پشتکار رمز تداوم تولید و کسب روزی حلال / حمایت از تولیدات بومی ضروری است

حمایت از تولیدات بومی بستر رونق اشتغال و بهبود معیشت مردم و تحقق هدفی بزرگ به نام تولید ملی است.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد، پرورش  ماهی در ایران و استان لرستان طرفداران بیشماری دارد، استان لرستان رتبه نخست تولید بچه ماهی را میان استان‌های غیر ساحلی دارد.

 

عمده تولید ماهی در لرستان سردآبی است و سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن انواع ماهی خوراکی از ۶۰۰ مزرعه این استان تولید می‌شود، اما به گفته مسئولان مربوطه این استان توانایی تولید ۵۰ هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی را دارد.

 

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین اقدامات لازم برای بهره مندی مناسب و اصولی از این ظرفیت ها، ساماندهی فعالیت‌های شیلاتی در قالب مجتمع‌های پرورشی و صدور مجوز‌های مربوطه و حمایت از فعالان این عرصه است.

 

نقش شیلات در تامین قسمتی از پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی و درآمد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست و صنعت شیلات می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمدزایی، اشتغال و تامین نیازهای پروتئینی مردم داشته باشد.

 

جلوگيری از واردات و همچنين نقشی كه در اشتغال مستقيم و غيرمستقيم افراد به فعاليت ماهيگيری، ايجاد صنايع جنبی و ساخت وسايل و ابزارآلات صيد و ساير تأسيسات وابسته در حاشيه دريا ايجاد مي‌کند را می‌توان از اهمیت شیلات دانست.

 

در كنار اثرات مستقيم اقتصادی نبايد ساير تأثيرات اجتماعی، فرهنگی و سياسی ناشی از فعاليت اين زيربخش را ناديده انگاشت. مواردي همچون ایجاد اشتغال، جلوگيری از مهاجرت به‌وسيله جذب و اشتغال افراد، حفظ حدود مرزهای ملی، ممانعت از انحرافات اجتماعی مانند قاچاق از پيامدها و اثرات شيلات است.

 

« مهدی بیرانوند» دانش آموخته رشته کارشناسی شیلات است و در زمینه پرورش ماهی در شهرستان دورود فعالیت می کند، در خصوص زمینه فعالیت اقتصادی خود می گوید: در زمان شروع کار با یک استخر بدون تجهیز و بدون دیوار کشی داخلی به صورت نیمه کار و ناتمام شروع کردیم.

 

وی افزود:  طی سال های ۹۱ و ۹۲ با کمک مسئول بسیج سازندگی ناحیه بروجرد تسهیلات تحت عنوان اقتصاد مقاومتی برای تجهیز و دیوارکشی، ریختن بچه ماهی، خرید ادوات راه اندازی و بهره برداری آن دریافت کردیم.

 

بیرانوند ادامه داد: تا قبل از کمک سپاه  و بسیج سازندگی یا تولید نداشتیم یا اگر تولیدی بود به صرفه نبود چون تجهیزاتی نداشتیم و اصولی مکان ما ساخته نشده بود.

 

وی افزود: بعد هم با تلفات مواجه شدیم که با کمک بسیج سازندگی و با حمایت های بی دریغ آن ها توانستیم مشکلات را برطرف کنیم و تولید و اشتغال خوبی داشته باشیم و به کارمون ادامه بدیم.

 

این کار آفرین لرستانی ادامه داد: هم اکنون حدود دو یا سه نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر به صورت غیر مستقیم در این کارگاه مشغول کار هستند تولید و سود دهی این کارگاه بسیار عالی بود تا سال ۹۶ و از سال ۹۶ به بعد با گران شدن بی رویه خوراک و بچه ماهی و هزینه‌های جاری با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: با وجود این مشکلات تولید را متوقف نکردیم و با توکل به خدا به کارمون  ادامه دادیم.

 

بیرانوند افزود: تولید سالانه ما در واقع دوره ای ولی میانگین تولید در سال حدود ۱۰ تا ۱۵ تن در سال است که به صورت ماهی پروار وارد بازار می‌شود هزینه و سودکارفرمامیانگین ماهانه حدود ۵ میلیون تومان برای کارفرما می باشد.

 

این کار آفرین لرستانی با اشاره به اهمیت برند سازی محصولات شیلات، بیان کرد: این موضوع که ارتباط بین صاحبان مزارع و مصرف کننده ها ، توسط واسطه های متعدد انجام می شود  هم در طولانی شدن مسیر ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده‌  موثر بوده است و هم  پرهزینه و آسیب زا است.

 

بیرانوند اظهار کرد: از  راهکارهای اصلی برای تقویت زنجیره ارزش و بازار عرضه آبزیان،حذف دلالان و واسطه ها در عرضه انواع آبزیان وکاهش خود به خودی قیمت آبزیان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

کد خبر 1183971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha