​۲۳ ایستگاه خودکار اقلیم‌شناسی و باران سنجی در گیلان وجود دارد

دادرس گیلان را جزو پنج استان کشور در بخش تجهیزات هواشناسی اعلام کرد و گفت: ۲۳ ایستگاه خودکار، اقلیم‌شناسی و باران سنجی در گیلان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمد دادرس» شامگاه شنبه( ۲۸ خرداد) در جمع خبری کارکردهای هواشناسی و دلایل تغییرات اقلیمی را برشمرد و اظهار داشت: در طول سال‌های اخیر تلاش کردیم رادار هواشناسی را در منطقه کیاشهر راه‌اندازی کنیم که در شعاع ۲۵۰ کیلومتری میتواند پدیده‌های آب و هوایی را مشخص کند.

 

مدیرکل هواشناسی استان گیلان با بیان اینکه ۱۳ ایستگاه هواشناسی در استان فعال است و ۷۲ پارامتر جوی در آنجا اندازه‌گیری می‌شود عنوان کرد: ۲۳ ایستگاه خودکار، اقلیم‌شناسی و باران سنجی در گیلان وجود دارد و به محض ایجاد یک شرایط خاص و پدیده جوی در سامانه مونیتورینگ اطلاعات لازم به همکاران ما انتقال داده‌ و اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

 

دادرس با تاکید بر اینکه هشدارهای هواشناسی گیلان در سالهای اخیر کاربردی تر شده‌اند از تقسیم این هشدارها به سه سطح هشدار سطح زرد، هشدار سطح نارنجی و هشدار سطح قرمز خبر داد و گفت: این هشدارها برای بخش کشاورزی، دریایی و وضعیت جوی به صورت جداگانه تهیه و اطلاع‌رسانی می‌گردد.

 

وی از اطلاع رسانی وضعیت و اطلاعات دریا از طریق سامانه ۱۳۴ هواگو خبر داد و اذعان کرد: فضای مجازی، وب سایت و کانال‌ها راه‌هایی هستند که از طریق آنها اقدامات لازم را برای اطلاع‌رسانی و صدور هشدارهای هواشناسی و‌ جوی انجام می‌دهیم.

 

مدیرکل هواشناسی استان گیلان، گیلان را جزو پنج استان کشور در بخش تجهیزات هواشناسی اعلام کرد و یادآور شد: موضوع گردوخاک چند سالی است که توسط هواشناسی دنبال می‌شوند و مناطقی در کشور از جمله استان گیلان را تحت شعاع قرار داده است.

 

دادرس با تاکید بر اینکه دو منشأ گرد و غبار شناسایی شده است اضافه کرد: یک منشأ گرد و غبار ورودی به گیلان از سمت غرب و جنوب غربی کشور است که از جنوب استان وارد گیلان می‌شود و منشأ دیگر آن از سمت شمال و شمال شرق استان از محدوده ترکمنستان و جمهوری آذربایجان است که می‌تواند برای گیلان در آینده مشکل ساز باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ بالغ بر ۱۲ روز پدیده گرد و غبار در استان گیلان اتفاق افتاد و در سال اخیر هم در برخی ماه‌های سال شامل فروردین و اردیبهشت شاهد سه تا شش روز نفوذ گرد و غبار بودیم و حتی در ۲۰ فروردین این موضوع به وضعیت اضطرار رسید.

 

کد خبر 1187074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha