امروز؛ آغاز اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان تهران/هیچ  عدد رسمی برای خانه‌های خالی وجود ندارد

پنج میلیون تن بار؛ حجم ترانزیتی خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه، هیچ عدد رسمی برای خانه‌های خالی وجود ندارد، امروز؛ آغاز اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان تهران برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۳۰ خرداد شبستان به شرح زیر است:

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۳,۹۶۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (دوشنبه ۳۰ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۲۷۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۳۹.۴۷ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۳,۹۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۳,۵۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش ، امروز (دوشنبه ۳۰ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۴,۴۶۶ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۶,۴۲۵ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۷,۱۹۰ ریال رسید.

 

حجم ترانزیتی خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه حدود پنج میلیون تن بار است

میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن شب گذشته (یکشنبه ۲۹ خرداد) در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه خبر سیما درباره فعال شدن خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه با اشاره به اینکه تفاهم های خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان داشتیم، افزود: این تفاهم نامه برای ایجاد یک کریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی مسیر عبوری از قزاقستان، ترکمنستان، ایران به سمت ترکیه و اروپا است و از آن سمت هم می تواند از مسیر چین به سمت قزاقستان بیاید و یا بارهایی را از مبدأ قزاقستان جابجا کند.

 


وی با بیان اینکه هدف گذاری ما برای این مقطع زمانی، پنج میلیون تن بار ترانزیتی است، ادامه داد: پارسال رکورد یک میلیون و 913 هزار تن که رکورد تاریخ راه آهن کشور بود در حوزه ترانزیت ریلی را ثبت کردیم و اکنون این عدد نزدیک به دو و نیم برابر آن رکورد هست و یک گام بلند برای ایجاد یک کریدور از مسیر ایران است. در این مسیر نرخ های ترجیحی را داریم برای این که بتوانیم مسیر کِی تی آی یعنی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران را داشته باشیم.

 


مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه نخستین قطار کانتینری بر اساس تفاهمی که سه هفته قبل بنده و مدیرعامل راه آهن قزاقستان در دفتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر تجارت قزاقستان امضا کردیم، گفت: همان فردای آن تفاهمنامه که ما سه هفته قبل انجام دادیم، این عملیاتی شد و قطار به سمت ایران راه افتاد که امروز در ایستگاه تهران بود.

 


صالحی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف ترانزیتی ریلی باید زیرساخت ها فراهم شود، افزود: در دولت سیزدهم مشی ما بر این است که نخست کار را انجام دهیم سپس خدمت مردم گزارش کنیم تا این که بخواهیم وعده ای دهیم که در پیچ و خم ها بماند و انجام نشود.

 


وی با بیان اینکه از هفته اول آبان 1400 تفاهمی را با ترکمنستان برای افزایش تبادلات واگن از مرز سرخس و اینچه برون انجام دادیم، اضافه کرد:در پنج ماه پایانی سال 1400 رکورد بی نظیری را در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ثبت کردیم و مجموع سال 1400 را با یک میلیون و 913 هزار تن آمار ترانزیتی ما را به عنوان صدر آمار صد ساله ثبت کرد.

 

هیچ مطالعه و عدد رسمی برای خانه‌های خالی وجود ندارد

سعید توتونچی، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی شب گذشته (یکشنبه ۲۹ خرداد) در برنامه میز اقتصاد با بیان اینکه از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات برآورد شده خانه‌های خالی فقط یک میلیارد تومان وصول شده است، گفت: تاکنون اطلاعات حدود ۴۹۳ هزار واحد خالی در یک بخش و ۱۲۰ هزار واحد در بخشی دیگر از طریق وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

 

توتونچی با بیان اینکه طبق قانون به محض این که این اطلاعات در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته به دارندگان واحد‌های مسکونی پیامکی ارسال شده و مالکان باید در سامانه مربوطه مالیات خودشان را پرداخت کنند، گفت: البته آن سامانه به شکلی طراحی شده است که در صورت ثبت اعتراض، اطلاعات برگشت داده می‌شود، تا در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و مجددا اصلاح شود.

 


وی با بیان اینکه فاصله زمانی که ما بعد از گرفتن اطلاعات پیامک دادیم کمتر از ۱۰ روز کاری بوده است، اما مودیان تا یک ماه فرصت دارند به وبگاه یا سامانه رسمی مراجعه کنند و بعد از آن هم ما یک ماه فرصت داریم که مجددا بررسی کنیم، گفت: در نهایت بعد از این دوره‌های زمانی که به لحاظ ترتیبات اجرایی قوانین مالیاتی است ما از کانال وصول مالیات خودمان اقدام به صدور برگه تشخیص‌ها برای ذینفعان می‌کنیم و آن‌ها هم یک ماه فرصت دارند که مالیات خودشان را پرداخت کنند که البته پرداخت نکردن، ماهیانه دو و نیم درصد جریمه برای مودیان در پی خواهد داشت.

 


توتونچی با بیان اینکه هیچ مطالعه و عدد رسمی برای خانه‌های خالی وجود ندارد، گفت: تخمین زده می‌شود دو و نیم میلیون خانه خالی در سراسر کشور وجود داشته باشد.

 

شمار خانه‌های خالی بسیار کمتر از آمار منتشر شده در سال ۹۵ است

پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی شب گذشته (یکشنبه ۲۹ خرداد) در برنامه میز اقتصادی با بیان اینکه به آن میزان که سال ۹۵ گزارش شده در مناطق شهری واحد خالی وجود ندارد، گفت: شمار خانه‌های خالی در حال حاضر بسیار کمتر از آماری است که مرکز آمار در سال ۹۵ منتشر کرده است.

 

وی با بیان اینکه مرکز آمار در سال ۹۵ اعلام کرده، دو میلیون و ۱۲۳ هزار واحد مسکونی خالی، در مناطق شهری و حدود ۴۶۳ هزار واحد در مناطق روستایی، وجود دارد، گفت: خانه‌های خالی عموما در روستا‌هایی هستند که خالی از سکنه شده اند، بعد از سال ۹۵ آمار پروانه‌های صادره با واحد‌های تکمیل شده تقریبا ۵۰ درصد و در برخی از سال‌ها کمتر از ۵۰ درصد شده است از این رو وزارت راه و شهرسازی بر این باور است که در حال حاضر به آن میزانی که سال ۹۵ گزارش شده در مناطق شهری واحد خالی وجود ندارد.

 

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی از این واحد‌های خالی به دلیل افزایش قیمت‌هایی که اتفاق افتاده و به دلیل ارزش افزوده وارد بازار شده است، گفت: از سال ۹۵ تا کنون متاسفانه مرکز آمار اطلاعات جدید اعلام نکرده و براساس اطلاعات بازار مسکن، تعداد پروانه‌های ساختمانی هم در این سال‌ها ۵۰ درصد کاهش یافته، ولی به هر حال معاملات‌ها صورت گرفته و نیاز‌ها و جابه جایی‌ها شکل گرفته، بنابراین به طور قطع این تعداد واحد‌های خالی در شهر‌ها کمتر شده است.

 

اصلانی با بیان اینکه با سامانه‌ای که راه اندازی شده، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مشکوک به خالی به دست آمده است ادعای رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را در زمینه کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی رد کرد.

 

امروز؛ آغاز اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان تهران

مرحله نخست طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در استان تهران از امروز (دوشنبه ۳۰ خرداد) اجرا می شود. قیمت نان همان نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ است و هرگونه افزایش خارج از مصوبه، غیرقانونی و با متخلفان برخورد خواهد شد.
 

بنابراین گزارش، در مرحله نخست اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در سطح نانوایی‌های استان، ۶۸۰۰ دستگاه کارتخوان آماده و تحویل خواهد شد. اجرای این طرح در سطح کشور باعث کاهش هدررفت سالانه بیش از حدود چهار میلیون تن نان می شود و از طرف دیگر با توجه به یارانه‌ای بودن آرد مورد استفاده نانوایی‌ها از قاچاق آن در سطح گسترده‌ای جلوگیری خواهد شد.

 

آغاز مذاکرات برای واردات خودرو/ تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی از اروپا و چین

"سیدرضا فاطمی‌امین" با هدف گفت‌وگوی مستقیم با مردم در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به نام «صف اول» حضور یافت و افزود: مسائل صنعت خودرو کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل‌وفصل شوند.

وی عنوان کرد: بنده از سال ۱۳۸۶ مجری طرح خودروهای فرسوده بودم، بنابراین به‌طور مستقیم با صنعت خودرو ارتباط داشتم و در آن زمان برای نخستین بار طرح فروش خودروهای فرسوده به‌طور جدی و عملیاتی اجرا شد و در طول یک سال بیش از ۲۲۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد درحالی‌که تا آن زمان تنها ۴۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج‌شده بود.

وزیر صمت یادآور شد: صنعت خودرو نه آنقدر کوچک و بی‌اهمیت است که آن را پنهان کرده و صورت‌مسئله آن را پاک‌کنیم، نه آن‌قدر اکنون بالنده است که بتوان از آن دفاع کرد؛ بلکه اکنون باید با نگاه طبیبانه به این صنعت نگاه کرده و مسائل مربوط به آن را حل کرده و راه‌حل‌ها را نهایی و در یک دوره زمانی اجر کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفته‌ایم و برای اجرایی کردن این مهم برنامه لازم تهیه‌شده است.

بازه زمانی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ نقطه عطف صنعت خودرو خواهد بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و درواقع نقطه عطف همین بازه زمانی است.

فاطمی امین با اشاره به بازدید رئیس‌جمهوری از شرکت‌های خودروسازی در اواخر اسفندماه سال گذشته، توضیح داد: رئیس‌جمهوری در این بازدید در هشت محور دستوراتی را ابلاغ کردند که تمامی آن دستورات یا مقطعی بوده که اعمال‌شده یا برای اجرا نیازمند زمان بوده است. برای مثال یکی از دستورات ایشان افزایش گارانتی خود و از دو سال به سه سال بوده است که این مهم ابلاغ و اجرایی شده است.

وی دیگر دستور رئیس‌جمهوری را افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته بوده اعلام و بیان کرد: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شدٰ اما امسال برای تولید حداقل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی کردیم و طبق این برنامه جلو می رویم.

وزیر صمت بابیان این‌که شاخصی به نام عبور مستقیم خودرو وجود دارد، تصریح کرد: از خودروهایی که وارد خط می‌شوند، چند مورد به‌طور کامل از خط خارج‌شده و چند مورد به‌عنوان خودروی ناقص وارد پارکینگ می‌شوند؛ امروز هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر دو صد درصد عبور مستقیم خودرودارند، یعنی خودرو در خط کامل بیرون آمده و وارد پارکینگ نمی‌شود درحالی‌که دریک زمانی این رقم به ۱۸ درصد کل تولیدات هم رسیده بود؛ البته به‌طور دقیق میانگین تولید خودروی کامل سایپا بالای ۹۰ درصد و ایران‌خودرو از اوایل خردادماه به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

کد خبر 1187457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha