شخصیت‌های فرهنگی پاکستان بر پیروی از امام خمینی(ره) تأکید کردند

شخصیت‌های فرهنگی پاکستان در سمینار «بررسی آرا و اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره)»، ضمن تجلیل از شخصیت امام راحل تنها راه برون رفت از مشکلات و چالش‌های پیش رو را پیروی از ایشان دانستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سی‌وسومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، سمیناری با عنوان «بررسی آرا و اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره)» با حضور فرهنگیان، استادان، دانشگاهیان، فرهیختگان و دیپلمات‌های سفارت ایران به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و خانه فرهنگ کشورمان در راولپندی برگزار شد.

سخنرانان و شرکت‌کنندگان ضمن تجلیل از شخصیت امام راحل(ره) به تأثیر اندیشه‌های ایشان در بیداری اسلامی و هوشیاری در برابر توطئه‌های استکبار جهانی پرداخته و تنها راه برون رفت از مشکلات و چالش‌های پیش رو را پیروی از فلسفه سیاسی ایشان عنوان کردند.

فرامرز رحمان‌زاد، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در راولپندی در سخنانی، گفت: اگر بخواهیم از خصوصیات فردی امام خمینی(ره) مانند ساده زیستی، انس با قرآن، تدین و تقوا، صراحت و شجاعت و ده ها مورد دیگر صحبت کنیم باز هم نمی‌توانیم آراء و اندیشه‌های ایشان را در حوزه اجتماعی و سیاسی جدا از ویژگی‌های فردیشان بدانیم.

وی گفت: ایشان عارف بودند اما نه عارف گوشه نشین که مسائل اسلام و مسلمانان و مظلومان را در خلوت خود نظاره گر باشند، بلکه در چارچوب شریعت و حکمت، کنشگر فعال و عملگرا بودند. امام خمینی(ره) حقیقتا به مردم و جوانان اعتقاد داشتند و رمز پیروزی ایشان بعد از توکل به خدا تکیه و باور به مردم بود.

وابسته فرهنگی کشورمان در شهر راولپندی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های سیاسی و اجتماعی حضرت امام(ره)، استکبار ستیزی ایشان بود. امام راحل ضمن اعتقاد به عدم وابستگی به شرق و غرب اعتقاد راسخ به خودکفایی از جهات مختلف داشتند، مواضعی که بعد از ایشان نیز توسط رهبر معظم انقلاب؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز همواره مورد تأیید و تأکید است.

رحمان‌زاد خاطرنشان کرد: بی شک امام خمینی(ره) تأثیرگذارترین شخص قرن حاضر است که توانستند با توکل بر خدا و تکیه بر مردم، با ایجاد وحدت، انقلاب اسلامی ایران را که انقلابی مردمی، منحصر به فرد و با ریشه دینی را به وجود آورد و دوباره اسلام را احیا و به مظلومان جهان در فلسطین، کشمیر و سایر نقاط جهان عزت نفس بدهد. 

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد گفت: حضرت امام(ره) با صبوری خود توانستند جنگ هشت ساله‌ای را که صدام علیه ایران راه انداخت و همه زورگویان و استکبار از آن حمایت می‌کردند به خوبی مدیریت و رهبری کنند.

وی ادامه داد: وقتی از حضرت امام(ره) سؤال می‌کردند لشکر شما برای مبارزه کجاست ایشان می‌گفتند لشگر من طفلان خردسال در حال رشد هستند. 

محمد سرخابی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی با گذشت زمان با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد گفت: امام خمینی(ره) از چیزی ترس و واهمه‌ای نداشتند و در کنار شجاعت و تلاشی خستگی ناپذیر توانستند انقلاب را به سرمنزل خود هدایت کنند.

وی تصریح کرد: امام راحل در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی از جمله فلسفه و عرفان به مقامی رسیده بود که با قلبی مطمئن و امید افزایی هر نوع چالشی را مدیریت کنند.

امام خمینی(ره) وحدت بین مسلمین را به ارمغان آورد

علامه حیدر علوی، از علمای اهل تسنن و مشهور در پاکستان نیز با تجلیل از شخصیت امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) شعار نه شرقی و نه غربی را زمانی عنوان کرد که کشورهای اسلامی یا به شرق متکی بودند و یا زیر چتر غرب قرار داشتند.

وی گفت: امام خمینی(ره) نه تنها با سخن بلکه با عمل خود وحدت اسلامی را برای جهان اسلام به ارمغان آورد.

این شخیت اهل تسنن در پاکستان افزود: ساده زیستی و قناعت ایشان به عنوان یک رهبر برای همه مثال زدنی است و همه به ویژه حاکمان اسلامی باید از آن الگو بگیرند.

علامه عارف واحدی، دبیر کل شورای علمای شیعه نیز به استکبار ستیزی امام راحل اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) با قدرت معنوی و الهی خود توانستند نظام پادشاهی را که به شدت از سوی غرب و امریکا حمایت می‌شد با کمک مردم سرنگون کرده و نظام اسلامی اصیل را پایه ریزی کنند.

وی اضافه کرد: بنیانگذار انقلاب تا آخرین لحظه بر مقاومت در برابر دسیسه‌های دشمنان اسلامی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی تأکید کرده بود و امروز نیز، انقلاب اسلامی در سایه رهبر معظم انقلاب همین مسیر را ادامه می‌دهد.

خانم رضیه نوید، رئیس بخش سازمان مردم نهاد منهاج‌القرآن نیز به فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) زمانی علم اسلام را در ایران برافراشت که در جهان، اسلامی با برنامه‌ریزی‌های آمریکا و غرب، بی دینی تحت عنوان مدرنیته به شدت تبلیغ می‌شد.

وی گفت: ما به برکت انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) می‌توانیم تأثیرات بیداری اسلامی را در کشورهای اسلامی از جمله در پاکستان مشاهده کنیم.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از تصاویر امام راحل(ره) و کتاب‌های متعلق به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در معرض دید عموم قرار گرفت. همچنین، فیلم مستندی درباره حضرت امام(ره) نیز پخش شد.

 

کد خبر 1182861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha