مسجد قدیمی روستای امام زاده خاتون ملایر/ ظرفیتی تاریخی و جاذبه ای برای گردشگری

ملایر دارای ۵ مسجد تاریخی شامل مسجد عاشورا ، مسجد حاج قاسم مسجد پارك سیفیه ، مسجد روستاي ضربعلي از توابع بخش سامن ، مسجد روستای ننج و مسجد امام زمان(عج) روستای امام زاده خاتون است.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر این شهرستان دارای بیش از 400 اثر تاریخی، تفریحی، و گردشگری است که از این تعداد 210 اثر ملموس و ناملموس ثبت ملی شده است که در این میان یکی از مهمترین آثار تاریخی و ارزشمند در بین آثار ثبت شده  مساجد تاریخی و قدیمی است که در نقاط مختلف این شهرستان واقع شده اند.

 

 ملایر دارای 5 مسجد تاریخی است که شامل  مسجد عاشورا در شهر ملایر،  مسجد حاج قاسم در شهر ملایر مسجد پارك سیفیه ، مسجد روستاي ضربعلي از توابع بخش سامن ، مسجد روستای ننج و مسجد

امام زمان(عج) روستای امام زاده خاتون است.

 

روستای امامزاده خاتون (پری در ابوالحسن خان) در محور ملاير به اراك ،فرعي جاده مرويل واقع شده كه با مركز شهرستان ملاير حدودا 37 كيلومتر فاصله و آخرين روستاي ملاير یکی از زیباترین روستاهای این شهرستان با جمعیتی بیش از 200 نفر است.

 روستایی که با توجه به واقع شدن در مسیر سد کلان با داشتن بافت با ارزش تاریخی و نزدیکی به کلان جای توسعه و پیشرفت بالایی را در حوزه گردشگری در آینده شهرستان دارد و  طبق گفته مسئولان میراث فرهنگی ایجاد خانه بوم گردیها در این روستا جزو برنامه های آینده است.

 یکی از زیبایی های این روستا مسجد قديمي به نام مسجد امام زمان(عج) كه به شيوه معماري اواخر دوره قاجاريه با مصالح آجرهاي چهار گوش و ملات گل رس با اسلوب طاق و تويزه اي ساخته شده است.

 با عبور از حياط كوچك مسجد وارد ايواني كوچك مي شوي كه در دو ضلع شرقي و جنوبي امتداد دارد و دو در كوچك چوبي در اين دو ضلع ما را به شبستان مسجد راهنمايي می‌کند.

شبستان مسجد مكاني مربعي شكل است كه چهار ستون مربع در مركز مسجد با نيم ستون هاي جدا شده از ديوارهاي چهارگانه نگهدارنده 9 طاق و زنجيره هاي مربوط مي باشد. طاقها به شيوه گنبد است.

 در ضلع جنوبي مسجد محراب آجري ديده مي شود كه فاقد تزئينات بوده و  در بالاي محراب قاب مستطيل به شكل تو رفته ديده مي شود كه احتمالا جهت نصب كتيبه اي در اين بخش تعبيه شده است.

در ضلع شمالي مسجد نيز در بدنه ديوار بخاري ديواري (شومينه) جهت گرم كردن فضاي كوچك مسجد در فصول سرد ساخته شده است. ضلع غربي و جنوب مسجد داراي پنجره هايي جهت تامين نور مسجد است.

 

 شهرستان ملایر و روستای امامزاده خاتون در ایام تابستان جاذبه زیبا و خاطره به یادماندنی  برای گردشگران و مسافرانی خواهد  بود که ملایر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند،  شهری که دو برند جهانی را در کارنامه خود دارد و کشمش و انگورش کام هر رهگذری را شیرین می‌کند.

 

 

کد خبر 1187142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha