محدوديت هاي علوم تجربی در مسيركمال/ علوم تجربی صلاحيت كافي براي هدایت انسان را ندارد

حجت الاسلام ساجدی با اشاره به محدوديت هاي علوم تجربی در مسير كمال گفت:موضوع شناخت و داوري این علوم، امور مادي و محسوس است؛ در نتيجه، اين ابزار توان روشن ساختن بُعد مادي انسان را تا حد زيادي دارد؛ اما براي داوري نسبت به بُعد روحاني انسان ناتوان است.

حجت الاسلام دکتر«ابوالفضل ساجدی» در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص محدویت های علوم تجربی در مسیر کمال گفت: موضوع شناخت و داوري این علوم، امور مادي و محسوس است؛ در نتيجه، اين ابزار توان روشن ساختن بُعد مادي انسان را تا حد زيادي دارد؛ اما براي داوري نسبت به بُعد روحاني انسان ناتوان است.

 

این عضوء هیئت علمی  موسسه علمی پژوهشی امام خمینی (ع)؛​ اظهار کرد: علوم تجربي، نسبت به مسائلي كه از حوزه علوم تجربى فراتر باشد، ساكت است، نه آن را رد و نه اثبات مى‏ كند. اگر كسى با اتكا به علوم تجربي، دعاوي فوق تجربي را رد كرد، بسان كسي است كه با چشمی که راهی به دیدن پشت ديوار ندارد، وجود هر موجودي را در آن جا انكار كند. با وجود تنگناي مادي دانش تجربي، اين علوم صلاحيت كافي براي تدوين طرح كمالبخش و هدايتگر آدمي را ندارد؛ زيرا انسان تركيبي از دو بعد را داراست، و برنامه ي هدايتي وي، بايد ناظر به هر دو، و ارتباط آنها با يكديگر باشد.

 

وی افزود:  به دليل محدوديت اين علوم به نگاه مادي، داوريهاي علوم تجربي در عرصه ي امور مادي بشر را نيز نميتوان در تمام موارد پذيرفت و اجرا کرد، زيرا دو بُعدي بودن انسان و ارتباط روح و جسم وي، اقتضا ميكند كه نتايج علوم تجربي تا آن جا تبعيت شود، كه به بُعد اخلاقي و روحاني وي آسيب نرساند؛ اما در صورت وجود خطر آسيب، پيروي از آن نابخردانهاست.

حجت الاسلام ساجدی در ادامه بیان کرد: براي مثال، اگر گفته شود، پوشش حجاب براي زنان در حضور نامحرم، امري سخت و دست و پا گير و به ويژه در هواي گرم تابستان آزار دهنده است، آيا اين امر مي‌تواند دليل كافي براي جواز بي حجابي در خيابانها و محل كار باشد؟ پاسخ منفي است. زيرا گرچه ممکن است بي حجابي با نگاه صرفا مادي، آسايشي بدنبال داشته باشد، اما به دليل توابع منفي معنوي و اخروي و بستر سازي براي گسترش فساد اخلاقي در جامعه و گسست خانواده ها، به مصلحت فرد و جامعه نيست.

 

این علمی  موسسه علمی پژوهشی امام خمینی (ع) اظهار کرد: قرآن در مورد علت حرمت شرابخواري به اين نكته اشاره دارد: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما»  (از تو درباره شراب و قمار مى‌پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نيز براى مردم دارند. (ولى) گناه (و زيانشان) از منافعشان بيشتر است).

 

وی گفت: ارائه طرح جامع کمال بخش برای بشر، افزون بر شناخت استعدادهای روحاني درونی وی، در گرو توجه به ظرفیت‌های غير مادي بیرونی اوست که موثر در جهان و انسان هستند، مانند خدا، ارواح معصومین (ع) و اولیای الهی و نقش نوع ارتباط با اینها در سرنوشت دنیوی و اخروی، بنابراین علم، توان توجه به ظرفيت هاي غيرمادي جهان را ندارد و لذا از عهده چنين طرحي برنمي آيد.

 

 وی تصریح کرد:دكتر گلشني مي‌گويد: در كنفرانسي بودم كه در آن، دو نفر از بزرگان كيهانشناسي جهان وجود داشتند، صريحاً به من گفتند كه در تحقيقات سالهاي اخيرشان به اين نتيجه رسيدهاند كه علم، خودكفا نيست و بايد براي پاسخ بسياري از سوالات، به خدا روي آورد.

گفت و گو از شهلا رکنی

کد خبر 1186785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha