هشدار افزایش مصرف برق در هفته پیش رو با افزایش دمای هوا/ گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار ارز به ایران آوردند

هشدار افزایش مصرف برق در هفته پیش رو با افزایش دمای هوا، گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار ارز به ایران آوردند، اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات اصناف، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۱۴۵,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۸ خرداد شبستان به شرح زیر است:

هشدار افزایش مصرف برق در هفته پیش رو با افزایش دمای هوا

مصطفی رجبی مشهدی گفت: هفته پیش رو به ویژه سه روز ابتدایی، بسیار گرم خواهد بود؛ به حدی که دمای هوا در استان خوزستان به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بیشترین مصرف این ایام مربوط به وسایل سرمایشی و روشنایی است؛ درباره وسایل سرمایشی، تقاضا داریم مصرف‌کنندگان دمای کولر‌های گازی را روی ۲۵ درجه سانتی‌گراد و بالاتر و کولر‌های آبی را نیز روی دور کند قرار دهند. با نصب سایبان برای کولر‌های آبی، تا ۳۰ درصد هم در مصرف برق و هم در مصرف آب، صرفه جویی خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق گفت: در بحث روشنایی نیز، اگر هر مصرف‌کننده یک لامپ اضافی را خاموش کند، در سراسر کشور حدود هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی می‌شود که معادل یک نیروگاه است. قطعی برق بخش خانگی طی یک یا دو هفته قبل در برخی شهر‌ها مثل تهران، به خاطر طوفان و آسیب دیدن برخی تجهیزات بود، اما قطعی برنامه‌ریزی شده نداریم.

طبق اعلام شرکت مدیریت شبکه برق، میزان تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی به بیش از ۵۱ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسید؛ در حالی که روز ۲۵ خرداد، میزان مصرف برق در کشور، رقم کم سابقه ۶۲ هزارمگاوات را تجربه کرد.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۱۴۵,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۲۸ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۱۴۵,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۳۵.۹۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۱,۳۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۰,۴۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش امروز (شنبه ۲۸ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۴,۳۹۸ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۷,۲۷۹ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۶,۴۶۰ ریال رسید.

 

دستور وزیر صمت برای رفع نواقص و کمبودها تا ۲۹ خرداد

کاوه اشتهاردی، دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: چندهفته پیش هم دکتر مخبر از این مرکز بازدیدکرد، اما امروز وضعیت اپراتور‌ها و کیفیت پاسخگویی به شکایات مردم مناسب نبود. وزیر صمت شخصا پیگیر این مشکلات است و دستور داده تا یکشنبه برای رفع نواقص و کمبود‌ها تدبیر شود.

 

محمد مخبر ۲۶ اردیبهشت امسال نیز به همراه آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت از مرکز ۱۲۴ بازدید کرده بود. سامانه پاسخگویی ۱۲۴ وزارت صمت با ۴۰ اپراتور در تهران و بیش از ۳۲۰ نفر در سطح کشور، در دو نوبت صبح و شب آماده دریافت شکایت مردمی از اصناف متخلف در زمینه‌های گرانفروشی، کم فروشی و احتکار است که پس از اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها رسیدگی به شکایات مردم در سریعترین زمان ممکن رسیدگی و بررسی می‌شود. این سامانه در حال حاضر با افزایش ساعات کاری و فعالیت خود، به طور میانگین روزانه ۴۵ هزار تماس تلفنی و شکایت مردمی را ثبت و پیگیری کرده است.

 

گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار ارز به ایران آوردند

شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۱.۷ درصدی صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ خبر داده است. در سال ۲۰۲۰ و در اثر محدودیت‌های کرونایی، این صنعت با رشد منفی ۵۰.۴ درصدی مواجه شده بود و ۴۹۰۰ میلیارد دلار از ارزش این صنعت کاسته شده بود. اما در سال ۲۰۲۱ و با کاهش محدودیت‌های کرونایی، ۱۰۰۰ میلیارد دلار از طریق گردشگری عاید اقتصادهای جهان شده است.

بر اساس این گزارش، در ایران نیز با رنگ باختن کرونا شاهد احیای صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۱ بوده‌ایم. در حالی که طی سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری ایران با رشد منفی ۴۵ درصدی مواجه شده بود و ارزش آن به ۱۴۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود در سال ۲۰۲۱ این صنعت در ایران رشد مثبت ۴۰ درصدی را تجربه کرد و ارزش آن به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

سهم گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳.۱ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، با رونق گردشگری، میزان اشتغالزایی این صنعت در ایران نیز افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، ۱.۲ میلیون نفر در صنعت گردشگری ایران فعال بودند اما در سال ۲۰۲۱ این رقم با رشد ۷۰۰ هزار نفری معادل ۷.۶ درصد به ۱.۹ میلیون نفر افزایش یافته است. در سال پیش از آن ۳۴ درصد از اشتغال موجود در صنعت گردشگری ایران از بین رفته بود.

با رونق گردشگری در ایران سهم این صنعت از کل بازار کار ایران نیز افزایش یافته و از ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۵.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی سال ۲۰۲۱ هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۳۱.۳ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۲۰ کل هزینه کرد گردشگران خارجی در ایران با افت ۸۱.۶ درصدی مواجه شده و به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده بود.

گردشگران داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۹۳ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان هزینه کرده بودند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با افت ۳۹.۷ درصدی مواجه شده بود.

در سال ۲۰۲۱ هزینه کرد گردشگران داخلی ایران ۴۸.۹ درصد رشد داشته و به ۱۳۹ هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش از کل سفرهای گردشگری در ایران ۹۹ درصد با هدف تفریح انجام می‌شود و یک درصد سفرها نیز تجاری است.

از گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۱ وارد ایران شده‌اند بیش از همه عراقی بوده‌اند. به عبارت دیگر ۳۴ درصد گردشگران خارجی ورودی به ایران در این سال عراقی بوده‌اند.

درحالی که ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری ایرانیان است در سال ۲۰۲۱ ترک‌ها نیز اقبال خوبی به ایران داشته و گردشگران ترکیه‌ای پس از عراق در رتبه دوم گردشگران خارجی ورودی به ایران قرار داشته‌اند. از کل گردشگران خارجی ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۵ درصد آن‌ها ترکیه‌ای بوده‌اند. در سال پیش از آن سهم گردشگران ترکیه‌ای از کل گردشگران ورودی به ایران ۹ درصد بود.

گردشگران پاکستانی با ۱۰ درصد، جمهوری آذربایجان با ۹ درصد، و کویت با ۲ درصد به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم از این نظر قرار داشته‌اند. سایر کشورها سهم ۲۹ درصدی از کل گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند.

 

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات اصناف

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: در تعیین مالیات اصناف و کسبه و رسیدگی به تراکنش های بانکی از جمله وجوه واریزی به حساب از طریق دستگاه کارتخوان، اصل بر صحت ادعای مؤدی است.

در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور آمده است:  در اجرای فرمایشات اخیر مقام ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در باب اعتماد ماموران مالیاتی سراسر کشور به اصناف و کسبه، بار دیگر مؤکدا به ادارات امور مالیاتی یادآور می شود در تعیین مالیات اصناف و کسبه محترم ضمن اعتماد کامل به آنها، در رسیدگی به تراکنش های بانکی از جمله وجوه واریزی به حساب از طریق دستگاه کارتخوان اصل را بر صحت ادعای آنان بگذارند و مالیات ایشان با رعایت کامل مقررات قانونی تعیین نمایند، مگر آنکه طبق اسناد و مدارک و شواهد و قرائن مثبته خلاف ادعای آنها ثابت شود.

این امر در خصوص مؤدیانی که علیرغم داشتن درآمدهای کلان اقدام به فرار مالیاتی کرده و مالیات واقعی خود را نمی پردازند، مصداق نداشته و ادارات امور مالیاتی موظفند ضمن شناسایی این گروه از مودیان نسبت به مطالبه و وصول مالیات متعلقه اقدام نمایند.

 

 

کد خبر 1186766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha