نظام مهندسی خوزستان برای شناسایی و ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن همکاری کند

محمودی از نظام مهندسی خوزستان و شهرداری اهواز خواست در ضرب‌الاجل معینی، ساختمان‌های ناایمن در معرض آسیب یا فاقد مجوزهای ایمنی که برای شهر مخاطره‌آمیز هستند را سریعا شناسایی و اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب را اجرا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سیاوش محمودی» در پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز، با عرض تسلیت به مناسبت جان‌باختن شماری از شهروندان خوزستان در حادثه متروپل اظهار کرد: بارها رهبر انقلاب اسلامی در پی وقوع چنین حوادثی پیام‌ها و دستوراتی داشتند و در پی این حادثه نیز پیامی صادر شد که چند نکته دارد که سرعت عمل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاهش تلفات نکته اول پیام مقام معظم رهبری بود و خوشبختانه کار به سرعت در حال انجام است.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه همچنین مقام معظم رهبری فرمودند پیگیری مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنها انجام شود که این مساله مطالبه همه مردم ایران است افزود: رهبری فرمودند تلاش گسترده در سراسر کشور برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی انجام شود که این تذکر، خطاب به همه مسئولان است.

 

وی با اشاره به صدور دستور رئیس جمهور در پی پیام مقام معظم رهبری اضافه کرد: یکی از دستورات رئیس جمهور این بود که به ساختمانی که بدون اصول و استانداردهای مهندسی ساخته شده، اجازه ادامه فعالیت داده نشود و از ساخت‌وساز ساختمان‌هایی با سازه ناایمن جلوگیری شود.

 

محمودی ابراز کرد: به وزارت کشور، شهرداری‌ها و نظام مهندسی نیز ماموریت داده شد که ساختمان‌های احداث شده ناایمن در معرض آسیب را شناسایی و معرفی کنند تا اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب آن‌ها توسط صاحبان ساختمان‌ها انجام شود.

 

وی تصریح کرد: حسب دستور رئیس جمهور، از نظام مهندسی خوزستان و شهردار اهواز می‌خواهیم در ضرب‌الاجل معینی، ساختمان‌های نا ایمن در معرض آسیب یا فاقد مجوزهای ایمنی که برای شهر مخاطره‌آمیز هستند را سریعا شناسایی و اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب را اجرا کنند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه هر دستگاهی که در این خصوص اهمال‌کاری یا از این کار استنکاف کند نیز باید به مردم یا مراجع ذی‌صلاح معرفی شود بیان کرد: بر اساس قانون، شهرداری موظف است از احداث ساختمان ناایمن یا منافی با موارد بهداشتی جلوگیری کند که این موضوع را به عنوان تکلیف قانونی شهرداری مطالبه می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه باید در روند فرآیندها اصلاحاتی ایجاد شود خاطر نشان کرد: دستگاه‌های مختلف باید به نحوی عمل کنند که مانع از تخلفات و قانون‌گریزی شوند؛ جرایم تخلفات نیز باید به نحوی باشد که مانع وقوع چنین حوادثی شود.

 

محمودی با تاکید بر لزوم اعلام ساختمان‌های ناایمن اهواز عنوان کرد: در اهواز ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای داریم که مجوزهای ایمنی لازم را اخذ نکرده‌اند؛ عدم توجه به مسائل ایمنی به ویژه در ساختمان‌های ۲۰ و حتی ۲۳ طبقه قطعا می‌تواند منجر به وقوع حوادث و فجیع و ناگوارتری نسبت به آبادان شود.

 

وی با بیان اینکه یک ساختمان ۲۳ طبقه حداقل ۶۹ متر ارتفاع دارد تاکید کرد: پس از وقوع حادثه پلاسکو، در اهواز نیز مساله نردبان ۲۲ متری آتش‌نشانی این کلانشهر با عمر ۳۰ ساله و فرسوده مطرح شد؛ آیا در زمان وقوع حوادث در چنین ساختمان‌هایی این نردبان می‌تواند به مردم کمک کند؟ این مساله مطالبه جدی است.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: مسئولان عالی رتبه کشور بدانند که اگر اتفاقی در اهواز رخ دهد، در چنین حوادثی پناهی برای مردم وجود ندارد بنابراین از وزیر کشور و استاندار خوزستان می‌خواهیم سریعا نسبت به تامین نردبان بلند مرتبه آتش‌نشانی برای شهر اهواز اقدام عاجلی کنند.

 

وی با اشاره به اینکه نباید تنها در زمان وقوع حوادث به این موارد نگاه مقطعی و احساسی داشته باشیم بلکه امر پیشگیری، مداوم و مستمر است یاد آور شد: مجموعه شهرداری و دستگاه‌های مرتبط با ایمنی و نظارت باید نظارت‌های مستمر، منظم و دوره‌ای در این خصوص داشته باشند و دستورالعمل تعیین کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

 

 

کد خبر 1181100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha