امامزادگان گیلان مأمنی برای زائران گردشگر

یکی از بهترین اماکنی که باعث جذب گردشگر در هر منطقه‌ای می شود وجود امامزادگان و بقاع متبرکه است که استان گیلان نیز از امامزادگانی دارای کرامات متعدد بی نصیب نبوده و سالانه هزاران نفر از نقاط مختلف کشور با حضور در گیلان این قبور مقدس را زیارت می کنند.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: گردشگری در عصر حاضر به عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم فعالیت‌های دنیا تبدیل شده است و همین امر موجبات رشد و توسعه جوامع را در ابعاد مختلف درپی خواهد داشت، گردشگری مذهبی یکی از متداول ترین گونه‌های گردشگری در سراسر دنیا است.

 

گردشگری مذهبی یکی از پنج شاخه اصلی گردشگری در دنیاست،  سده‌های اول و دم هجری، اهالی گیلان از پناه جویان علوی که به دلیل جور و ستم دولت عباسی، از سرزمین‌های خود مهاجرت کرده بودند، استقبال کرده و با حضور نخستین روحانیان علوی در این منطقه بود که مردم گیلان با دین اسلام آشنا شدند.

 

با ترویج و گسترش اسلام و قدرت یافتن شیعیان علوی، فرمانروایی به دست تعدادی از سادات حسنی و حسینی افتاد که از سده چهارم تا دهم هجری، مقدرات سیاسی - اجتماعی این سامان، به خصوص شرق گیلان را در دست داشتند، از این رو است که گیلان تعداد زیادی امامزاده را در خود جای داده که این شرایط زمینه بسیار مناسبی برای گردشگری مذهبی ایجاد کرده است.

 

زائرانی که از سراسر ایران وارد گیلان می‌شوند تا به زیارت اماکن مذهبی نایل آیند، از این طریق می توان ضمن اشتغالزایی، در آمدهای زیادی نیز کسب کرد، برای گسترش گردشگری مذهبی در این مکان‌ها کافی است حداقل امکانات فراهم آید تا به رونق اشتغال و در آمد در این نقاط منجر شود.

 

حال همزمان با دهه کرامت، با عنوان «امامزادگان(ع)، محور بصیرت، جهاد و شهادت» نامگذاری شده است که خبرنگار شبستان به معرفی چند امامزاده شاخص استان گیلان کرده است.

 

 

*امامزاده ابراهیم شفت

امام زاده ابراهیم(ع) از فرزندان امام موسی(ع) و برادر امام رضا(ع) است، مرقد مطهر آن بزرگوار در 30 کیلومتری شفت و در دهستان چوبر در یک منطقه زیبای ییلاقی در دامنه کوه اسلار و ونی قرار دارد که دارای یکصد خانوار ساکن و ششصد خانوار فصلی می باشد.

 

این امامزاده شهرت زیادی دارد، طوری که آن را ابوالفضل گیلان می‌نامند دهکده زیبای امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت از جاذبه‌های گردشگری و زیارتی استان گیلان است که همه‌ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این منطقه به گیلان سفر می‌کنند.

 

دهکده امامزاده ابراهیم (ع) تنها نقطه‌ای است که می‌توان در آن کوه، جنگل، رودخانه، ییلاق و کوه‌های سرسبز را در یک زمان مشاهده کرد، معماری خاص این مکان باعث شده که این منطقه شهرت جهانی یابد، ساختمان‌های تا 6 طبقه که تنها مصالح به کار برده در آن چوب است، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

 

وجود بقعه امامزاده ابراهیم در شهرستان شفت این شهرستان را در زمره یکی از شهرستانهای زیارتی و سیاحتی گیلان و حتی کشور تبدیل کرده که هر ساله بویژه در فصل تابستان پذیرای صدها هزار زائر و گردشگر از گوشه و کنار کشور است.

 

 

*امامراده اسحاق شفت

روستای امامزاده اسحاق روستای کوچکی در دل ارتفاعات جنگلی در 25 کیلومتری جنوب شهر شفت در استان گیلان است ،این روستا در ارتفاع حدود یک هزار متر از سطح دریا قرار دارد و پیرامون آن پوشیده از جنگل های زیبا و انبوه است .
امامزاده اسحاق و خواهرش خیرالنسا که فرزندان امام موسی کاظم هستند در این محل مدفون هستند .

 

 

*سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه

سید جلال الدین اشرف از فرزندان امام موسی کاظم و تنها برادر تنی علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) است، سید جلال الدین اشرف در شهرستان آستانه اشرفیه واقع در ۳۵ کیلومتری شهر رشت مدفون است، بارگاه سید جلال الدین از قدیم‌الایام پذیرای گردشگران بومی وغیر بومی که به قصد زیارت به این شهرستان سفر می‌کردند بوده‌است، این بارگاه از نظر موقعیت جغرافیائی در مرکز شهر آستانه اشرفیه واقع شده و مهم ترین عامل پیشرفت شهرستان شده‌است.

 

 

*بقعه خواهر امام در رشت

بقعه خواهر امام یکی از معروف ترین اماکن متبرکه در رشت به شمار می رود که در طرف شرق بلوار مطهری و در گذر خواهر امام واقع شده است، وی که نام اصلی اش فاطمه اخری است، دخت چهارم امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) بوده است که پس از شهادت پدر بزرگوارش بر اثر ظلم و جور حکومت عباسی به دیلمان سفر کرده و در سن ۲۴ سالگی به علت بیماری درگذشته است، این آرامگاه در گذشته معروف به امامزاده لاله شوی بود.

 

شهرهای زیارتی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خاصی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی برخوردار هستند، نهادینه کردن فرهنگ بهره‌مندی از مزایای سفرهای مذهبی در بین اقشار مختلف جامعه با هر سطح درآمد و دسترسی سریع، آسان و بی واسطه مردم به خدمات سفرهای زیارتی از جمله راهکارهای توسعه گردشگری زیارتی و مذهبی است.

 

کد خبر 1182550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha