آیین کج چینی یکی از آیین های مرتبط با میراث کشاورزی استان گیلان است

حسن پور با بیان اینکه آیین کج چینی یکی از آیین های مرتبط با میراث کشاورزی استان گیلان است ، گفت: کج چینی همزمان با فصل برداشت پیله ابریشم در اواخر خرداد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از لنگرود، « زهرا حسن پور نودهی »  در  نخستین رویداد " کار، آیین کج چینی و همایش راهکارهای احیا و توسعه نوغانداری"  که همزمان با هفته جهاد کشاورزی عصر امروز ( جمعه، ۲۷ خرداد)  در مجتمع پاسارگاد برگزار شد، گفت: یکی از مشخصه های فرهنگی همه اقوام دانش و برپایی جشن ها و آیین هاست.

 

دبیر جشنواره  " کار، آیین کج چینی و همایش راهکارهای احیا و توسعه نوغانداری" با بیان اینکه آیین کج چینی یکی از آیین های مرتبط با میراث کشاورزی استان گیلان است، تصریح کرد: کج چینی همزمان با فصل برداشت پیله ابریشم در اواخر خرداد برگزار می شود.

 

وی معرفی آیین و رسوم انحصاری برداشت پیله کرم ابریشم و پتانسیل های ایجاد اشتغال  را از اهداف این جشنواره عنوان و اذعان کرد: معرفی ظرفیت های علمی و دانش بنیان کشور در حوزه نوغانداری و صنایع وابسته، الگوی مناسب برای بهره برداری بهینه از ظرفیت های چرخه تولید در کشور، مستند سازی پیشینه تولید و تجارت پیله و ابریشم و محصولات ابریشمی در ایران، بررسی سیاست های حمایتی دولت بر نوغانداری و تشویق تولیدکنندگان پیله و نخ ابریشم و تکمیل زنجیره ارزش این محصول کشاورزی از دیگر اهداف این جشنواره ملی است.

 

حسن پور  ادامه داد: این جشنواره به همت مسئولان شهرستانی، تلاش نماینده و اعضای تعاونی نوغانداران و ابریشم بافان لنگرود  و کارفرمایی فرمانداری شهرستان برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه این رویداد با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی ثبت ملی شد، تصریح کرد: دبیرخانه ملی و ثابت جشنواره کج چینی نیز به دستور ایشان در این شهرستان تشکیل می شود.

 


گفتنی است، آیین کج چینی بدین صورت است که نوغاندار در یک روز مشخص از همه خانواده و بستگان جهت همیاری در برداشت محصول دعوت می کند و کلیه دعوت شوندگان به صورت رایگان بدون دریافت هیچ مزدی در این مراسم شرکت می کنند و نهار مراسم کج چینی با تهیه غذاهای محلی بر عهده نوعاندار است. این مراسم شادی بخش و نشان دهنده صله رحم بوده و نوید بخش بسیاری از مراسم های دیگر نظیر عروسی پسر با تهیه جهیزیه برای دختر و یا خانه است.

 

 

کد خبر 1186678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha