عدم سرمایه گذاری مهم ترین  چالش بخش کشاورزی ایلام است/  ۴۶ هزار هکتار از اراضی استان با اجرای سه طرح مهم بخش کشاورزی آبی می شود

عموزاده با بیان اینکه ۴۶ هزار هکتار از اراضی استان با اجرای سه طرح مهم بخش کشاورزی آبی می شود، گفت: عدم سرمایه گذاری کافی در زمینه کشاورزی یکی از عمده ترین مشکلات استان در حوزه کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، صبح امروز(۲۱ خرداد) در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: همه امکانات و ظرفیت ها در استان ایلام برای توسعه بخش کشاورزی وجود دارد و این ظرفیت ها هنوز آن طور که باید و شاید، علی رغم اینکه کارهای بزرگی در استان در حوزه بخش کشاورزی صورت گرفته، بالفعل نشده است.

 

« آذرنوش عموزاده» با بیان اینکه ۱۴ میلیون هکتار زمین زراعی در کشور وحود دارد و سرانه  هر فرد ایرانی ۱۷۵۰ متر است، افزود: این میزان در استان ایلام ۵۷۹۳ متر  معادل دو برابر میانگین کشوری است، یکی از پتانسیل های دیگر استان ایلام هم جواری با کشور عراق و مرز مشترک با این کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در استان ایلام ۴۲۸ میلی متر است که بیش از دو برابر میزان بارندگی کشور است، افزود: ظرفیت های بزرگی در حوزه دام و دامپروری در استان وجود دارد،  گندم تولیدی استان سه برابر و گوشت سفید حدود سه برابر است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه متاسفانه استان ایلام آخرین استان از نظر میزان باغات در سطح کشور است، گفت: سطح باغات در استان کم است و توجه به حوزه باغداری و رغبت مردم به این بخش می تواند، زمینه تولید محصولات باغی در استان را فراهم کند.

 

عموزاده با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی کارهای بزرگی در سطح استان انجام گرفته است، افزود: مدیریت آبهای غرب و شمال غرب کشور، یکی از مهم ترین طرح های حوزه آب و خاک و بخش کشاورزی استان است که تا کنون ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در این راستا هزینه شده و حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این طرح حدود ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان آبیاری می شود، گفت: در حال حاضر، بیش از ۱۹ ایستگاه پمپاژ ذر سطح استان در دست اقدام است که می تواند زمینه آبیاری بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان را فراهم کند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اجرای طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در استان ایلام، تصریح کرد: با اجرای این طرح نیز بیش از ۹ هکتار از اراضی کشاورزی استان آبی شده و در مجموع نیز ۴۶ هزار هکتار با اجرای این سه طرح در استان آبی می شود.

 

عموزاده با اشاره به اینکه  در چند سال آینده اگر این سه طرح انجام شود اقدام موثری در در عرصه کشاورزی استان انجام خواهد شد، گفت: بحث توسعه گلخانه ها یکی از طرفیت های مهم استان است، هر هکتار اجرای طرح گلخانه، می تواند زمینه اشتغالزایی  ۱۰ نفر را ایجاد کند و در این زمینه نیز مکان یابی خوب در سطح استان انجام گرفته است.

 

وی با بیان اینکه ۱۵ هکتار گلخانه در سطح استان وجود دارد که این میزان تا ۳۰ هکتار  نیز قابل افزایش است، ابراز کرد: توسعه کشاورزی در اراضی شیب دارد، تکمیل زنجیره تولید در استان از دیگر برنامه هایی است که در استان در حال اجرا است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه مشکل اصلی تولید مرغ در استان کشتارگاه است، یادآور شد: در حال حاضر دو کشتارگاه در سطح استان در دست اقدام است که می تواند زمینه تکمیل زنجیره تولید را در استان در این بخش ایجاد کند.

 

عموزاده با بیان اینکه عدم سرمایه گذاری کافی در زمینه کشاورزی استان یکی از عمده ترین مشکلات استان در حوزه کشاورزی است، خاطرنشان کرد: می طلبد که مسئولان استانی توجه ویژه به بحث سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی داشته باشند.

 

کد خبر 1184513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha