان پارک شیرکوه شیروان برگزار می شود.

 

به گفته برخی از کارشناسان باید از این ظرفیت استفاده کرد و حتی برای جوانان شغل ایجاد کرد، غذاهای سنتی و محلی ظرفیت و پتانسیل برای جذب گردشگر را دارد که باید این مهم را در شهرها به ویژه مناطق روستایی و روستاهای گردشگری و حتی پای چادرهای عشایری فراهم کنیم و هر روستا و هر چادر عشایری به محلی برای کسب و کار تبدیل شود.

 

یکی از بزرگترین نقاط توریست پذیر کشورمان استان خراسان شمالی می باشد. این استان زیبا دارای مکان های دیدنی زیادی می باشد و همچنین صنایع دستی، مراسم موسیقی و فرهنگ غذایی نیز از دیگر عوامل جذب گردشگر است.

 

موادی که برای تهیه غذاهای سنتی در این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد از مواد طبیعی است. برای همین، غذاهای سنتی بجنوردی ها علاوه بر لذید بودن بسیار مقوی و لبریز از انژری است که در ادامه شما را با تعدادی از غذاهای محلی و خوشمزه بجنورد آشنا می کنیم.

 

به گفته کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی بیش از ۱۰۰ نوع غذای سنتی در این استان وجود دارد.
 

دلمه، فتیر مسکه، آش یارمه، نان محلی قطاب، شله ماش، قروتو، کاچی، اُجِز یا اشکنه، آش جوشواره، دیمه ‌دَنی، قابلی، کماج و آش بلکه از جمله غذاهای سنتی استان خراسان شمالی است.


در خراسان شمالی کردها، تات ها، ترک ها، ترکمن ها و حتی بلوچ ها انواع غذاها و نان ها و دمنوش های خاص خودشان را دارند.

 

حضور قومیت های مختلف با فرهنگ های متنوع در خراسان شمالی و هم نشینی جذاب و درخور تحسین آنان باعث شده تا تولیدات سوغات و صنایع دستی این خطه با تنوعی کم نظیر شهرتی جهانی بگیرد.

 

 

 

کد خبر 1179997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha