گزارش شبستان از نشست خانواده و جوانی جمعیت/آقایان مسئول! خودتان چند فرزند دارید؟

دومین مجمع سلامت استان کرمان با موضوع« خانواده و جوانی جمعیت» و با محوریت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار و مطالب مختلفی در آن عنوان و به بحث گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر مهدی احمدی نژاد، چهارشنبه(۲۵ خرداد) در دومین مجمع سلامت استان با موضوع« خانواده و جوانی جمعیت» گفت: خطر بزرگ در جوانی جمعیت این است اگر پنجره فرزندآوری بسته شود، موضوع جمعیت غیرقابل جبران است.

 

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: یکی دیگر از مشکلات در افزایش جمعیت، افزایش سن ازدواج است که باعث می شود فرصت فرزندآوری خیلی کوتاه شود و موضوع دیگر اینکه باید ترس از ازدواج و ترس از فرزندآوری در جوانان شکسته شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه در مسئله جمعیت با تهاجم فرهنگی بسیار سنگینی مواجه هستیم که آرام آرام پیش آمده؛ گفت: حمایت از زوج های جوان به ویژه ایجاد شغل برای آقایان تا درآمد مستمر داشته باشد مسئله مهمی است.

 

 

دکتر عباس پرداختی، رییس سازمان نظام پزشکی استان کرمان هم گفت: ۱۰۳ نفر در استان که مشکل ناباروری داشتند مورد درمان قرار گرفتند که ۱۱ درصد آنان بچه دار شدند و اینها کسانی بودند که امیدی به باروری آنان نبود اما از طریق سلول های بنیادی انجام شد.

 

 

وی با تأکید بر اینکه درمان های جدید باید مد نظر باشد؛ افزود: دلایلی که جمعیت نابارور را هم زیاد می کند باید مد نظر باشد.

 

 

دکتر محسن بارونیف معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم از تعداد ۳ هزار و ۶۴۹ زوج نابارور در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر داد و اظهار کرد: مهمترین علت مرگ در کودکان سوانح و حوادث است به طوری که حدود ۲۵ درصد از مرگ‌های کودکان را به خود اختصاص داده است. 

 

 

دکتر نوذر نخعی نیز با تأکید بر حمایت از بانوان شاغل در ادارات؛ خاطرنشان کرد: زیرساخت حمایت از مادرباردار در ادارات باید فراهم شود.

 

 

جعفری، مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان هم گفت: در حال حاضر ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه‌های ناباروری در استان پرداخت می‌کنیم و بیمه درمان رایگان تا پنج سال به زوج‌هایی که اقدام به فرزندآوری می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

 

 

جعفر رودری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان هم بر اهمیت تقسیم کار اجرایی و عملیاتی متناسب با وضعیت دستگاه های مختلف تأکید کرد و گفت: عوامل فرهنگی_اجتماعی و اقتصادی بر افزایش نرخ جمعیت اثرگذار بوده است و استان کرمان از سال ۱۳۸۵ وارد پنجره جمعیتی شده است. 

 

 

حجت الاسلام غلامحسین حقانی، مدیرکل تبیلغات اسلامی استان نیز با بیان اینکه مسئله اصلی در زمینه افزایش جمعیت این است باور به این موضوع بر جامعه حاکم نیست؛ گفت: باور خود مسئولینی که در این جلسه نشسته اند حقیقی است یا تشریفاتی؟! هر یک از شما چند فرزند دارید؟ پس اول خودمان باید به این باور برسیم.

 

 

احمد علیرمضانی، مدیرکل صداوسیمای مرکز استان کرمان نیز در این نشست گفت: صدا و سیما موظف به اختصاص ۱۰ درصد از تولیدات خود به حوزه تحکیم بنیاد خانواده است اما صدا و سیما به تنهایی در برابر ۳۰۰ شبکه فارسی زبان که در زمینه انهدام خانواده کار می کنند، کار سختی دارد و بودجه تناسبی با توقعات از بخش فرهنگ ندارد.

 

 

وی قوانین در خصوص حمایت از خانواده را ناکارآمد دانست و با اشاره به اینکه همین قوانین موجود هم اجرا نمی شود؛ در این باره توضیح داد: چندی پیش که خانواده ای(طلبه کرمانی، عباس فتح آبادی) صاحب چهارقلو شد خیلی از مسئولین به دیدار این خانواده رفتند و قول هایی دادند که عملیاتی نشده است.

 

سخنان استاندار و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی وی در این نشست را از اینجا بخوانید.

 

طاهره بادامچی

کد خبر 1186069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha