اصلاح سبک زندگی با روش « ذهن آگاهی»

معظمی گودرزی معتقد است، روش ذهن آگاهی با تغییر و اصلاح سبک زندگی موجبات سلامتی جسمی و روحی و روانی افراد را فراهم می کند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایندفولنس» نوشته «سهیل معظمی گودرزی» و « بابک ساسانی» مشتمل بر ۱۷۳ صفحه با ویراستاری «سپهر معظمی گودرزی» از سوی انتشارات صالحیان چاپ و روانه بازار کتاب شده است. سهیل معظمی گودرزی روانشناس، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است. وی مجموعه سه جلدی «سیمای حضرت علی(ع) در ادبیات شعر فارسی»،«ترک اعتیاد به روش تحریک پذیری فرا جمجمه ای» ، «طبقه بندی نظریه های شخصیت و اختلالات آن به همراه تشخیص و درمان» و «آموزش خود کنترلی ،تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» را به رشته تحریر در آورده است. به منظور اطلاع از جزئیات این کتاب گفتگویی با سهیل معظی گودرزی ترتیب دادیم که قسمت دوم و آخر آن بدین شرح است:

 

 هدف شما از نگارش کتاب «کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایند فولنس» چه بود؟

هدف از تالیف این کتاب معرفی این روش برای درمان بی ضرر و بسیار کم هزینه برای درمان چاقی است البته کارآیی بالینی مایند فولنس در درمان بسیاری از بیماری های مانند دیابت، MS، استرس، اضطراب، بیماری های قلبی و عروقی اثبات شده است. برخی از کارهای بالینی که بنده و همکاران انجام دادیم متوجه اثربخشی این روش برای درمان چاقی به خصوص در نوجوانان و جوانان چاق شدیم.

 

ذهن آگاهی چطور بر روی افراد تاثیر می گذارد؟

ذهن آگاهی برای فهمیدن گذشته یا تصحیح راه های غلط تفکر در گذشته نیست و مستقیما به درمان بیماری ها نمی پردازد بلکه با هوشیاری به بررسی محرک های زیربنایی شناخت ها و هیجان ها توجه می کند و مضمون های نهفته زندگی که در معرض ناآگاهی قرار دارند به معرض آگاهی می رساند و بدین ترتیب بدون قضاوت یا سرزنش کردن نشان می دهد که اولا هیجانات مرکب از افکار، حسن های بدن، احساسات خام و تکانه ها هستند و دوم آنها اغلب نشانه های عمیق و وسیعی از ناکارآمدی نحوه برقراری ارتباط ما با خودمان، دیگران و بعد دنیا است. آنها اطلاعات درونی و بیرونی را اعلام می کنند و علایمی هستند که فقط باید در لحظه و بدون قضاوت و سرزنش مشاهده شوند و مورد توجه قرار گیرند. ذهن آگاهی برای تربیت ذهن است و شبیه میکروسکوپی عمل می کند که عمیق ترین الگوی های ذهنی را نشان می دهد و وقتی که ذهن در عمل مورد مشاهده قرار گیرد، افکار و هیجانات خود را کمک می کند که ناپدید شوند. در حقیقت این روش با تغییر و اصلاح سبک زندگی موجبات سلامتی جسمی و روحی و روانی افراد را فراهم می کند.

 

مهم ترین مشکلاتی که افراد چاق با آن مواجه هستند، چیست؟

همه انسان ها مثل هم آفریده شده است به جز آدم های چاق این نگاهی است که جامعه به افراد چاق دارد. افرادی که اضافه وزن دارند، تنبل، بی وزن و بی استعداد به نظر می رسند. بسیاری از مردم به خودشان این اجازه را می دهند که افراد چاق را مسخره کنند یا به آنها توهین کنند، حتی افرادی که تبعیض های نژادی، دینی و جنسیتی را بد می دانند، متاسفانه قضاوت کردن بر اساس وزن را بد و غیر قانونی نمی دانند؛ به عنوان مثال یک کارفرما اگر نخواهد فردی را که اضافه وزن را دارد استخدام کند، کسی نمی تواند چیزی به او بگوید یا از آن کارمند دفاع کند. تحقیقات نشان داد که تبعیضات وزنی از همه طرف به افراد چاق وارد می شود و حتی برخی از پزشکان از درمان آنها ناامید هستند و معتقدند که افراد چاق درمان نمی شوند. بیشتر افراد چاق بارها گزارش کرده اند که دست کم حداقل توسط یکی از اعضای خانواده یا خویشان خود مورد تمسخر قرار گرفتند. افرادی که اضافه وزن دارند این طور فکر می کنند که برای پیدا کردن شغل یا ازدواج از طرف جامعه دچار تحقیر و مشکلات زیادی خواهند بود. برخی از افراد با سرزنش افراد چاق سعی در تلاش برای لاغر کردن آنها را دارند.

این تبعیضات چه تاثیراتی بر وری افراد دارای اضافه وزن می گذارد؟

این تبعیضات برای افراد چاق موجب بروز دردها، اضطراب ها، رنج ها، ناراحتی ها، افسردگی ها و بیماری هایی می شود که افراد برای اینکه لاغر شوند دست به هر روشی بزنند و هر کاری انجام دهند. همه این تبعیضات موجب کاهش اعتماد به نفس و آسیب های روحی و روانی به افراد چاق می شود و خطر انواع بیماری مانند اضطراب، افسردگی و عدم رضایت از بدن و همچنین اعتیاد را به دنبال دارد. جامعه و باورهای غلط آن موجب می شود که چاقی و مبارزه با آن سخت تر شود و افزایش مصرف فست فود و ترویج استفاده از غذاهای ارزان و چرب و تبلیغات گسترده ای که برای آنها می شود، باعث ایجاد یک فرهنگ غلط شده است.

 

استفاده از روشهای لاغری در بین خانم ها بیشتر است یا آقایان؟

اگر بخواهیم یک بررسی اجمالی داشته باشیم در انواع روش های لاغری که افراد چاق به آنها مراجعه می کنند و از آنها استفاده می کنند طبق آمارهای جهانی چه در ایران چه در جهان بیشترین تلاش لاغری در زنان است. به صراحت می توان گفت که این نسبت دو برابر است یعنی آمار نشان می دهد زنان تلاش بیشتری برای لاغر شدن می کنند.

 

در حال حاضر متداول ترین روشهای کاهش وزن در جامعه ما چیست؟

 روش های رایجی که خانم ها و آقایان استفاده می کنند شامل انواع جراحی ها مثل بستن لوله معده، عمل بایپست، لیپو ساکشن، بریدن قسمت های مختلفی از معده، طب سوزنی و قرص های شیمیایی، استفاده از دستگاه های الکتریکی لاغری، داروهای گیاهی و لیزر. در این بین بیشترین آمار که کم هزینه تر است مربوط به رژیم های غذایی لاغری و ورزش است. رژیم ها شامل گیاه درمانی، آب درمانی و روش های دیگر است. با توجه به هزینه بر بودن یک سری از این روش ها و عوارض زیان بار یک سری جراحی ها و یا سخت بودن انجام حرکات ورزشی برای کسانی که اضافه وزن دارند یا BNI بالای 30 دارند، باعث می شود که افراد در کاهش وزن دچار مشکل شوند.

 

گفتنی است، کتاب «کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایندفولنس» نوشته «سهیل معظمی گودرزی» و « بابک ساسانی» مشتمل بر ۱۷۳ صفحه با ویراستاری «سپهر معظمی گودرزی» از سوی انتشارات صالحیان با قیمت ۵۵۰۰۰ تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1187392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha