رهنمودهای مقام معظم رهبری نقشه راه خادمان ضیوف‌الرحمان است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، فرمایش‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خادمان ضیوف‌الرحمان را نقشه راه کلیه فعالیت های بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برشمرد و بر اجرای دقیق آنها تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت روز سه‌شنبه (24 خرداد) در سالن وحدت بعثه با حضورحجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و دکتر سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در این جلسه با اشاره به دیدار اخیر خادمان ضیوف‌الرحمان در حج تمتع سال 1401 با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ازجمله محورهای رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به قدردانی معظم‌له از مسؤولیتها و مأموریتهای انجام شده، زمینه سازی برای معنویت بهتر زائران، کوتاه‌تر کردن طول سفر برای زائران و شرکت افراد در نمازهای جماعت به عنوان یکی از نمادهای وحدت، اشاره و بر ضرورت پیشبرد برنامه‌های حج در راستای تحقق این موارد تأکید کرد.
وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین با تأکید بر اینکه که کارها باید با قدرت انجام شود، به زائران توصیه فرمودند که لحظه لحظه این سفر را درک و از گذراندن وقت خود در بازارها پرهیز کنند. بدیهی است فراهم آوردن زمینه حضور معنوی و مؤثرتر برای زائران، در پرهیز از بازارگردی تأثیر بسزایی خواهد داشت.


رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه خاطرنشان ساخت که کار اعزام با نظم و ترتیبی که پیش بینی شده بود، آغاز شده و روزانه اعزام زائران با استفاده از پنج پرواز از شهرهای مختلف کشور در حال انجام است که بتدریج به 9 پرواز نیز افزایش خواهد یافت.
دکتر سیدصادق حسینی افزود: بحمدالله نظم خوبی بر انجام پروازها حاکم است و شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتمام تلاش خود را برای انتقال بموقع زائران به مدینه منوره به عمل می‌آورد. هماهنگی های اجرایی و مالی نیز با همکاری وزارت امور خارجه با کشور عربستان انجام شده و بحمدالله نگرانی در روند عزیمت زائران و مراسم حج وجود ندارد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، پذیرش و اعزام زائران حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه، گزارشی از آخرین وضعیت اعزام‌ها ارایه کرد و گفت: در مجموع 39 هزار و 635 زائر و عوامل اجرایی در قالب 299 کاروان به حج اعزام می شوند که 160 کاروان، مدینه قبل و 139 کاروان نیز مدینه بعد تعریف شده‌اند.


کامران اکبری با بیان اینکه تاکنون هیچ مشکلی در فرودگاه مدینه در پذیرش زائران را شاهد نبودیم، از استقرار تیم پشتیبانی در فرودگاه جده خبر داد.
وی با بیان اینکه تا پایان امروز (سه‌شنبه) 15 پرواز برای عزیمت مسافران سرزمین وحی، انجام و بالغ بر 4300 زائر و عوامل حج راهی مدینه منوره می شوند، خاطرنشان ساخت که از 26 خردادماه پروازهای انتقال زائران به جده کار خود را آغاز خواهند کرد؛ ضمن آنکه عملیات اعزام زائران از سه شهر کرمان، زنجان و بندرعباس تا پایان روز 25 خرداد خاتمه خواهد یافت.

 

در ادامه نشست، معاون حج و عمره مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت نیز گزارشی از اقدامات پزشکی انجام شده ارایه کرد و خاطرنشان ساخت؛ بیمارستان مستقر در شهر مدینه از صبح امروز (سه‌شنبه) کار پذیرش بیماران را آغاز کرده و رایزنی‌ها و اقدامات اجرایی برای عملیاتی ساختن بیمارستان در مکه مکرمه نیز همچنان ادامه دارد و ان شاءالله همزمان با عزیمت زائران ایرانی به شهر مکه، آماده ارایه خدمات پزشکی و بهداشتی به آنان هستیم.
دکتر طاهر درودی با اشاره به اینکه بخشی از داروهای مورد نیاز به میزان 30 تن بتدریج در حال انتقال به کشور عربستان است، خاطرنشان ساخت که با هماهنگی های به عمل آمده با وزارت صحه کشور میزبان، مقرر شده که بخشی از داروها نیز از داخل آن کشور تأمین شود.
وی با اشاره به اطلاعات ثبتی زائران حج تمتع 1402؛ شمار افراد بالای 60 سال اعزامی در سال جاری را 9154 نفر معادل 25 درصد عنوان کرد و افزود: ترکیب جنسیتی زائران نیز با حضور 20 هزار زائر زن، از اکثریت حضور بانوان نسبت به آقایان در حج تمتع سال جاری خبر می دهد.
در ادامه جلسه، معاون عتبات سازمان حج و زیارت نیز از آخرین اقدامات و توافقات انجام شده با مسوولان کشور عراق برای برگزاری آیین های اربعین حسینی گزارشی ارایه کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی گفت: کار فراهم ساختن زیرساخت‌های مرزی ازجمله راه‌اندازی مهمانسراها، واحدهای پذیرایی، اقدامات بهداشتی- درمانی و نیز حمل و نقل برای تردد زائران بویژه در مرز مهران آغاز شده است. البته با توجه به عواملی همچون همه‌گیری بیماری کرونا، جنگ اوکراین، مسائل سیاسی داخل کشور عراق وغیره، هزینه های معمول در این سفر به میزان قابل ملاحظه ای بالا رفته است.
وی در خصوص عزیمت زائران به کشور سوریه نیز خاطرنشان ساخت که هماهنگی های عالی در سطوح بالا با مقامات این کشور به عمل آمده و شاهد نظم و ترتیب مطلوبی در انجام سفرهای زیارتی به این کشور هستیم.
معاون عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص مشکلاتی که اخیراً به دلیل غیرفعال شدن موقتی فرودگاه دمشق برای انتقال زائران پیش آمده، ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های مجدانه سازمان حج، بزودی از طریق برقراری پروازهای جایگزین به شهرهای همجوار، این مشکل نیز مرتفع شود.

 

 

کد خبر 1185853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha