فعالان حوزه رسانه باید مسئولیت انتشار و بازنشر مطالب خود را بپذیرند

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه انسان باید نسبت به حرفی که می زند، احساس مسئولیت کند، گفت: خبرنگاران و فعالان رسانه ای باید مسئولیت حرفی که می گویند و مطلبی که بازنشر می دهند را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ حجت الاسلام والمسلمین «رضا نوری» نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی صبح امروز دوشنبه (30 خردادماه) در نشست با مدیران رسانه و خبرنگاران با محوریت «اخلاق در رسانه با رویکرد جهاد تبیین» با اشاره به جایگاه ویژه خبرنگاری و فعالیت رسانه ای، فعالیت در این حوزه را بسیار خطیر و حساس نام برد و در تعبیر مثالی گفت: فاصله بین کفر و توحید در این حوزه بسیار کم است و اگر کسی کشش فکری و ذهنی نداشته باشد، نباید وارد این حوزه شود.

 

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی با بیان اینکه در عصر حاضر علاوه بر رسانه های مکتوب، فضای مجازی هم در عرصه اطلاع رسانی فعال است، به توصیه های دین مبین اسلام نسبت به این حوزه اشاره کرد و گفت: در توصیه های اسلامی عنوان شده اگر کسی برای اظهار فضل، حرفی بزند هرچند که آن حرف توحیدی باشد، اما فردای قیامت برای او سودی ندارد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی افزود: اظهار حرف و سخن بی مبنا، بی منطق، غیرعقلانی و غیر مستند و آنچیزی که عظمت و شأن فرد را کم کند هم مورد نکوهش واقع شده است.

 

حجت الاسلام نوری، بازنشر کردن هر سخن و حرفی قبل از اینکه به تأیید برسد را هم مصداق معصیت و کار گناه‌دار نام برد و افزود: اگر مطلب و سخن، علمی و آموزشی باشد مطلوب است اما اگر مسئله ای مرتبط با آبرو و شخصیت فرد باشد و قبل از مطمئن شدن از مستند بودن خبر آن را منتشر کنیم، دچار معصیت شده ایم.

 

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه گفتن برخی خبرها لذت دارد و چه بسا ممکن است این خبر در جهت تخریب و تحقیر شخصی باشد، این لذت را هم گناه تعبیر کرد و گفت: انسان تربیت یافته در مکتب اسلام از این نوع خبرها لذت نمی برد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با تأکید بر اینکه باید شهوت اخبار تخریبی، توهینی و تحقیری  را در خودمان از بین ببریم، افزود: باید از انعکاس هر آنچه دیده و شنیده می شود بدون اطمینان از صحت و سقم خبر، جدا پرهیز کرد.

 

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه انسان باید نسبت به حرفی که می زند، احساس مسئولیت کند، افزود: خبرنگاران و فعالان رسانه ای باید مسئولیت حرفی که می گویند و مطلبی که بازنشر می دهند را بپذیرند.

 

وی در تکمیل این مطلب اظهارکرد: خبرنگار باید بتواند در خصوص آنچه که رسانه ای می کند، پاسخگو باشد به طور مثال اگر در مطلبی مطلق گویی شد و خلاف آن ثابت شود، باید پاسخگو باشید لذا در کاربرد کلمات باید بسیار دقت کرد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی در عین حال بر این نکته هم تأکید کرد که اگر حتی حرف حق و درستی را منتشر کردید منتظر دست‌بوسی نباشید چه بسا که گفتن حرف حق تاوان دارد، همانگونه که همه پیامبران قربانی بیان حقیقت شده اند.

 

 

 

کد خبر 1187619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha