نزاع، پیامد ناکارآمدی مدیریت هیجان و لزوم تقویت معنویت

نزاع و درگیری چالش اجتماعی که سالانه روند افزایشی یافته و استان اصفهان رتبه سوم این آسیب را دارد که تقویت مهارت مدیریت فردی و هیجان ها و تقویت معنویت را می طلبد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: اختلاف، نزاع و درگیری آسیب و مصداق مجرمانه ای که حجم بالایی از پرونده‌های قضایی و مراجعات پزشکی قانونی را تشکیل و آسیب و نگرانی های گاهی غیر قابل جبران را ایجاد می کنند.سالانه با وقوع درگیری ها تشکیل پرونده های قضایی و طرح شکایت ناشی از نزاع شاهد عواقب بد این‌اتفاق هستیم.

جامعه اسلامی که اخلاق مبنای نظام‌ مدیریتی و روابط بین فردی است اختلاف و نزاع زیبنده برای آن‌نبوده و چنین‌پدیده شوم اجتماعی آثار بدی را به همراه خواهد  داشت.

 

نگرانی و چالش اجتماعی در پی ضعف های مدیریتی و مهارتی ایجاد می شوند که نزاع نمونه ای از آن است که افراد در کوچکترین اختلاف و مشکل وارد درگیری و دعوا شده و خود و دیگران را گرفتار ساخته است.

بررسی عوامل نزاع و آموزش افراد جز ضرورت های جامعه تا این موضوع کاهش و شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

 

تمرین صبر، گذشت و فراگیری مهارت های زندگی جز مهمترین نیازها برای پاسخ به کاهش درگیری و‌نزاع خواهد بود. تقویت معنویت در بین‌مردم و ایجاد آرامش روحی جز مولفه های اثر گذار در کاهش آسیب های اجتماعی و‌مشکلات است.

 

جریان زنده رود در رودخانه و ایجاد فضای شور نشاز در کاهش التهاب و ناراجتی هی روحی موثر و البته مشکبات اقتاصدی نیز در این خصوص نقش دارد که آموزش افراد و توجه به نیازهای معنکی روحی قادر به بهبود حل مشکل خواهیم بود.

 

*افزایش چهار درصدی نزاع در استان اصفهان

 

نزاع و درگیری یکی از پرونده های مهم قضایی استان اصفهان به شمار می روند که افراد به دلایل خانوادگی، اتفاقات روزانه و یا اختلافات عمومی دچار این اتفاق می شوند و عده ای خسارت می بیننند.

شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر این اختلافات اثر می گذارد و دامنه آن را می تواند وسیع و گاهی اتفاقات ناگوار را رقم بزند که باید برآن تدبیر کرد.

 

استان اصفهان رتبه سوم تشکیل پرونده های نزاع را دارد که سالانه هم روند افزایشی می یابد.

 

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان با اشاره به افزایش بیش از چهار درصدی معاینات ناشی از نزاع خبرداد و اظهارداشت: سال پیش 41 هزار معاینه در این خصوص انجام شده است.

«منصور فیروزبخت« ادامه داد: بیشترین این پرونده های مربوط به آقایان است که دچار آسیب شده و برای معاینه مراجعه کرده اند.

 

*عدم مدیریت هیجان و چالش های اجتماعی

 

مسئول واحد بهداشت روان مرکز بهداشت شهرستان اصفهان گفت: عدم مدیریت هیجان های منفی مثل خشم چالش های اجتماعی مثل دعوا و نزاع را ایجاد می کند.

سید «امیر فرید جابری فرد« افزود: آموزش مدیریت فردی و کنترل خشم و نگرانی از مهمترین نیازهای هر فرد است که باید آن را فرابگیرد.

وی ادامه داد: موسسات و نهادهای اجتماعی، فرهنگی، رسانه ها و آموزشی به آن بپردازند و جامعه را توانمند کنند.

 

به اعتقاد این روانشناس، نزاع و درگیری ها در محیط خانواده و بیرون به دلیل عدم توانمندی در حوزه مهارت های زندگی روند افزایشی دارد و می تواند و با آموزش مردم این چالش را مدیریت کرد.

 

تاثیرات معنوی بر کاهش آسیب های اجتماعی

 

انس با قرآن، دعا، مطالعه تفسیر آیات و روایات و اینکه صبر و گذشت چه آثار معنوی و مادی برای زندگی انسان دارد در کاهش بسیاری از پدیده های شوم اجتماعی اثر می گذارد.

کارشناس مذهبی با اشاره به تاثیر منفی گناه بر انسان گفت: خشم و خشونت از جمله رضایل اخلاقی است که روح انسان را دچار آسیب می کند و باید زشتی ها را از خود دور کنیم.

 

حجت الاسلام «صادق صالحی« ادامه داد: انس با معنویت و خاندان عصمت و طهارت و قرآن انسان را آرام و در شرایط سخت کمک می کند که جامعه ما و نسل جدید به این مفاهیم نیاز دارد.

وی تمرکز و ترویج معنویت و بیان احادیث و آیات قرآن پیرامون مسائل اجتماعی در جامعه و برای مردم به وسیله تولیدات چند رسانه ای مهم خواند.

کد خبر 1180778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha