۲۵ ساختمان ناایمن و خطرآفرین در اراک وجود دارد

آقازیارتی گفت: در حال حاضر ۲۵ ساختمان از نظر سازمان آتش‌نشانی در بحث درمانی، تجاری و مسکونی بسیار ناایمن هستند که نیاز است به جد ورود و اقدامات موثری انجام شود.

«مسعود آقازیارتی» با اشاره به اهمیت ایمن سازی ساختمان های تجاری،اداری، مسکونی و .... به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: در حال حاضر ۲۵ ساختمان از نظر سازمان آتش‌نشانی در بحث درمانی، تجاری و مسکونی بسیار ناایمن هستند که نیاز است به جد ورود و اقدامات موثری انجام شود.

 

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با بیان اینکه اخطارهای متعددی به مراکز و ساختمانهای ناایمن شهر اراک ارسال شده است، افزود: طی گزارش جمع‌آوری شده در سه سال اخیر حدود ۵۰۰ اخطار در شهرستان اراک برای تمام اماکن متشکل از ۲۱۸  اخطار در بحث منازل مسکونی ناایمن، ۱۸۹ اخطار در بخش اصناف، ۸۱ مورد در بخش مراکز تجاری و پاساژها و ۵۰ اخطار در مورد ساختمان‌های مهم شهری صادر شده است.

 

وی به مشارکت ضعیف کسبه برای ایمن سازی پاساژ طلا اشاره کرد و ادامه داد: مشارکت ضعیف کسبه ایمن‌سازی پاساژ طلا را نیمه‌کاره گذاشت.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه اکثر مراکز از جمله پاساژ طلا هیئت مدیره نداشته اند، ادامه داد: جلسات بسیار متعددی با سرشناسان قدیمی این مراکز برگزار و درخواست تشکیل هیئت مدیره شد، با شناسایی نفرات، این هیئت تشکیل و بخشی از کار توسط هیئت مدیره انجام شد اما متأسفانه به سبب مشارکت ضعیف مابقی ساکنین، کار ابطال و نیمه‌کاره باقی ماند.

 

آقازیارتی  در ادامه با تاکید بر اینکه پاساژ گلستان تاییدیه آتش‌نشانی ندارد، گفت: اخطار ایمنی برای این مرکز تجاری صادر شده است، متأسفانه ریزش سنگ در زیر سقف قسمتی از کنج ساختمان که به جهت مشکل آب‌رو در پشت سنگ‌ها در نهایت سبب لق شدن سنگ و ریزش سنگ شده بود را شاهد بودیم که خوشبختانه با پیگیری‌های شهرداری، نصب داربست انجام شد تا احصا انجام شود.

 

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک در ادامه به بازار اراک و اهمیت ایمن سازی این مجموعه تاریخی اشاره کرد و گفت: کار در بازار شرایط خاص خود را دارد و نیاز است در بحث گرمایشی این مکان تفکر اساسی انجام شود، ورود انشعاب گاز به بازار بسیار خطرناک است با توجه به اینکه تا به امروز چندین حادثه انفجار از طریق گاز وجود داشته است.

 

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه انبارسازی غیراصولی پارچه و البسه در پاساژ سعادت حادثه‌زا است، گفت: متأسفانه اکثر مجتمع‌های تجاری ما مشکلات مشابه‌ دارند، به طور مثال در راه‌روهای مراکزی مانند پاساژ سعادت یک و دو که بیشتر در حیطه کارگاه خیاطی، پارچه و موارد این چنینی است انبارداری غیراصولی صورت گرفته است.

 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکثر مجتمع‌های تجاری ما در بحث ضوابط ایمنی آتش‌نشانی مشکلاتی را دارند، خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و دستورالعمل‌های متعدد صادر شده برای آنها، بخشی از مجتمعهای تجاری و پاساژها در فاز یک و دو اقداماتی را انجام دادند، بخشی از آنها ترتیب اثر داده نشده و بخشی از آن در دست اقدام است.

 

آقا زیارتی همچنین با بیان اینکه نمای پاساژ اسلامی مربوط به سال‌های خیلی دور است و هر لحظه امکان خطرآفرینی دارد، گفت: پاساژ اسلامی در دو فاز خیلی خوب پیش رفت و بخشی از کار انجام شد به عنوان مثال نرده‌های طبقه نخست و دوم پاساژ اصلاح شد، سیم‌کشی‌ها به داکت انتقال پیدا کرد، کپسول‌های آتش نشانی تجهیز و بسیاری از موارد این چنینی انجام شد اما هنوز نیاز است سیستم‌های اعلان حریق و موارد دیگری که به آنها اعلام شده به‌روزرسانی و راه‌اندازی شود.

 

این مقام مسئول در ادامه درخصوص مراکز فرهنگی درمعرض خطر نیز سخن گفت و بیان کرد: سینما فرهنگ مربوط به ۷۰ سال قبل و سازه آن چوبی است اظهار و در خصوص سینما فرهنگ برخلاف سینماهای دیگر هیچ اقدام ظاهری در زمینه بازسازی انجام نشده است، متأسفانه سازه این سینما نیز بسیار قدیمی و با ادوات بسیار قدیمی ساخته شده که خود بسیار خطرآفرین است.

 

وی با توجه به اینکه در سینماهای دیگر طرح‌های مقاوم‌سازی یا حداقل تعویض صندلی و خروج مسیر انجام گرفته است ولی سینما فرهنگ به واسطه اینکه مالک اصلی آن ایران نیست و سینما در اختیار بهره‌بردار بود این شخص علاقه‌ای به اقدام در جهت بازسازی و ایمن‌سازی نداشت است، گفت: به این جهت خود آنها به سمت و سوی بسته شدن سینما رفتند در صورتی که از سوی ما فقط اخطار صادر شد که ناایمنی‌ها برطرف شود.

کد خبر 1181954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha