آمار پرونده های قضایی حاکی از وجود مشکل در جامعه است/ مردم حق دارند با کمترین هزینه خدمات مختلف را از نظام دریافت کنند

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه توقع مردم از دستگاه قضا بالا است و ما این حق را به رسمیت می شناسیم؛ افزود: مردم حق دارند با کمترین هزینه خدمات مختلف را از نظام دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، سه شنبه(۳۱ خرداد) در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه؛ با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی گفت: ایشان بعد از امام راحل از شخصیت های بی بدیل نظام و به عنوان تاثیرگذارترین فرد در شکل گیری نظام اسلامی است.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: شهید بهشتی با ایده پردازی، شبهات وارده بر حکومت اسلامی را پاسخ می داد و در شرایطی که ملی گراها در مجلس خبرگان بودند اما او و همفکرانش به گونه ای برنامه ریزی می کردند تا اصول اسلام در قانون اساسی ثبت شود و کلمه به کلمه آن منطبق با موازین شرعی و اسلام ناب محمدی باشد که خدمات ناب او فراموش شدنی نیست.

 

وی با بیان اینکه نتیجه خدمات شهید بهشتی را امروز در قوه قضاییه به خوبی می بینیم که پویا و منطبق با موازین شرعی است و قوانین اسلام در آن رعایت می شود؛ افزود: این نتیجه مدت کوتاه حضور او در قوه است.

 

حجت الاسلام حمیدی در ادامه با اشاره به دادرسی الکترونیکی اظهار کرد: ۷۵ سامانه الکترونیکی در استان برای خدمت به مردم وجود دارد تا بدون پرداخت هزینه و یا حضور فیزیکی در مجتمع های قضایی، مسائل خود را پیگیری کنند که از این حیث دستگاه قضا در استفاده از ابزار الکترونیکی  پیشتاز دستگاه ها است در حالیکه تا چند سال پیش سنتی ترین دستگاه بود.

 

وی ادامه داد: ابلاغ قضایی از مُعظم ترین کارهایی بود که با آن مواجه بودیم اما امروز ۹۲ درصد از ابلاغ ها به صورت الکترونیکی به دست مردم می رسد.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه توقع مردم از دستگاه قضا بالا است و ما این حق را به رسمیت می شناسیم؛ افزود: مردم حق دارند با کمترین هزینه خدمات مختلف را از نظام دریافت کنند.

 

وی سپس به عملکرد دادگستری استان در سال گذشته اشاره کرد و آمارهای موجود را نشان‌دهنده بیماری، مرض و مشکل در جامعه دانست و تصریح کرد: این زیبنده جامعه نیست و اگر بسترهای آسیب زا در جامعه نباشد این همه نزاع وجود نخواهد شد لذا آمار موجود آماری نیست که بخواهیم به آن افتخار کنیم.

 

حجت الاسلام حمیدی ابتدا با اشاره به تعداد ۳۲ حوزه قضایی که ۱۶ حوزه شهرستانی و ۱۶حوزه دارای دادگاه عمومی بخش است و ۱۰ مجتمع قضایی، اداری و ستادی گفت: پرونده های ورودی به دادگستری استان در سال گذشته ۶۱۷ هزار و ۴۰۹ پرونده است که نسبت به سال قبل از آن ۱۳ درصد افزایش داشته و ۱۰۶ هزار و ۶۳۵ پرونده رسیدگی نشده در دادگستری استان وجود دارد که در این بخش نیز رشد ۱۷ درصدی مشاهده می شود.

 

وی افزود: بر اساس استانداردهای ملی، هر قاضی باید ماهیانه تعداد ۷۵ پرونده( هر روز ۳ پرونده) را رسیدگی کند که گرچه با استاندارهای جهانی فاصله دارد اما در حال حاضر ماهیانه ۱۳۲ پرونده یعنی دو برابر حد استاندارد ملی به هر قاضی ارجاع داده می شود.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه از مجموع پرونده های ورودی در سال گذشته، به ۶۰۱ هزار و ۱۰۷ پرونده رسیدگی شده که در مقایسه با سال قبل از آن ۱۰ درصد افزایش داشته و در واقع ۹۷ درصد پرونده های ورودی سال گذشته رسیدگی شده و متوسط زمان رسیدگی ۸۱ روز است که زمان دادرسی نیز کاهش یافته است.

 

وی «پرونده های مسن»(یک سال از زمان تشکیل آن گذشته و رسیدگی نشده) را از گلایه های مردم دانست و با بیان اینکه تعداد این پرونده ها در استان بیش از سه هزار پرونده است و پرونده های رسیدگی نشده بالای دو سال در استان انگشت شمار است؛ افزود: تعداد پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف استان نیز ۶۱۷ هزار و ۴۰۹ پرونده است که ۵۴ درصد آن به صلح و سازش منجر شده که این آمار قابل قبول نیست.

 

حجت الاسلام حمیدی سپس با فهرست کردن ۱۰ جرم اول استان بر اساس فراوانی پرونده ها اظهار کرد: سرقت با ۱۳ و نیم درصد کل پرونده ها، جرم اول در استان است که عدد بزرگی است و باید اولویت کار را پیشگیری از سرقت قرار داد زیرا روزانه یک هزار پرونده تشکیل می شود که احساس ناامنی ایجاد می کند و این قابل قبول نیست.

 

وی ادامه داد: نزاع، تصادفات، مواد مخدر، توهین، تهدید، تخریب، رانندگی بدون گواهینامه و کلاهبرداری به ترتیب در رتبه بندی بعدی قرار دارند که همه اینها محصول مسائلی است که ما نقشی در آن نداریم.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه شکایت از قضات بدون ملاحظه رسیدگی می شود؛ سپس در خصوص گرانی و گران فروشی در جامعه تصریح کرد: دادگستری وظیفه ذاتی رسیدگی به بازار را ندارد زیرا این مسئله به عهده تعزیرات حکومتی است اما از ظرفیت دادستان ها استفاده می کنیم.

کد خبر 1187877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha